Gå til innhold

Levaiathans topp 20

Anbefalte innlegg

Levaiathans topp 20

Her er min toppliste med de 20 beste filmene jeg har sett.

Kommer sikkert tekst til bildene om ikke så lenge.

1. Into the wild

hal.jpg

2. Donnie Darko

dd.jpg

3. The Thing

thing2.jpg

4. Eternal Sunshine of the Spotless Mind

eternalsunshine.jpg

5. The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring

lord-of-the-rings-the-fellowship-of.jpg

6. The Fountain

thefountain1.jpg

7. Fight Club

Fight-Club-fight-club-4646079-1706-.jpg

8. Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back

StarWars5e_1280x720_poster.jpg

9. Lost in Translation

opening-lost-in-translation.jpg

10. Boy A

BoyA-11.png

11. The Shining

shining_twins_1.jpg

12. The Visitor

Richard_Jenkins_NY_apartment_in_The.jpg

13. Trainspotting

trainspotting-toilet.jpg

14. Shooting Dogs

Shooting_Dogs.jpg

15. Sling Blade

post-58357-1222803928-1.jpg

16. Magnolia

top10douche_7.jpg

17. This Is England

this_is_england_trailer.jpg

18. 21 Grams

21grams.jpg

19. One Flew Over the Cuckoo's Nest

OneFlewOvertheCuckoosNest.jpg

20. Dances with Wolves

dww.jpg

Endret av Levaiathan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, jeg liker vel egentlig alle typer filmer innenfor de aller fleste sjangre, men det er slike filmer som dette her som når helt til topps hos meg.

Dette er filmer jeg har på 10/10, og for meg er det bare vanskelig å rate f.eks. en action-film så høyt, fordi da må den være noe helt spesielt, noe jeg tror det er mye vanskeligere å få til. Action-filmer har en tendens til å være veldig underholdende akkurat der og da, men blir fort glemt i ettertid.

Lenke til kommentar

Mange gode filmer her! Sett 18/20

1. Into the wild

Into the Wild er en fantastisk og rørende reiseskildring og familiedrama. Her deler vi samme listemateriale.

2. Donnie Darko

Til tross for all risen Donnie Darko har fått liker jeg den veldig godt. Så den uten noen forventninger i 2003 eller 2004, og det var herlig atmosfære og mysteriefølelse. Morsom dialog og god musikkbruk har filmen også.

3. The Thing

Denne digger jeg, ikke langt unna min egen toppliste. Svært gode effekter og en utrolig bra skildring av det psykologiske spillet mellom de involverte. Og ikke minst god spenning!

Wow, vi har jo svært lik smak :)

Herlig film, musikk og forvirring (som blir snørt sammen på en elegant måte).

Den beste LOTR-filmen, uten tvil. Var en magisk opplevelse å se den på kino, glemmer aldri prologen.

6. The Fountain

Visuelt og auditivt vidunder. I tillegg er den rørende. Nesten 10/10 for meg også.

7. Fight Club

Denne lå lenge på topplista mi, men har dessverre blitt skviset ut. Man må jo bare digge denne også. Frisk stil og ikke minst en ganske artig fortelling.

Den beste Star Wars-filmen. Vanlig helteeventyr blir byttet ut med svik, nederlag og isolasjon. Ganske bra!

9. Lost in Translation

Denne så jeg på TV sent på kvelden en gang for fire år siden. Den grep meg ikke som mange andre her på forumet, men får vel gi den en ny sjanse.

11. The Shining

Lovely skrekkfilm med god bruk av effekter og atmosfære. Liten, smooth mindfuck dette her.

12. The Visitor

En god film, absolutt. Liker karaktertransformasjonen til hovedrollen, og håpløsheten man føler overfor systemet.

13. Trainspotting

Yeah! En kul film med mange sprelske virkemidler. Umulig å ikke like for min del.

15. Sling Blade

Grei film. Billy Bob gjør en god rolletolkning, men ellers husker jeg ikke så mye fra den.

16. Magnolia

Et fint lappeteppe og übersolid håndverk. Liker Boogie Nights og There Will Be Blood bedre, men denne er også svært god :)

17. This Is England

Veldig bra fortalt historie, og ganske så rørende. :thumbup:

18. 21 Grams

En film med et tilsynelatende krevende plott, men som får oppklaring etter hvert. Annerledes stil, og det liker man.

Denne så jeg i halvdøv tilstand på skolen med en lærer som skrøt fælt av den. Likte den ikke, men som jeg alltid sier: får vel gi den en ny sjanse.

20. Dances with Wolves

Svært god film med viktige problemstillinger.

Lenke til kommentar

Fint å høre hva andre synes om disse filmene også, for det viktigste er jo ikke hva dere synes om smaken min, men er interessant å lese hva andre synes om filmene jeg liker.

Svært bra skrevet tilbakemelding fra deg Cuneax, det er slik det skal gjøres. Får nesten gjøre det samme på din liste.

Lenke til kommentar

Sett Babel? Selv syns jeg den er et hakk over 21 Grams. Men begge er jo fabelaktige.

Og med tanke på at favorittfilmen din er Into The Wild kan jeg anbefale deg The Go-Getter, en roadmovie om en "naiv" ung mann som er veldig lik ikke-alaska-delen av Into The Wild. Veldig like i den visuelle stilen også, lekende og vill kamera/klipping. En av mine topplistefilmer, definitivt.

Lenke til kommentar

Takk for anbefalingen, skal prøve å få sett den :)

Har sett alle de tre filmene i dødstrilogien til Iñarritu, men Babel traff meg ikke på samme måte som 21 Grams, selv om den også er en fabelaktige film. Amores Perros ble jeg faktisk skuffet over, da jeg forventet at den var den beste av de tre, men den siste delen av filmen ble for meg ganske uinteressant.

Lenke til kommentar

Det er sant at jeg digger Halloween, men jeg tror jeg liker karakteren Michael Myers bedre enn selve filmen. Skal sies at Halloween ikke er så langt unna lista likevel. Etter min mening den nest beste til John Carpenter.

Og hvem er så du, som visste det?

Har kanskje en anelse...

Endret av Levaiathan
Lenke til kommentar

Kul filmsmak du har :yes:

1. Into the wild

Helt grei film og veldig vakker film syns jeg. Men syns det siste stuntet hans var så dumt at jeg klarte ikke syntes skikkelig synd på han :p

2. Donnie Darko

Eneste filmen på lista di jeg virkelig ikke liker. Nok om det.

3. The Thing

Denne har jeg faktisk ikke sett dog den står i DVD hylla mi hjemme. Får aldri sett den fordi min samboer ikke takler gode grøssere :no:

Ikke sett..

En av mine absolutte favoritter, dog jeg likte faktisk den siste best.

6. The Fountain

Vakker film, ikke helt min stil.

7. Fight Club

Kanskje tidenes kuleste film :) Brad Pitt på sitt beste.

Har ikke sett de filmene siden jeg var 10 eller no sånt..

9. Lost in Translation

En av mine favoritter. Fantastisk film.

11. The Shining

Skremmende god skrekkfil. REDRUM

12. The Visitor

Ikke sett

13. Trainspotting

Veldig kul film:)

15. Sling Blade

Ikke sett

16. Magnolia

Ikke sett, står for tur.

17. This Is England

Ikke sett

18. 21 Grams

Så denne sammen med en gjeng kompiser dagen etter ei fest. Vi fant ut at dette måtte være den dårligste filmen noensinne, slo av når det var 15 min igjen av filmen. Tror nok settingen var litt feil :p

På topp 5 hos meg.

20. Dances with Wolves

Fantastisk flott film.

Lenke til kommentar

1. Into the wild

Topp 50 Materiale. Meget god film med sterke karakterer.

2. Donnie Darko

Var nummer en hos meg lenge, men tapte seg litt etter et tredje gjennsyn. Den ligger dog fortsatt på en sterk 9'er.

3. The Thing

En av tidenes beste skrekkfilmer!

Orginal og rørende. En av mine favoritter!

Meh. Ok underholdning.

6. The Fountain

Klar 10'er i min bok. Kanskje min all-time-favorite.

7. Fight Club

Råe karakterer og orginalt plot. Nesten Kubrick klasse når det gjelder det filmatiske. Er ikke langt ifra 10'ern.

Trenger ett gjennsyn

9. Lost in Translation

Trenger ett gjennsyn

11. The Shining

Solid og vellagd. Det er noe som skurrer litt, men det er vanskelig å konvertere til ord. Uansett, en solid 8'er.

12. The Visitor

-

13. Trainspotting

OK+. Litt slitsom i blandt, men den har samtidig en slags sjarm. Litt som Fear and Loathing i grunn.

15. Sling Blade

-

16. Magnolia

Topp 20. Mektige karakterer og uforutsigbar plot.

17. This Is England

-

18. 21 Grams

Tja, holder meg interessert gjennom hele visningen, men jeg får aldri noe særlig kobling eller sympati med karakterene. Som nemnt, så er Babel(av samme regisør) en mye bedre film.

Klassiker, men litt uengasjerende i blandt.

20. Dances with Wolves

-

Meget god smak.

Endret av Lawliet
Lenke til kommentar

Etter første visning av Babel så syntes jeg den ikke var så bra som mange her på forumet mener. Men da jeg så den for en drøy uke siden igjen, følte jeg at den var mye bedre og ble mye mer grepet av handlingen og karakterene. Så nå ligger den omtrent likt som 21 Grams.

Boy A er forresten en film som de fleste bør få med seg!

Endret av Levaiathan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...