Condis Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hei, Har sett litt på den billige punktsandblåseren men aner ikke hvordan jeg skal gå frem, hvilke syre greier trenger jeg etter sandblåsingen? Trenger jeg noe understellsbehandling? Vil helst kjøpe alt billigst mulig fra biltema og håpe det vil vare en liten stund, i det minste beskytte bilen gjennom vinteren fra alt saltet på vegene. Takk for instruksjoner på hva jeg trenger og hvordan det brukes. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 billigste måte er sandpapir, en grunning som hindrer ny rustdanning alla rust bjørn, noen lag med spraylakk. Lenke til kommentar
Condis Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Sandpapir og rustbjørn vil ikke tilfredsstille verken bilen eller meg da dette gjelder understellet:) Tenkte mere på sink og en sjikkelig omgang med sandblåsing over større flater der det såvidt er noen småe flekker rust til nå. Sandpapir blir litt for knotete under der;) Men godt forslag på karosseriet generelt ved mere lett tilgjengelige steder:) Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 vis du kun har overflaterust litt spredd overflaterust så er det stort sett uansett billigst å bruke sandpapir. har du forresten tatt noen kalkyler på utgifter med utstyr mot det få noen til å gjøre det. Lenke til kommentar
Condis Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Tanken er at blåseren koster 180 + div billig spray til understellet og sand til 50,- Verksteder har noe som heter oppstartspris for i det heletatt å la meg rulle bilen inn omtrent. Og utstyret har jeg jo med meg videre, jeg gidder ikke bruke så mange timer av livet mitt på noe rust med sandpapir det er jo såklart ikke bare en liten flekk men flere flekker under hele bilen. Og om jeg skulle brukt sandpapir over alt så hadde det tatt langt mere tid enn jeg hadde brukt på å blåse det av samtidig å jobbe opp de kronene jeg kjøpte utstyret for. Det jeg lurer på er hva jeg trenger i tillegg til blåseren, hvilke middler og understellsbehandlinger trenger jeg for at det ikke skal ruste på ny, Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Dersom det ikkje er store områder vil ein dremel gjere jobben lettare kontra sandpapir, men prisen går sjølvsagt opp. Funker arcanol til grunning for overflaterust på skjerm og liknande som ein legg nokre lag lakk oppå etterpå? Lenke til kommentar
Condis Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Dersom det ikkje er store områder vil ein dremel gjere jobben lettare kontra sandpapir, men prisen går sjølvsagt opp. Funker arcanol til grunning for overflaterust på skjerm og liknande som ein legg nokre lag lakk oppå etterpå? Er litt overflaterust i ene hjulbuen bak så dette kan komme godt med, får sjekke ut denne arcanolen:) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Dremel? Glem det. Maskinen er ikke egnet til annet en småpirk hjemme på kjøkkenet Kommer du til, er vinkelsliper med flapdisk veldig effektiv. Samt stålbørster i litt ulike størrelser. Sandblåser må du ha kompressor til. Ellers bare stappe sugeslangen i en egnet beholder med sand og blåse på. Du finner jo også kjemiske rustfjernere. Disse er greie som et siste ledd etter å ha brukt vinkelsliper/sanblåser/stålbørster. Lakk er for dårlig under. Kjøp tjukk asfaltmasse. Husk, rust kan aldri stoppes. Bare utsettes Lenke til kommentar
Condis Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Haha, flott. Tanken med å ta rusta er jo at bilen skal holde seg i verdi litt lengere:) Plus at det ikke er morro å ha en rusten bil. Stor og fin kompressor har jeg. Den vinkelsliper med floppdisk hørtes ikke urimelig ut heller, eneste er at jeg ser for meg at det kan ta litt for mye litt for fort? Endret 30. september 2009 av Condis Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Flapdisk tar mye fort ja, så ta det pent. Jeg bruker alltid flapdisk på en vinkelsliper med justerbart turtall. Lenke til kommentar
Condis Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Får prøve å skaffe en justerbar vinkelsliper jeg da, om noe av rusta tåler litt mere. Endret 1. oktober 2009 av Condis Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Det er dessverre ikke så lett å finne. Sleit veldig selv den gangen, men fant endelig en Blå Bosch med dette. Uansett de fleste proffmerkene skal ha en eller flere maskiner med dette på, men du må over 1000 lappen for å finne noe her. Proffmaskinene er absolutt å anbefale av mange grunner om du kan bruke penger på det. Det går fint med en vanlig en og, så lenge man tar det pent. Lenke til kommentar
Condis Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Kvalitetsverktøy er noe jeg lett legger penger i om jeg ser det brukbart i flere sammenhenger enn kun rust:) Så en slik vinkelsliper kan jeg kjøpe meg. Dette blir bra! Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Ja, da synes jeg du skal gjøre det. Er ikke noe som å ha skikkelig verktøy! Kjøp deg en Metabo eller Blå bosch. Disse synes jeg er best på vinkelslipere. Lite vibrasjoner og bra sikkerhetsfunksjoner. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Legger til et par tips på vinkelslipere også jeg med justerbar hastighet. Metabo: http://www.metabo.no/Produktkatalogen-haan...4eb0e410.0.html Bosch: http://www.bosch-pt.no/boptocs2-no/Product...;object_id=9847 Lenke til kommentar
Condis Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Veldig flott! Dette skal jeg ta meg tiden til å studere nermere, skikkelig verktøy har man i en god del år så Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå