RandiA Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Er klar over at det ligger mange spredte tråder om dette her på Forumet, og jeg har en del bøker på Photoshop også. Selv om jeg har løselig "brukt" PS i ca 10 år nå, har jeg aldri brukt annet enn de enkleste funksjoner. Nå har jeg satt i gang litt intensiv "kursing" av meg selv, og følger litt opplegg i tre bøker jeg har. Men jeg skulle gjerne hatt en enkelt "tabell" over hurtigtaster...som jeg kan printe ut og ha på datapulten mens jeg jobber, så læres de inn litt raskere. I den boken jeg jobber med nå, står det tabeller på hurtigtaster...men det er "Figurer" spredt over hele boken alt etter emnet. Lurte bare på om noen kunne gi meg en link til en oversiktlig liste som inneholder de fleste alminnelige man har bruk for. (Hadde en en gang fra Digital Foto, men ga den bort). Jeg kan selvsagt scanne inn disse tabellene i boken og lime de sammen til en liste, men det blir litt tungvint...takknemlig hvis jeg kan få en link av noen som vet.... (Jeg har ikke noe avansert PS, bare versjon Photoshop 7.0) RandiA Endret 1. oktober 2009 av RandiA Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Ligger et fint skjema her du kan printe ut http://www.photo-templates.com/images/keyb...h-shortcuts.gif Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Ligger et fint skjema her du kan printe ut http://www.photo-templates.com/images/keyb...h-shortcuts.gif Skjønte det...rett sted å spørre. Tusen takk. Midt i blinken. (Jeg må smi mens jernet er varmt ... har tenkt på det i flere år at jeg må gjøre en innsats i PS nå.) Takk..takk RandiA Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Ein annan oversikt er å finne her (PDF): http://morris-photographics.com/photoshop/...d_Shortcuts.pdf I tillegg kan det vere du kan endre hurtigtastar. Eg hugser ikkje om dette gjekk an i PS 7.0, men i so fall ligg det under Edit --> Keyboard shortcuts, eller noko deromkring. Dei fleste er ikkje nødvendig å endre på, men det er eit par som nytter seg av tastar som ikkje finst på norske tastatur. I hovudsak tenkjer eg på tastar for å endre storleik/hardleik på penslar. Som standard nytter PS [ og ] for å endre storleiken, og desse har eigne tastar på engelske tastatur, noko dei ikkje har på norske. Endrer du desse til t.d Æ og Ø, kan du raskt endre storleiken på penslar. (Det gjeld so vidt eg veit alle «pensel»-verktøy, inkludert kloneverktøyet, viskelæret, blyanten, dodge/burn, osb.) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Ein annan oversikt er å finne her (PDF):I tillegg kan det vere du kan endre hurtigtastar. Eg hugser ikkje om dette gjekk an i PS 7.0, men i so fall ligg det under Edit --> Keyboard shortcuts, eller noko deromkring. Dei fleste er ikkje nødvendig å endre på, men det er eit par som nytter seg av tastar som ikkje finst på norske tastatur. I hovudsak tenkjer eg på tastar for å endre storleik/hardleik på penslar. Som standard nytter PS [ og ] for å endre storleiken, og desse har eigne tastar på engelske tastatur, noko dei ikkje har på norske. Endrer du desse til t.d Æ og Ø, kan du raskt endre storleiken på penslar. (Det gjeld so vidt eg veit alle «pensel»-verktøy, inkludert kloneverktøyet, viskelæret, blyanten, dodge/burn, osb.) Takk skal du ha...høres fint ut ja. God oversikt det der også. Prøvde forresten å oppdater min 7.0 versjon til 7.01, men det gikk ikke. Har aldri oppdatert den før. Fikk ett lisensnummer gjennom jobb for mange år siden...tror nesten den er hatt inn på to av diskene i maskinen, og på to laptoper også. Den har vært av og på noen ganger, og i det siste har den vært noe ustabil. (Oppstått et problem, må lukkes...etc). Lurer på om jeg bør prøve å avinnstallere alt og legge den inn på programmer under C og bare der. Når man jobber med store bildefiler og kanskje har Word eller ett eller annet åpent samtidig, blir det vel litt mye for PC'n..selv om jeg har raske disker og bra med RAM. Har jo både Elements og DPP i tillegg. Men det er litt dumt når den må lukkes en og annen gang. Har også oppdaget at om jeg skal skrive noe i Word når PS er åpen med noe arbeid, så oppfører tastaturet seg litt rart. Bindestrek f.eks blir til slash / .... RandiA Lenke til kommentar
cmi Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Dette var innteressant... Regner kansje ikke med hotkeyene har forandret seg stort opp igjennom tida til CS4? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 (endret) Nokon små endringar er det nok – nokre nye funksjonar har kome til, og nokre få har forsvunne – men då liknande oversikter finst for CS4 er ikkje det noko problem: http://morris-photographics.com/photoshop/shortcuts/#pscs4 Endret 4. oktober 2009 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå