Gå til innhold

[Løst]Hvor mye får man i vennerabatt på Canon hos Elkjøp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kva er hensikten med det? Alle veit at nettbutikkar er rimeligare enn butikkar.

 

Vel, noen løper gjerne frem og tilbake etpar måneder dersom de kan spare 10kr på et kjøp til x tusen. Og ja, "kunden har slettes ikke alltid rett"

 

Tror det er litt psykologi i dette for enkelte, de bare må få et eller annet avslag, dvs prutte, føle at de "vinner" og ikke selgeren.

 

Ellers er selvsagt det du sier korrekt, og logisk, det er billigere å drive nettbutikk og dermed kan prisene gå ned litt.

 

(kjenkt å se litt nynorsk her og ikke bare urbanmål)

 

Tor

Lenke til kommentar
Du misforstår fullstendig, biskop.

 

Eg kjøper stereoanlegg i Hi-Fi-klubben eller andre dedikerte forretningar.

Eg kjøper SLR-kamera/utstyr til SLR-kamera i Foto-Video, Ur og Foto eller andre dedikerte forretningar.

 

Går eg på Elkjøp eller ein annan kjede, så er det for å kjøpa ei vaskemaskin, ein komfyr eller noko anna som eg ikkje ser på som anna enn ein bruksgjenstand.

 

Hva er ett kamera/stereoanlegg hvis det ikke er bruksgjenstand ? Støvsamler ?

Lenke til kommentar
Missforstått vet jeg ikke, du ender jo opp med samme produkt og litt mer penger :)

 

Og joda, litt kjiping kan jeg leve med!

Ok, la meg presisere: Gjør man slikt er man ikke litt kjip. Man er en stusselig, liten, pengepugende gnom som ikke har skjønt en dritt og som representerer alt som er galt med det norske forbrukersamfunnet i en usunn sjel og helt sikkert ekkelt legeme.

Lenke til kommentar

Det å skjære alle Elkjøp/Expertbutikker over en kam irriterer meg litt, ja noen steder vet man ikke hva blenderåpning er. Men jeg er sikker på at det finnes personer hos "faghandlere" som heller ikke har peiling. Sånn er det i alle bransjer.

 

Jeg jobber selv i en Expert, har foto som hobby. Jeg tørr påstå at jeg sitter med like mye kunnskap som en som jobber hos fotovideo eller jp.

Lenke til kommentar
Missforstått vet jeg ikke, du ender jo opp med samme produkt og litt mer penger :)

 

Og joda, litt kjiping kan jeg leve med!

Ok, la meg presisere: Gjør man slikt er man ikke litt kjip. Man er en stusselig, liten, pengepugende gnom som ikke har skjønt en dritt og som representerer alt som er galt med det norske forbrukersamfunnet i en usunn sjel og helt sikkert ekkelt legeme.

 

Pluss at man spenner bein for butikkenes fremtid, og må kjøpe varer usett i fremtiden.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk å være kjip egentlig. Det har jo noe med å få et best mulig kjøp. På større kjeder, eks Elkjøp, har de også et mye bedre service apparat. Skjer det noe med produktet hadde jeg følt meg mye tryggere på å få det rettet opp hos Elkjøp enn Hi-Fi klubben.

 

Og selvfølgelig, det er ikke snakk om noen få hundre kroners besparing..

Lenke til kommentar

Mener du at et godt kjøp avhenger hundre prosent av hvor mye penger du måtte ut med? Spiller ikke slike ting som service og kundeopplevelse inn? Kanskje du aldri hadde skjønt at produktet var det rette for deg hvis det ikke hadde vært for selgeren i den "dyre" butikken? En kjiphet er det et eller annet sted hvis du får god hjelp og så går et annet sted for å spare småpenger. Altså må den kjipe være kunden. Når det gjelder retting av mangel er alle butikkene i landet jevnt over like ubrukelige. Kjøper man f.eks. et Canon-kamera er det ett fett hvor, de ender opp på det samme verkstedet med de samme forsinkelsene.

Lenke til kommentar

Da jeg sjeldent bruker selgere til å bestemme kjøpet mitt, vil jeg si at pris et en ganske avgjørende faktor. Skal forresten nevnte at jeg ikke har brukt den metodene jeg nevner, men det er en god måte å få rett produkt til rett pris!

 

Og selv om produktet stort sett kommer til samme verksted, så har butikker som Elkjøp mye mer tyngde hos disse verkstedene, samt mulighet til å gi deg nytt produkt hvis det tar for lang tid. I mindre butikker vil en omlevering på butikkens regning sitte mye lengre inne!

Lenke til kommentar

Har du førstehåndskjennskap (som i at du har jobbet der) til hvordan servicehåndteringen foregår i slike butikker? Det har nemlig jeg, og jeg tror du er litt vel optimistisk. Den lille butikken har solgt produktet med litt høyere avanse, er mer avhengig av å gi kunden gode opplevelser utover lav pris, og vil derfor ha alt å vinne på å være grei. Den store butikken tjente lite på salget, har mye å tape på å dele ut et nytt, tusen andre servicer å ta seg av (man setter dem helst ikke på vent for å purre på verksted) og mange nye kunder i kø hvis den ene svikter (de konkurrerer jo først og fremst på pris). Verkstedene kan ikke trylle uansett hvem det er som ringer.

Lenke til kommentar
Elkjøp, har de også et mye bedre service apparat.

:!: Verste jeg har hørt. Elkjøp er jo kjent for dårlig service/reklamasjonsbehandling.

Skjer det noe med produktet hadde jeg følt meg mye tryggere på å få det rettet opp hos Elkjøp enn Hi-Fi klubben.

Da føler du feil. Hi-Fiklubben og andre små nisjebutikker er fullstendig avhengig av fornøyde kunder og word of mouth.

Du vil så og si garantert få bedre hjelp der.

 

Angående hoveddiskusjonen, er det ikke triks og lureri som gir deg best pris. Ærlighet funker fint. Eksempler på ting du kan si(som er sanne) i f.eks Elkjøp:

 

-Merket meg at de har dette kameraet 400 billigere på Expert her nede, og føler meg litt dum om jeg betaler 400kr for å slippe å gå 100m til expert. Men strengt tatt liker jeg Elkjøp bedre, og har handlet så mye her jeg er fornøyd med at jeg vil aller helst kjøpe kameraet av deg. Har du noen mulighet til å komme nærmere expert i pris?

 

Da vil du i 99% av tilfellene få et ærlig svar. Enten har han ikke mer å gå på, og sier det, eller så slår han av det han kan.

-En annen ting er der elektrobutikkene ligger tett opp til hverandre, da har de som regel(ikke alltid) en policy om å være like billige eller billigere. Jeg var noen år på Expert, og kom en kunde ned med tilbud fra Elkjøp på en ting, møtte vi prisen(be om utskrevet tilbud, altså).

Bortsett fra drittsekkene da, som gikk frem og tilbake mellom butikkene 4 ganger med nye tilbud. Da får de til slutt beskjed om "Bare kjøp det der oppe, du".

 

Som sagt har jeg noen år på baken i Expert selv, og hadde myndighet til å gi rabatt. Og tro meg, man ser mange rare forsøk på å få rabatt. Noen krever det, noen prøver å lure seg til, noen maser og stiller ultimatum.. Mye rart.

For å prøve å summere hvem jeg aller helst ga god pris til: Hyggelige, ærlige kunder jeg fikk god kontakt med. Da hendte det til og med støtt at jeg ga dem en god pris uoppfordret. "Jeg slenger med denne SCART-kabelen i prisen, du trenger den",

eller "Siden du kjøpte TV, stereo og TV-benk, slår jeg av halvparten på stereobenken, i bytte mot at du kommer her neste gang og ;)"

Key er altså høflig, ærlig og hyggelig. Bruk litt sosial teknikk, bli selgerens "medspiller", ikke motspiller. Og bruk for all del gjerne humor.

Lenke til kommentar
Hva er ett kamera/stereoanlegg hvis det ikke er bruksgjenstand ? Støvsamler ?

Kamera/stereoanlegg krev litt meir av meg som brukar enn at eg berre trykker på ein knapp og går derifrå. Bortsett frå det, så har stereoanlegg generelt ein tendens til å samla støv, men det gjer dei om ein brukar dei eller ikkje. :)

Lenke til kommentar
Fikk tak i kompisen min nå for litt siden, og han fikk sjekket opp. Prisen han kunne gi for Canon 500D var dyrere enn det som står på hjemmesiden til Elkjøp :(

 

Er du overrasket? Prisen på elektronikk er såpass presset at prisene i butikken faktisk kan være lavere enn det butikken får fra hovedlageret.. Og får mange varer så er ikke forskjellen fra hovedlager til butikk så veldig stor, med andre ord så er det liten margin som skal dekke utgifter og lønn.

Lenke til kommentar

Før jeg stopper med off topic i denne tråden legger jeg til følgende;

 

Ja, har jobbet på service avdelingen på Elkjøp. Så har første hånds erfaring med både service og salg (med tanke på pris avslag..)

 

Selv om det ikke direkte hjelper å være stor i forhold til verkstedene, så har de (ialelfall slik jeg forstår det) forskjellige avtaler og betingelser (med tanke på tidsforbruk...) Men Elkjøp går langt for å beholde kunder! Jeg har vært i "diskusjoner" med mange kunder hvor de ikke ar rett på noe som helst og alikevel fått nytt produkt hvor vi går 4-6k i minus.. Skriker du høyt nok, får du viljen din! Når det gjelder pris, så bruker Expert, Elkjøp og Lefdal samme butikksystem (mener datakjeden også bruker det..) Ekjøp og Lefdal ligger også ofte på samme server slik at de kan sjekke priser. Sjefene for de forskjellige avdelingene tar også turen til konkurrentene for å sjekke prisen med gjevne mellomrom.

 

MEN, kommer det en kunde med et utskrevet pristilbud vil selvfølgelig selger sjekke dette og se om det er noe han kan matche (som regel går det..) Det er sjeldent at selgere går noe særlig under, bare det at kunden kommer gjør sjangsen stor for at han tar tilbudet for å slippe turen tilbake igjen.

 

Er det noen som vil snakke mer om dette, så bare ta det på PM ;)

 

 

 

Ellers er vel tråden løst?

Lenke til kommentar

Etter å ha jobbet som kundebehandler i snart 13 år kan jeg si følgende:

 

positiv = positiv:

Er du høflig, grei og ærlig, får du akkurat det samme tilbake.

 

negativ = negativ:

Er du grinete, utspekulert og uærlig, får du kjipe svar og slett service.

 

De bak disken er mennesker på lik linje som deg, og kundene de møter gjør like mye for å bedre eller forværre dagen deres. Tenk over det når du handler, uansett hvor du er, og du får en bedre opplevelse og kanskje bedre priser.

Endret av emero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...