Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Pusse opp enebolig - Hvor mye skal jeg ta opp i lån?

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Situasjonen har seg slik at jeg bor i mine besteforeldres hus, og det er her jeg kommer til å bo fremover. Ønsker når økonomien tillater det å pusse opp slik at huset får verdistigning, at den passer mer meg og at huset generelt er "tryggere".

Dette er en enebolig som har et boareal et sted mellom 200-250 kvadrat. Har tre etasjer (kjeller, 1.etasje og 2. etasje). To stuer (med peisovn i begge, to piper), kjøkken, to bad (i kjeller og 2. etasje), tre soverom og stor kjeller som er delt i tre rom.

Jeg ønsker primært å endevende badet, legge nytt gulv på kjøkkenet (samt få lagt inn induksjonsovn), gjøre kjelleren helt tett og litt mer hjemmekoselig, pluss at det skal skiftes kledning på en yttervegg i den minste stuen.

I tillegg er det snakk om mindre oppussing (maling av vegger innendørs, tetting av vinduer). Men det er slikt som vi tar selv.

Badet er greit, for her vil vi ha en helt ny løsning; nytt badekar, ny ordning med vask og få en "veggdo". Ønsker også at det flislegges fra gulv til tak. Tror kanskje det kunne vært greit med varmekabler i gulvet også.

Kjelleren må bli helt tett først og fremst. Vil få satt opp paneler på veggene, og få satt inn fliser på gulvet som tåler litt røffere bruk den det som blir tilfelle på badet. Et kontor i kjelleren kunne også vært en ide om det lar seg gjøre. Vil også friske opp det lille badet i kjelleren, men det ser jeg på som en liten operasjon, da vi bare har dusj, toalett og vask der.

Må også med tiden ordne pipene, da disse har fått "rødt kort" fra brannvesenet. Var i kontakt med et firma som spesialiserer seg på å fikse piper i går, og de vil legge inn rør i pipene, slik at de ikke raser sammen osv. Det ville komme på vel 40.000 for begge pipene.

Dette er et eldre hus som har mange karakteristiske kjennetegn som vi ønsker å bevare. Mange bygge- og maleteknikker inne i huset som vi ser på som "verneverdige". Dette skal selvsagt IKKE bli tuklet med.

Så til topic: Hvor mye tror dere jeg må belage meg på å ta opp i lån for å kunne få satt igang dette prosjektet mitt?

Har til dels sett meg ut at 500.000 kr skulle holde greit. Men jeg er ikke noen ekspert på dette, og tipper det er noen som er mer erfarne på dette som kan gi meg noen gode tips:)

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kan si med en gang at verdien på huset vill neppe stige mange kroner siden huset er gammelt. da må huset totalrenoveres innvendig og utvendig og må være mere "moderne". et gammelt tømmer hus, (er det tømmerhus? hvilket årstall er huset fra?) og med tømmerhus må det rives og etterisoleres og ting må rettes opp og slikt for at det skal bli noegnlunde nermere dagens standard. så verdien vil ikke akkurat stige litt mere før det er totalrenovert. og et hus på over 200 kvm er ganske så stort siden det er 2 etasjes med kjeller. er muren/kjellerveggene drenert med knottplast?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...