Gå til innhold

Guide: Bedre bærbar PC

Anbefalte innlegg

Fakta er ganske enkel. Windows har per dags dato en vesentlig bedre strømstyring enn Linux. Maskinvaren har selvfølgelig innvirkning på batterilevetiden men det er jo uavhengig av operativsystemet. Operativsystemet håndterer systemressursene og det hjelper lite med strømgjerrig maskinvare hvis den ikke blir utnyttet på riktig måte.

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et bedre tips er å installere Ubuntu.

Tror jeg har omtrent dobbelt så lang batteritid under xp ( og bedre ytelse) enn jeg hadde under ububtu.

Ellers så har www.anandtech.com nylig kjørt en batteritest for bærbare som viste at ububtu generelt ga mye dårligere batteritid enn selv vista.

Ububtu på en bærbar er altså foreløbig en dårlig ide.

Dette har veldig ofte å gjøre med at mange drivere i Linux-kernelen er reverse-engineered siden hardware-spesifikasjonene sjelden gjøres helt åpen, dermed er det ofte at kode som tar seg av strømsparing ofte ikke finnes. Noen laptoper har jeg opplevd svært god batteriytelse med i Linux, andre ikke noe særlig. Laptopen min: Bedre batteritid enn Windows XP. Netbook: Litt dårligere enn Windows.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg bruker har hatt XP på min bærbare PC i mange år, men har gått over 100% til Ubuntu for å se hvordan det fungerer (fordi jeg sleit litt med ytelsen i XP). Min erfaring etter noen måneder er at maskinen har mye raskere oppstart av både OS (selv om jeg hadde skrudd av mange funksjoner i XP) og applikasjoner, men at batterilevetiden er _vesentlig_ dårligere. Jeg har prøvd å trikse med diverse innstillinger uten videre godt hell. Dessuten går lysstyrken går opp og ned som en jojo; hvis maskinen går på batteristrøm og jeg vil ha full lysstyrke, funker det i rundt ett min før den skrur seg ned igjen.

Konklusjonen min er derfor at Ubuntu er mer vennlig for min utdaterte hardware enn hva XP er, men at førstnevnte har igjen en del hva gjelder konfigurasjon opp mot bærbare og batterilevetid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...