Gå til innhold

Konvertere til Linux - trenger tips & hjelp

Anbefalte innlegg

når jeg er så godt igang så kan jeg komme med et annet forslag : bruk fluxbox som windowmanager .  :D

Jeg har forstått at Blackbox og Fluxbox bygger på samme plattform. Hva er egentlig forskjellene?

KDE og Gnome er tunge og buggy greier, så for meg var det en lettelse å oppdage Blackbox. Synes det er helt genialt enkelt og raskt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sitter også og lurer på om jeg skulle gå fra windows til linux. men det der med hdd blir ett lite problem.. alt jeg har er ntfs og plassen er det veeeldig smått med. går det ann å konvertere fra ntfs til fat for så å gå over til linux sitt system? er fryktelig grønn på området.

Knoppix er supert for prøving av linux. Last ned denne og brenn på cd som image fil :yes:

En annen super live linux er SuSE Live-Eval. Liker du den kan du legge inn SuSE Linux 8.2 etterpå. Se her for installasjonsinstrukser :D

MarcelSB

Lenke til kommentar

Videoredigering

Kino: http://freshmeat.net/projects/kino/?topic_id=256

About:

Kino is a non-linear DV (digital video) editor for GNU/Linux. It features integration with IEEE-1394 for capture, VTR control, and recording back to the camera. It captures video to disk in RawDV and AVI format, in both type-1 DV and type-2 DV (separate audio stream) encodings. You can load multiple video clips, cut and paste portions of video/audio, and save to an edit decision list (SMIL XML format). Most edit and navigation commands are mapped to equivalent vi key commands. Also, Kino can load movies and export the composite movie in a number of formats: DV over IEEE 1394, Raw DV, DV AVI, still frames, WAV, MP3, Ogg Vorbis, MPEG-1, MPEG-2, and DivX. Still frame export uses Imlib1, which has built-in support for PPM, JPEG, PNG, TIFF, GIF, and whatever your ImageMagick installation supports.

Lenke til kommentar

Se her var det kommet mye godt lesestoff!! Takker igjen folkens! :woot:

Linux har lese støtte for NTFS, men skriving er det heller dårlig med... Universaloppskriften er å flytte alle personlige ting + musikk og film til en egen partisjon med FAT, som både leses og skrives av linux... Partisjonstabellen blir så absolut ikke ødelagd av dette, hvem har sagt det?  

Antar dette gjelder FAT32 også? Vil bare være heeelt sikker. Har en 120GB'er jeg evt. kan bruke til litt backup. Ang. partisjonstabellen var dette noe jeg hørte for kanskje 3-4 år sida, men kanskje han som sa det bare var pro-windows og anti-Linux :)

Jeg blir litt mer ivrig når jeg får så mange gode svar!

Lenke til kommentar
Jeg har forstått at Blackbox og Fluxbox bygger på samme plattform. Hva er egentlig forskjellene?

KDE og Gnome er tunge og buggy greier, så for meg var det en lettelse å oppdage Blackbox. Synes det er helt genialt enkelt og raskt.

Har ikke brukt blackbox men du kan lese her http://www.fluxbox.org

Brukte lenge KDE, syntes ikke den var buggy, men litt for tung. fluxbox er i allefall vanvittig bra (sikkert blackbox og).

Lenke til kommentar
Antar dette gjelder FAT32 også? Vil bare være heeelt sikker. Har en 120GB'er jeg evt. kan bruke til litt backup. Ang. partisjonstabellen var dette noe jeg hørte for kanskje 3-4 år sida, men kanskje han som sa det bare var pro-windows og anti-Linux  :)

Linux både skriver og leser fat og fat32 partisjoner uten problemer. Og jeg har heller ikke opplevd at Linux har ødelagt partisjonstabellen min. Det har skjedd en gang, og det var med et dos program ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...