Gå til innhold

Cuneax vs. Ozu. Status: 5/37


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

I Graduated, But...

 

Daigaku wa deta keredo (1929, ufullstendig versjon på ca 10 minutter)

 

Musikk: Devin Townsend - The Hummer

 

Tetsuo Nomoto er nylig uteksaminert fra universitetet og drar for å søke om jobb, men får kun tilbud om å være resepsjonist. Han avslår tilbudet og får besøk av moren og forloveden. Tetsuo later som han har jobb, men må etter hvert innse livets harde realiteter.

 

I Graduated, But... er Ozus tiende film og den fjerde av i alt seks filmer Ozu regisserte i 1929. Igjen har kun noen få deler av filmen overlevd, og de bestående delene er i dårlig forfatning og forteller en enkel historie på en oppstykket måte som følge av det tapte materialet. Legg merke til det flotte, grønnlysende vannmerket nede til høyre.

 

vlcsnap-2009-12-12-12h42m40s1391.jpg

 

Historien i I Graduated, But er, som i mange andre Ozu-filmer, enkel, men elegant fortalt. Moralen er at den unge student ikke må la seg blende av sin egen arroganse og møte det virkelige livet. Greit nok. Jeg tror jeg hadde fått mye mer ut av filmen hvis jeg kunne mer om japansk kultur og historie, men det er ikke mye jeg kan gjøre med dette akkurat nå. Lærer jeg ikke litt om japansk kultur og historie med gjennomgangen av disse filmene? Allikevel, filmen fungerer også som en kommentar til datidens Japan hvor 2/3 av studentene ikke kunne få jobb etter endt utdanning.

 

Ozu var påvirket og inspirert av Hollywood-film, noe vi stadig vekk får bekreftet ved de ulike referansene han bruker i disse tidlige filmene. På veggen hjemme hos Tetsuo ser vi plakaten til filmen Speedy med Harold Lloyd i hovedrollen. Det interessante er at Ozu tok innflytelsen og bakte den inn i sin egen, unike stil som han dyrket frem i løpet av årene.

 

vlcsnap-2009-12-12-12h42m56s46.jpg

 

Jeg skulle gjerne ha sett fullversjonen av denne filmen, og vi kan jo håpe at en intakt kopi ligger og støver ned på et eller annet loft i Japan. Slik som det foreligger nå er filmen for brutt opp og undersøker ikke forholdet mellom Tetsuo og hans forlovede Machiko tilfredsstillende nok i henhold til klassisk standard, men det var antakelig bedre forklart i originalutgaven.

 

Noen spennende paralleller er å spore, som for eksempel gjentakelsen av innstillingen med dørmatten foran stedet der Tetsuo søker om jobb. Den introduserer stedet, og neste innstilling med den forklarer ganske bra Tetsuos slappe holdning til arbeidslivet. Den lykkelige slutten er i sterk kontrast til den japanske virkeligheten på den tiden, men noen ganger må man bare få lov til å drømme seg litt bort på kino. Det syns sikkert japanerne på den tiden også.

Endret av Cuneax
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...