Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Styring og regulering.(automatiserte annlegg)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg fikk en oppgave i dag som jeg syntes var litt vanskelig.

Oppgaven var som følger: "Styring og Regulering. Gi 3 praktiske eksempler som viser forskjellen mellom styring og regulering, og forsklar forskjellen mellom systemene.

Styring: åpen sløyfe

Regulering: lukket sløyfe

Det første jeg tenkte var varmeovn med og uten termostat.

Men jeg står veldig fast på dette. Jeg går vg1 elektro, noen som han noen innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt bidrag: Du styrer vannkranen når du skal vaske hendene eller dusje. Men temperaturen i varmvandsberederen blir regulert.

Det blir ett litt lite forklarende eksempel

En styring er en sløyfe uten tilbakemelding, mens en regulering har en tilbakemelding.

Kan gi to eksempler :

Eksempel 1

Styring : Du ønsker å ha 20 grader på badet ditt. Du setter inn en varmeovn på 2KW. Denne ovnen vil stå å pøse på mens du står utenfor og skrur den av og på til du tror den nærmer seg 20 grader. Du har ingen formening om hva temperaturen er, bare hva du antar.

Regulering : Du ønsker å ha 20 grader på badet ditt. Du setter inn en varmeovn på 2KW og en temperaturmåler med display. Du står utenfor badet og skrur den av og på til du ser at det er rundt 20 grader. Du vil nå få et mye mer korrekt resultat enn hva du gjorde uten temperaturmåler. Det er fordi du har en tilbakemelding.

Eksempel 2.

Styring : Du har en vannkran som kan gi deg 100 liter i minuttet. Du ønsker 50 liter i minuttet. Mengden økningen er ulineær og du kan ikke se vannet som kommer ut da den havner i en tank. Du åpner nå til det du tror er 50 liter i minuttet.

Regulering : Du har en vannkran som kan gi deg 100 liter i minuttet. Du ønsker 50 liter i minuttet. Mengde økningen er ulinæer men du har en mengde måler. Du får nå tilbakemelding på hvor mye vann som renner i røret og du kan åpne kranen til akkurat 50 liter i minuttet.

Nå blir det din jobb å finne det siste. Du må gjerne poste det her om du blir usikker.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...