Gå til innhold

Konvertere til Linux - trenger tips & hjelp

Anbefalte innlegg

Bill Gates framskynder sine Palladium-planer for å leke verdensdiktator og jeg framskynder dermed mine gå-over-til-Linux-planer. I den forbindelse trenger jeg litt tips og hjelp.

Jeg har så og si null peiling på Linux, men det kan alltids læres. Jeg har fått anbefalt Mandrake av en kamerat og har lagt inn denne på en egen PC hjemme for å teste. Mandrake ser fint ut og jeg tror nok jeg kommer til å holde meg til det i begynnelsen. Men det er "par" ting jeg vil ha med fra window$:

Videoredigering

Jeg har Pinnacle DV500 som inkluderer bl.a. Adobe Premiere 6.0. Kan man kjøre denne via Wine e.l.? Vil DV500-kortet fungere greit under Linux? Evt. finnes det god programvare (helst gratis) til videoredigering under Linx

Spill

Jeg spiller en del, deriblant Civ3 m/ Play the World-tillegget, Unreal Tournament og Return to Castle Wolfenstein. Jeg veit at UT finnes til Linux, men hva de to andre, fungerer disse greit under f.eks. Wine? Gammel civ-fan som jeg er, ønsker jeg at dette fungerer greit

TV-kort

Ser på TV via Pinnacle PCTV Pro. Støtter Linux dette kortet? Jeg har ikke funnet noen drivere til det (ennå), men det trenger jo ikke bety at det ikke finnes

WinMX

Jeg bruker WinMX til å prøve ut ny musikk (helt sant, om det finnes, kjøper jeg det jeg liker). Finnes denne i en Linux-variant?

NTFS-partisjoner

Jeg har sabla mye data liggende nå og å ta backup av alt og å drive å flytte masse fram og tilbake er slitsomt. Kan NTFS-partisjoner brukes "normalt" under Linux? Altså at Linux kan lese/skrive til disse uten problemer av noe slag?

Jeg har hørt tidligere at om man har en Linux-partisjon og en FAT/NTFS-partisjon på samme harddisk, kan partisjonstabellen bli rota til. Gjelder dette fortsatt?

Evt. dual-boot

Om nødvendig, får jeg legge inn en dual-boot så lenge. Jeg antar at det lønner seg å legge inn win2K først og så Mandrake ettersom Linux er mer avansert og dermed bør få kontrollen over bootsektoren. Stemmer dette? Av samme grunn ønsker jeg å bruke LILO til å kontrollere oppstarten; er det noe pes å fjerne win2K fra denne på et evt. tidligere tidspunkt? Og om jeg må reinstallere win2K, kan LILO da greit fikses opp igjen uten at det går utover Mandrake-installasjonen?

Slik som jeg har det nå, har jeg OS (win2K) og programmer på en egen partisjon og spill på en annen. Må jeg installere spillene i Linux får å kjøre de via Wine eller kan jeg beholde de på partisjonen som de er i dag?

Etter det jeg har hørt, trenger Wine noen DLL'er fra windows så jeg kommer nok uansett til å ha iallefall filer liggende på en egen partisjon

Jeg bruker for øyeblikket Eudora og ønsker å ha med disse mailene over til et Linux-mailprogram. Trenger derfor et som kan importere Eudora-mail (og helst adressebok).

Clone-CD

Jeg bruker Clone-CD til å brenne kopier og å lage image'r av CD'ene mine. Dette programmet kombinert med min Lite-On 40x brenner tar det meste, og jeg ønsker derfor å ha et tilsvarende program til Linux

Musicmatchbox

Jeg bruker dette programmet til å legge inn CD'ene mine som MP3'er og å høre på musikk. Det jeg liker best med dette, er at det kobler seg opp mot en god musikkdatabase slik at jeg slipper å legge inn navn på CD'er og album sjøl. Linux-variant?

Annen maskinvare jeg har som jeg er usikker på om det finnes bra drivere til:

-Chaintech "Zenith" 7NJS (denne har en egen lydchip som ikke er nForce2)

-Radeon 9700 (Crucial)

-SB Live! (det første...)

-Adaptec 29160N SCSI-kort (regner med at dette er ok)

-VIA EPIA mini-ITX (hovedkort)

Sånn, jeg tror det var alt og er takknemlig for alle tips og hjelp. Jeg kommer nok etterhvert til å skaffe meg "Linux for dummies" elns...

Om noen flere nybegynnere som meg følger tråden, så kan jeg si at det lille jeg har prøvd Mandrake er svært positivt. Installasjonsprosessen er den enkleste jeg har sett hos noe OS. Man har et "veikart" på venstre side som viser hvor langt man har kommet (grønt = ferdig, gult = der du er og rødt = ikke kommet til ennå). Her kan man gå tilbake underveis for å gjøre endringer og det ligger ved masse programvare innen både spill og typiske kontorapplikasjoner. Installeringa trengte å hente noe fra nettet og koblet seg opp via adsl'en (NGT) uten problemer for å dra ned det nødvendige. Totalt vil jeg påstå at installasjonen av Mandrake er adskillig enklere og mer brukervennlig enn windows.

B.M. "Seriøs"

(=jeg ønsker ikke svar som "Linux suger" og "Hvorfor holder du deg ikke til windows")

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takketakk! Da er jeg iallefall litt på vei! Console-arbeid skal nok gå bra! Er bare ikke vant til Linux sin (ennå)

Hehehe, MarcelSB er velkommen til å svare, men jeg kommer nok til å holde meg til Mandrake i første omgang (så sant noe av det jeg trenger overhodet ikke vil fungere i Mandrake da...)

Lenke til kommentar

ja, du har gjort et bra steg når det gjelder å gå over til linux, det med de kravene som du ville ha i linux som du hadde skrevet opp blir ikke så vanskelig egentlig.

Drivere: nei, det er vel ikke så veldig mange drivere til linux enda, men det blir, men f. eks Mandrake 9.1 støtter vel det meste av ny maskinvare tror jeg.

Videoredigering: der er jeg ikke helt sikker på om det finnes noe, men det kan godt være noen program som kan brukes.

WinMX: det finnes jo kloner av forskjellige program dvs. fildelingsprogram som Limevare er vel et tror jeg som finnes til linux.

når det gjelder spilling, så er det jo noen spill som er til linux også, sånn som UT2003, CS osv, men hvis de spillene som du spiller ikke finnes til linux så kan du prøve Wine, men har hørt at det ikke alltid blir like god kvalitet.

NTFS Partisjon: der blir det et lite problem, pga at Linux støtter ikke NTFS eller du kan bare få lest til NTFS men ikke skrive, det er forresten automatisk støtte for dette i Mandrake 9.1 som jeg vet om. men hvis du har Fat eller Fat 32 Partisjoner så går det fint å både lese og skrive til dem.

Dualboot: det er ikke noe prob, det er bare å lage ny eller partisjoner til linux eller gjøre plassen på Win partisjonen din litt midre sånn at det blir litt plass som ikke blir brukt til noe, det gjør at hvis du installerer linux da, så kan du bare trykke på slett alle linux partisjoner eller som i mandrake, bruk eksisterende partisjon, tror jeg det stod.

har kjørt linux ganske lenge egentlig, men måtte ta en liten pause nå. men linux er et helt greit os å prøve seg litt på. man lærer jo mye da når man holder på med linux.

lykke til med linux. håper du for stor glede av linux.

det hadde iallefall jeg når jeg hadde linux

Lenke til kommentar

Spill

Jeg spiller en del, deriblant Civ3 m/ Play the World-tillegget, Unreal Tournament og Return to Castle Wolfenstein. Jeg veit at UT finnes til Linux, men hva de to andre, fungerer disse greit under f.eks. Wine? Gammel civ-fan som jeg er, ønsker jeg at dette fungerer greit

RTCW finnes i linux versjon. Tror civ3 finnes enten i linux versjon, eller vertfall en clone :)

TV-kort

Ser på TV via Pinnacle PCTV Pro. Støtter Linux dette kortet? Jeg har ikke funnet noen drivere til det (ennå), men det trenger jo ikke bety at det ikke finnes

The Pinnacle PCTV Pro runs on a Conexant BT878 chipset. The BT878 is one of the most popular chipsets for TV cards and is extremely well supported by both the open and closed source communities. If you're after a card that works under Linux, it's safest to go for one that employs one of these Conexant chips. Du må kanskje rekompilere kjernen, men det finnes mange howtoer om dette :)

NTFS-partisjoner

Jeg har sabla mye data liggende nå og å ta backup av alt og å drive å flytte masse fram og tilbake er slitsomt. Kan NTFS-partisjoner brukes "normalt" under Linux? Altså at Linux kan lese/skrive til disse uten problemer av noe slag?

Du kan ikke bruke NTFS partisjonen slik under linux :( Du har lesetilgang, men skrivetilgang har en lei tendens til å ødelegge partisjonen :( (Mandrake finner og mounter vel disse automatisk under installasjonen tror jeg?)

Jeg har hørt tidligere at om man har en Linux-partisjon og en FAT/NTFS-partisjon på samme harddisk, kan partisjonstabellen bli rota til. Gjelder dette fortsatt?

Tror ikke detter er noe problem, har vertfall hat det selv uten problemer :)

-Radeon 9700 (Crucial) - Tror Ati har lagt ut drivere for mandrake til dette kortet på hjemmesiden sin :)

-SB Live! (det første...) - Drivere i kjernen

-Adaptec 29160N SCSI-kort (regner med at dette er ok) - Vil tro dette er ok ja

-VIA EPIA mini-ITX (hovedkort) - Såvidt jeg vet er det god støtte for dette, da ofte linux blir brukt med dette kortet i små "stue-pcer" o.l.

Lenke til kommentar

Spill : sjekk http://appdb.winehq.com/ , så kan du søke for å finne ut om spillet støttes i wine.

Winmx : gnutella eller så kan du jo bruke winmx i wine , men jeg vil råde deg til å bruke gnutella.

NTFS : du klarer å lese fra det , men skriver du til ntfs partisjonen så kan konsekvensene bli at du mister mye data. var jeg deg ville jeg ha konvertert partisjon med data til fat32

Musicmatch: Du kan bruke rippe programmet "grip".

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha! Ah, det er så deilig med Linux-delen av forumet; finnes alltid seriøse folk her. Da ser det ut til at bildet av meg og Linux begynner å bli komplett...

Fin link, angelique__, fant mitt favorittspill civ3 der :D

Får se når jeg får begynt på dette; tenker jeg først leker litt med den maskinen som allerede har Mandrake lagt inn før jeg går helt over med hovedPC'en.

Takk igjen!

Lenke til kommentar

videoredigering:

http://www.exploits.org/v4l/

http://www.robfisher.net/video/

"Cinelerra is very much like Adobe Premier,

Cinelerra is not for consumer use. If ease of use, simplicity, and convenience are your thing, you should use Virtualdub, Kino, MJPEG tools or MainActor instead."

Har selv kun erfaring med Kino (for enkelt hjemmevideo-redigering)

MainActor koster penger, men er å finne på SuSE 8.2 distroen

Cinelerra er det mest avanserte (antar jeg) programmet og er gratis.

hva angår epost, jeg bruker også eudora (kjører dualboot med winxp foreløpig), måtte kopiere min adressebok manuelt!! (eudora har noe crappy eget format og jeg har ikke klart å eksportere adressebøkene), fra outlook (eller windoz adressebok) er det en lek å legge inn kontaktene ,både i kmail og evolution.

for mere info om alternativer til windoz programmer:

http://smokebox.pileofcrap.org/winlin.php

bruker selv noen multiplatform-programmer for å ha en grei overgang til linux (firebird, audacity, openofficeorg, unreal T :D , deep sjeng (sjakk) osv.)

games:

http://www.tuxgamer.com/

osv.

Lenke til kommentar

En veldig god epost-klient er Sylpheed. Den kommer i 'cutting-edge'-utgave også, og da heter den Sylpheed-Claws. Den ser ikke så fordømt fancy ut men den er veldig funksjonell. Den er heller ikke noe vanskeligere å sette opp enn fx. Eudora.

Når det gjelder tv-kortet tror jeg mdk 9.1 finner og setter dette opp automatisk.

Lenke til kommentar
Videoredigering

Jeg har Pinnacle DV500 som inkluderer bl.a. Adobe Premiere 6.0. Kan man kjøre denne via Wine e.l.? Vil DV500-kortet fungere greit under Linux? Evt. finnes det god programvare (helst gratis) til videoredigering under Linx

Se her for gratisprogrammer. Ellers så finnes det et veldig bra kommersielt videoredigeringsprogram som heter MainActor som kommer med SuSE 8.2 Professional :D

Spill

Alle OpenGL spill vil nok fungere helt fint i Linux, via et program som heter wine, kanskje til og med bedre enn i Windoze. :D Dette gjelder blant annet UT2k3, som også har en egen linux-installer, og Counter-Strike, se her for informasjon... DirectX spillene derimot er litt mer usikre. Det er absolutt ikke alle spill som lar seg spille og hvis de lar seg spille så går de ofte mye treigere enn de gjør i Windoze. I tillegg må du ha et program som heter WineX, som er kommersielt og koster penger...

WinMX

Jeg bruker WinMX til å prøve ut ny musikk (helt sant, om det finnes, kjøper jeg det jeg liker). Finnes denne i en Linux-variant

Det finnes OpenNap klienter for linux som fungerer på tilnærmet lik måte, men dette er ikke å anbefale. DC-Gui og Dj_Offsets QuickDC er Direct Connect klienter for linux. Direct Connect er etter min mening det beste fildelingsprogrammet uansett plattform...

NTFS-partisjoner

Linux har lese støtte for NTFS, men skriving er det heller dårlig med... Universaloppskriften er å flytte alle personlige ting + musikk og film til en egen partisjon med FAT, som både leses og skrives av linux... Partisjonstabellen blir så absolut ikke ødelagd av dette, hvem har sagt det?

Evt. dual-boot

Om nødvendig, får jeg legge inn en dual-boot så lenge. Jeg antar at det lønner seg å legge inn win2K først og så Mandrake ettersom Linux er mer avansert og dermed bør få kontrollen over bootsektoren. Stemmer dette? Av samme grunn ønsker jeg å bruke LILO til å kontrollere oppstarten; er det noe pes å fjerne win2K fra denne på et evt. tidligere tidspunkt? Og om jeg må reinstallere win2K, kan LILO da greit fikses opp igjen uten at det går utover Mandrake-installasjonen?

Slik som jeg har det nå, har jeg OS (win2K) og programmer på en egen partisjon og spill på en annen. Må jeg installere spillene i Linux får å kjøre de via Wine eller kan jeg beholde de på partisjonen som de er i dag?

Etter det jeg har hørt, trenger Wine noen DLL'er fra windows så jeg kommer nok uansett til å ha iallefall filer liggende på en egen partisjon

Det er null problem å dualboote, men GRUB anbefales fremfor LILO... Den er lettere å bruke og konfigurere. Wine trenger ikke en ferdiginstallert windoze inne på maskinen for å funke, men den kan bruke en Windoze 95/98 partisjon hvis den finner det... Hvis du skal ha en spill partisjon, så pass på at denne da blir FAT (PartitionMagic kan konvertere fra NTFS) slik at spillene kan leses og skrives fra i både Linux og windoze. Men det kan godt bli kræsj i savegames og sånt, og siden wine og windoze ikke bruker det samme registeret, så må du ofte gjøre ting på nytt i wine, selv om de allerede er gjort i windoze.

Jeg bruker for øyeblikket Eudora og ønsker å ha med disse mailene over til et Linux-mailprogram. Trenger derfor et som kan importere Eudora-mail (og helst adressebok).

Vet ike om du kan importere eudora mailer, men KMail er en kjempebra mailklient... Evolution er også bra, men tyngre enn kmail...

Clone-CD

Jeg bruker Clone-CD til å brenne kopier og å lage image'r av CD'ene mine. Dette programmet kombinert med min Lite-On 40x brenner tar det meste, og jeg ønsker derfor å ha et tilsvarende program til Linux

k3b funbgerer som nero i windoze (og litt bedre). Skal du kopiere cd'er med ordentlig 1:1 kopiering kan dette gjøres med kommandoen:

dd if=/dev/<cdromdevice> of=<navn på fila du vil lagre som (husk .iso på slutten)>

.iso fila du lagrer som kan du da brenne igjen med k3b...

Musicmatchbox

Jeg bruker dette programmet til å legge inn CD'ene mine som MP3'er og å høre på musikk. Det jeg liker best med dette, er at det kobler seg opp mot en god musikkdatabase slik at jeg slipper å legge inn navn på CD'er og album sjøl. Linux-variant?

Jeg bruker grip med lame encodern for å rippe cd'er, og XMMS for å spille musikk. Disse støtter alt du trenger...

Hardwaren din ser bra ut...

Hvis du vil prøve SuSE kan du laste det ned gratis slik, eller kjøpe det her...

Lykke til med linux da :wink:

MarcelSB

Lenke til kommentar

Driver å konverterer til Linux selv. Har slitt lit med Nvidia driverne tidligere, men den nye instalern til Nvidia var glimrende. spiller nå UT2003 smooth.

Jeg har også masse data på NTFS partisjoner. jeg lurer på om jeg kan konvertere disse til ext3 på en trygg måte. f.eks. partition magic eller lignende.

Lenke til kommentar
Driver å konverterer til Linux selv. Har slitt lit med Nvidia driverne tidligere, men den nye instalern til Nvidia var glimrende. spiller nå UT2003 smooth.

Jeg har også masse data på NTFS partisjoner. jeg lurer på om jeg kan konvertere disse til ext3 på en trygg måte. f.eks. partition magic eller lignende.

Tror det er dårlig med konvertering fra NTFS til ext3, men du kan da alltids klippe og lime :D

cp -r <der du har mounta ntfs disken> <der du har mounta ext3 disken>

MarcelSB

Lenke til kommentar

sitter også og lurer på om jeg skulle gå fra windows til linux. men det der med hdd blir ett lite problem.. alt jeg har er ntfs og plassen er det veeeldig smått med. går det ann å konvertere fra ntfs til fat for så å gå over til linux sitt system? er fryktelig grønn på området.

Lenke til kommentar
sitter også og lurer på om jeg skulle gå fra windows til linux. men det der med hdd blir ett lite problem.. alt jeg har er ntfs og plassen er det veeeldig smått med. går det ann å konvertere fra ntfs til fat for så å gå over til linux sitt system? er fryktelig grønn på området.

Viss du installerer Mandrake 9.1 så kan den resize NTFS-partisjoner i installasjonsprogrammet.

Lenke til kommentar

hva angår epost, jeg bruker også eudora (kjører dualboot med winxp foreløpig), måtte kopiere min adressebok manuelt!! (eudora har noe crappy eget format og jeg har ikke klart å eksportere adressebøkene), fra outlook (eller windoz adressebok) er det en lek å legge inn kontaktene ,både i kmail og evolution.  

ny info:

jeg bruker nå thunderbird som epost-klient (projekt til mozillaorg slik som den geniale nettleseren firebird)

http://texturizer.net/thunderbird/index.html

der kan man importere eudora adressebøker, deretter eksportere de til en fil og lastes opp igjen i linux (kmail, evolution, thunderbird osv.)

Lenke til kommentar

Prøv Knoppix! Knoppix er en linux-distro som booter fra en cd og ikke skriver til harddiskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...