Gå til innhold

Hva er Full-HR?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er det valget som skal gi best kvalitet på kameraet mitt, men hva er forskjellen på HR og HD?

Lurer også på om folk mener jeg bør filme i 60fps eller om det er bra nok med 30fps?

HR står for High Resolution som er 960 x 540 om det er snakk om 16x9.

Har diskutert dette flere ganger da jeg tidligere mente at HR stod for "half resolution". For HR er i realiteten halvparten av 1920x1080 (Full HD) (1920/2=960 og 1080/2=540). Så HR er en mellomting mellom 720 og 1080. Men det har blitt motbevist av forskjellige "dokumenter" som jeg ikke har linker til her nå.

Hvilket kamera er det snakk om? Jeg har aldri hørt om et kamera som tar opp i HR-oppløsning.

Når du sier ""eller om det er bra nok med 30fps" så høres det ut som om 30fps er dårligere enn 60fps. Det trenger det ikke nødvendigvis å være. 60fps er som regel flettet opptak, mens 24/25/30fps som regel er progresivt opptak. Selv bruker jeg alltid 24fps (Canon HF200), men noen mener at dette blir hakkete ved raske bevegelser.

Endret av Patrick80
Lenke til kommentar

Har SANYO VPC-FH1. post-63051-1254434729_thumb.jpg

Det er i menyen hvor jeg velger oppløsning det står "Full-HR 1920x1080 60fps HR". Det er det øverste og "beste" valget.

Men jeg tror kanskje jeg fant ut av det, i håndboken står det som forklaring på det valget: "Records at 1920x1080 pixels, 6fps (60p)"

I motsetning til det nestbeste valget jeg kan velge som er det samme bare med "(60i)" i stede(i håndboken). Det nest beste valget heter "Full-HD 1920x1080 60field/s" i menyen.

Det ble litt kronglete forklart, men håper det var forståelig.

Edit:

Forresten i hvilke situasjoner har det noe å si om jeg filmer i progressive eller interlaced (eller hva det nå heter)?

Endret av TheOats
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...