Gå til innhold

Lære seg ukrainsk, mulig?

Skogslik

Anbefalte innlegg

Har lyst til og lære meg et nytt språk, og Ukrains er noe som virker intresangt.

Kansje ikkje så vanlig og lære seg, men men. Litt av gruinnen til at det er intresangt.

Så, finnes det noen lærebøker for dette språket? Eventuelt slikt man hører på.

Håper noen kan hjelpe^^

Endret av Skogslik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har lyst til og lære meg et nytt språk, og Ukrains er noe som virker intresangt.

Kansje ikkje så vanlig og lære seg, men men. Litt av gruinnen til at det er intresangt.

Håper noen kan hjelpe^^

Når man leser din norske rettskrivning virker du ikke særlig språkkyndig.

Kanskje du skulle perfeksjonere din norsk først, og så forsøke med engelsk eller tysk/fransk, så kunne du hvis du har spesiell interesse for det, lære deg ukrainsk. Om det er noe nyttig språklig sett tror jeg ikke, men som du var inne på ... kanskje interessant.

Endret av steinkul
Lenke til kommentar

Håper noen kan hjelpe^^

Kanskje du skulle perfeksjonere din norsk først, og så forsøke med engelsk eller tysk/fransk, så kunne du hvis du har spesiell interesse for det, lære deg ukrainsk. Om det er noe nyttig språklig sett tror jeg ikke, men som du var inne på ... kanskje interessant.

Fullt klar over at eg skriver blanding av nynorsk og bokmål, noe eg altid har gjort.

Men nå er det da ukrainsk eg vill lære meg.

Lenke til kommentar

Håper noen kan hjelpe^^

Fullt klar over at eg skriver blanding av nynorsk og bokmål, noe eg altid har gjort.

Men nå er det da ukrainsk eg vill lære meg.

Jeg tenker ikke på din blanding av nynorsk og bokmål, men skrivefeilene. Som Bytex var inne på syns jeg russisk hadde vært et bedre valg.

Endret av steinkul
Lenke til kommentar

Hvis du har en personlig interesse i Ukraina mitt råd kan ikke være nyttig, men jeg tenker at Bulgarsk er den enkleste slavisk språk for nordmenn. Det er den eneste med en bestemt artikkel, og som på norsk det kommer på slutten av ordet. F.eks måne = luna, og månen = lunata. Bulgarsk også har ingen genitiv, akkusativ osv. på substantiver. De finnes i pronomen, men det er ikke forskjellig fra norsk (jeg/meg), engelsk (I/me) osv.

Lenke til kommentar

Håper noen kan hjelpe^^

Det er vanskelig å lære, på grunn av de krylliske bokstavene.

men det burde la seg gjøre, selv lærer jeg meg russisk nå ;)

Це важко вчитися через листи. е це має бути можливо, навіть собі вчити російську зараз;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvordan lærer du? Etter bok eller noe slikt?

Mange veier til Rom.

Min vei er preget av pugg av alfabetet og helt grunnleggende gramatikk. Og uttale av lydene. Deretter når dette er på plass leter jeg opp avisklipp. Små enkle artikler med få ord. Som jeg oversetter og leser. På den måten øker ordforådet. Det er dog vanskelig å vite om man kan snakke språket fordi uttalen ikke vil bli sjekket. Et hjelpemiddel er å bruke youtube for å høre på klipp med det aktuelle språket.

De fleste språk har nettsider som forklarer basisen i språket. Det vil lønne seg å kunne de engelske navn og terminologi for gramatikk da de fleste har det som andrespråk.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...