f(x) Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hei! Jeg er i ferd med å kjøpe litt utstyr fra USA, men jeg har et spørsmål i den sammenhengen. Spørsmålet har vel egentlig ingen betydning for om jeg kjøper eller ikke. (Merk at spørsmålet kun er et eksempel, og jeg har ingenting jeg prøver å selge nå.) Hvor mye midre kan jeg forvente å få hvis jeg senere selger noe av utstyret? Jeg tenker da spesielt på at det kun er 1 år garantitid (som sikkert har gått ut uansett), og at en reklamasjon vil bli vanskelig (at reparasjon vil koste penger, og at kjøper kanskje vil kreve at JEG fikser feilen hvis det ikke er lenge siden brukthandelen.) Hvor stor vil prisforskjellen være? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 I sommer kvittet jeg meg med mye Canon-utstyr, både objektiver og annet hvor enkelte kom fra US. Ingenting av dette ble solgt under "normal" bruktpris og det hindret heller ikke de som kjøpte dette at det kom fra US. Både for din egen del og for fremtidige salg så kjøp med utvidet garanti (f.eks Mack-garanti fra Adorama), dette koster ikke stor i forhold til fremtidig nytte. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Kan man kjøpe slik utvidet garanti i fysisk butikk i USA (regner med at det blir B&H Photo Video)? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg betaler aldri like mye for importert ustyr som utstyr solgt med norsk reklamasjonsrett. Men hvor stor forskjellen er varierer utfra mange andre forhold. 10% kan kanskje brukes som en tommelfingerregel. Men som Pingla antyder, så er det ikke alle som er like bevisst på dette. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Kan man kjøpe slik utvidet garanti i fysisk butikk i USA (regner med at det blir B&H Photo Video)?B&H har noe som heter Sagemax men jeg tror ikke denne gjelder utenfor USA. Adorama har Mack Camera og disse gjelder iallefall "worldwide". En annen ting du skal huske når du er i New York City er at du må betale en "sales tax" på 8,875% ved salg over disk og dette er ikke en avgift som du får tilbakekrevd ved utreise. Lenke til kommentar
arela Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Kunne ikke falt meg inn å betale for ekstra garanti på vanlige forbruksvarer fra USA. Bare frakt begge veier ville gjort en evt. klagesak til et pengesluk. En annen sak, er at garanti gitt fra USA sannsynligvis er personlig, og ikke følger varen ved videresalg. For kamera og dyre objektiv kan det forsvares å ta en slik ekstrakostnad, men da ville jeg heller kjøpt her hjemme. Du skal ha uflaks dersom du trigger fram en fabrikasjonsfeil etter ett års bruk på et objektiv. Kjøper jeg noe jeg vet innebærer omtrent 0% riskiko, så kjøper jeg til laveste pris uten å ofre hva som kan skje en tanke. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Bare frakt begge veier ville gjort en evt. klagesak til et pengesluk.Med Mack Camera's tjeneste på foto og videoutstyr så slipper du dette. Da kan utstyret leveres til reparasjon i hjemlandet. For kamera og dyre objektiv kan det forsvares å ta en slik ekstrakostnad, men da ville jeg heller kjøpt her hjemme.Man kan spare ganske mange tusen på å kjøpe dyrere objektiver i f.eks USA, på kamerahus er det ikke så mye å hente. Ett Canon EF70-200mm f/2.8L IS koster her hjemme 16000,-. Over disk i NYC så koster det NOK 12750,- med 8,875% sales tax og en dollarkurs på 6kr/$. Med en utvidet Mack-garanti på 3 år, totalt 4 år så kommer det på ytterligere NOK 330,-. Dette er 3000 billigere enn i Norge. EDIT: Priser oppdatert sien jeg ikke så forskjell på IS og ikke IS. Endret 30. september 2009 av Pingla Lenke til kommentar
bruno Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 For meg spiller det ingen rolle hvor utstyret er kjøpt, har forøvrig slutta og opplyse om det også hvis jeg skal selge etter at en kjøper ville prute mer da han så kvitteringen på objektivet, det var kjøpt i Norge men han ville betale mindre da han så jeg hadde fått objektivet billig, mente at prisen skulle være 60% av hva jeg hadde gitt. Så nå er det heller ingen kvittering Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 (endret) OT: Hvordan er forresten prisene på objektiver i butikk i USA kontra priser i nettbutikk? Ett Canon EF70-200mm f/2.8L IS koster her hjemme 16000,-. Over disk i NYC så koster det NOK 8200,- med 8,875% sales tax og en dollarkurs på 6kr/$. Det hørte billig ut. På bhphotovideo.com (og Adorama.com) koster Canon EF 70-200 f/2.8L IS nesten 2000 USD, det er jo over NOK 11000,-. On topic: Det høres i hverfall ut som om det er mer å spare på å handle i USA enn det er å tape på evt. salg senere. Endret 30. september 2009 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Det hørte billig ut. På bhphotovideo.com (og Adorama.com) koster Canon EF 70-200 f/2.8L IS nesten 2000 USD, det er jo over NOK 11000,-. Bommet litt på IS og ikke. IS koster som du sier $2000 med Mack-garanti, så det blir NOK 13050 over disk. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Kan man kjøpe slik utvidet garanti i fysisk butikk i USA (regner med at det blir B&H Photo Video)?B&H har noe som heter Sagemax men jeg tror ikke denne gjelder utenfor USA. Adorama har Mack Camera og disse gjelder iallefall "worldwide". En annen ting du skal huske når du er i New York City er at du må betale en "sales tax" på 8,875% ved salg over disk og dette er ikke en avgift som du får tilbakekrevd ved utreise. Dete står da veldig tydelig under alle disse "mack" garantiene som du linker til: Valid only in the U.S.A. and Canada Hvor har du det fra at disse er gyldige "worldwide" og at du kan levere kameraet til reparasjon i "hjemlandet"? Lenke til kommentar
Spook Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 hehe svarer meg selv, måtte "bla" litt videre til side 2 og utover så fant jeg "mack" garantier som var gyldige "world wide". Faktisk ikke et dumt alternativ for de som vurderer å kjøpe dyrt kamerautstyr hos Adorama, denne garantien dekker jo en god del mer enn "manufacturing defects" også! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå