Gå til innhold

Guide: Bedre bærbar PC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Istedet for å deaktivere kortleser, så kan man remappe mapper der mange små filer skrives, leses og slettes ofte. Remappe disse mappene til stasjonen som kortleseren hører til. Dette vil om man setter det rett opp bidra til mindre harddiskaktivitet og på sikt minske fragmentering av disken.

Man trenger ikke all verdens størrelse på minnekortet, man kommer langt med et gammelt 128Mb kort.

Typiske mappper:

C:\Documents and Settings\<brukernavn>\Siste

etc etc

Lenke til kommentar
Et bedre tips er å installere Ubuntu.

Tror jeg har omtrent dobbelt så lang batteritid under xp ( og bedre ytelse) enn jeg hadde under ububtu.

Ellers så har www.anandtech.com nylig kjørt en batteritest for bærbare som viste at ububtu generelt ga mye dårligere batteritid enn selv vista.

Ububtu på en bærbar er altså foreløbig en dårlig ide.

Lenke til kommentar

Linux er vel enda ikke helt optimisert for laptopper har jeg erfaring av selv også.

Men det de sier om batterier, hvilke batterier gjelder det for?

Er det dette som er siste nytt?

Jeg føler at jeg har hørt så utrolig mye forskjellig at jeg ikke kan tro på noen.

Min bærbare sitt batteri lades helt ut hvis jeg lar det ligge ute av maskinen en dag eller to. Det er vel ikke så lurt? Det blir vel ødelagt at det ligger tomt?

Lenke til kommentar

Beklager det forholdsvis useriøse innleggene, men det begynner å bli vanskelig å la være. Det er en tilsynelatende økning i tråder om Windows der et "godt råd" typisk er "Hvorfor installerer du bare ikke Ubuntu?". Var det et svar på spørsmålet? Nei.

Hadde første "Ubuntu-tips" noe som helst med artikkelen å gjøre? Nei. Blir en laptop nødvendigvis bedre av å installere Ubuntu? Neppe, men det kan jo diskuteres.

Hvis man bare skal bruke Firefox til å surfe på VG og man ikke bryr seg om batterikapasitet så er Ubuntu et helt OK alternativ.

Men OT: Synes slike artikler er greie å kjøre en gang innimellom, til glede for nye lesere. :)

Lenke til kommentar
Ny PC?

Vurderer du å skaffe deg en ny bærbar PC, kan vi tilby følgende guider:

* Anbefaling: Bærbar PC

Dette linker til en artikkel fra 2004. Lag en ny om dere skal linke da...

EDIT: Oj, ser nå at den nylig har blitt oppdatert. Beklager.

Endret av xenoxz
Lenke til kommentar
Hadde første "Ubuntu-tips" noe som helst med artikkelen å gjøre? Nei. Blir en laptop nødvendigvis bedre av å installere Ubuntu? Neppe, men det kan jo diskuteres.

Hvis man bare skal bruke Firefox til å surfe på VG og man ikke bryr seg om batterikapasitet så er Ubuntu et helt OK alternativ.

Tja...... har noen exempel på HVORFOR batteritiden er god:

*PC'n har faktisk ACPI støtte

*Vista underklokker default(vis ACPI mangler i BIOS)

*Batteritiden er default økt via å bugge

*Default installert OS er alltid shippa optimalisert for batteri(intaller XP barebone, så kan vi prate :p)

*Ubuntu har default mindre antall deamons kjørende en under Windows XP eller Vista

Per definisjon er ditt utsagn svada.

Lenke til kommentar
*sukk* :roll:

Du skriver det innlegget, og avslutter med dette?

"Right back at'cha"...

Du sa at det ikke ble bedre av å installere Ubuntu, poenget mitt er at det er helt hardware bestemt. Selv da er speedstep og det der veldig mye enklere å nå, å faktisk bruke. Som igjen er batteritid mer.

Husk at du sa dette:

Her PÅSTÅR du at batteriet er ALLTID lavere, og at det ikke finnes software.

Lenke til kommentar
*sukk* :roll:

Du skriver det innlegget, og avslutter med dette?

"Right back at'cha"...

Du sa at det ikke ble bedre av å installere Ubuntu, poenget mitt er at det er helt hardware bestemt. Selv da er speedstep og det der veldig mye enklere å nå, å faktisk bruke. Som igjen er batteritid mer.

Du kan gjerne begynne med å skrive sammenhengende setninger, da blir det enklere å forstå meningen. :)

Om batterikapasitet er "helt hardwarebestemt" kommer veldig an på hvordan man definerer "hardwarebestemt". Jeg oppgraderte nettopp fra XP til Vista på laptop'en, og fikk faktisk nesten en ekstra time i batterikapaistet uten å gjøre noe. Hardware er selvfølgelig ikke endret mellom installasjonene. Kanskje Vista er bedre til å utnytte SpeedStep enn XP er, det vet jeg lite om og ikke bryr jeg meg heller.

Det viktige er at jeg, som en forbruker, opplever at batterikapasiteten er blitt bedre uten at jeg egentlig har skrudd på noen magiske innstillinger. Jeg har ikke måttet hente ned noen nye programmer, eller gjort noen innstillinger en konfigurasjonsfil, rekompilere noe som helst, etc for å få økningen.

Husk at du sa dette:

Her PÅSTÅR du at batteriet er ALLTID lavere, og at det ikke finnes software.

Det er du som tolker.

Jeg sier ikke at det ALLTID er lavere. Men min og andres erfaring er at en "vanlig installasjon" XP eller Vista er bedre på batteri enn f.eks. "vanlig installasjon" av Ubuntu.

Jeg sier heller ikke at det ikke finnes programvare til Linux. Det finnes faktisk mange gode programmer til Linux, jeg har til og med funnet noen "nesten-på-høyde-med-Windows programmer" når det gjelder multitrack musikkopptak og de er i tillegg gratis. Imponerende, egentlig! Men mange vil nok kanskje være enig i at i en arbeidssituasjon er ikke OpenOffice et godt nok alternativ til MS Office. Dessverre! :( Man kan krangle med enkelte Wine-versjoner for å få inn f.eks. Outlook (som er best når man bruker Exchange), men jeg har kastet altfor mange timer bort på det allerede.

Og hvis du som meg trenger programvare til beregninger av mer spesifikke problemer enn hva som kan løses i Excel, så begynner utvalget å bli særdeles tynt. Da er alternativet ditt enten å bruke Windows, eller skrive din egen programvare. Det siste er neppe et alternativ for mange...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...