Gå til innhold

Oktoberfest 2009 - gcardinal - 16mm Fisheye-Nikkor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nytt blinkskudd fra deg - likte dette siste av operaen kjempegodt. Det jeg kan tanke meg som kunnne gjort det enda bedre er hvis det var noen flere folk i bevegelse på høyre side i bildet ... men bildet er veldig bra som det er også .

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig i flere her at bildet av opera'n er virkelig imponerende!

Et herlig, kaldt blåskjør mot det gode varme lyset innenifra. Eneste jeg hadde likt var om noen av regndråpene hadde blitt klonet vekk, men det er kanskje ikke mulig med capture one? :p

Fikk faktisk litt lyst til å prøve å få tatt noen bilder av operaen selv nå, selv om jeg i utgangspunktet ikke er noen stor fan av å ta bilder av noe som er så mye fotografert tidligere!

Lenke til kommentar

Onsdag, 07.10.2009

Hva har du i skapet?

post-7631-1254950130_thumb.jpg

Opprinnelig ville jeg ta bilde inn i vaskemaskinen med noen blitser, men uten å tenke noe særlig så satt jeg vaske maskin til vask og tørke programm som tar 5 timer... Så måtte finne på noe i farten. Og skapet med objektiver var ikke langt unna :new_woot:

For å få svarte rundingen hang jeg 77 CPL filter på fish-eye. Ideelt sett så ville jeg ha visket bort de hvite hjørner, men begrenset meg kun til Capture One i denne utfordringen.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar
Det skapet kan umulig være kjøpt på IKEA. Jeg har ett av de objektivene der, men må innrømme at det er flere av de som frister...

heh nei ikke IKEA :) Kan trygt anbefale alle, bortsett fra 14-24mm som jeg er livredd for å bruke. Frontelementet er så svær at det er skremmende :ermm:

Lenke til kommentar

Operabildet ditt har potensiale.

Jeg ser en synes det er greit med flare på et bilde.

Ja, det er greit om fotografen har planlagt det. Hvis ikke er det litt slurv.

Det er to ting som jeg synes du burde fikset på bildet før publisering:

- sørget for at bildet/objektivet ikke hadde dråper på seg. På dette bildet har de dråpene minimal kunstnerisk funksjon.

- Så har du en del rusk og støv på sensoren. Da må du enten rense sensor, eller bruke de 15 sekundene det tar å fjerne det fra bildet.

Med de to tingene utbedret, så har du et godt bilde av Operaen.

Lenke til kommentar

Jeg har sett lignende motiv før, dog ikke med samme krydderblanding.

Jeg har faktisk ingen av Nikons "holy trinity", men mye annet snacks i området. Det kan vel hende en 70-200 havner her før eller siden.

Sporty bruk av filter på fisheye, det blir et klart plusspoeng.

Lenke til kommentar
Operabildet ditt har potensiale.

Jeg ser en synes det er greit med flare på et bilde.

Ja, det er greit om fotografen har planlagt det. Hvis ikke er det litt slurv.

Det er to ting som jeg synes du burde fikset på bildet før publisering:

- sørget for at bildet/objektivet ikke hadde dråper på seg. På dette bildet har de dråpene minimal kunstnerisk funksjon.

- Så har du en del rusk og støv på sensoren. Da må du enten rense sensor, eller bruke de 15 sekundene det tar å fjerne det fra bildet.

Med de to tingene utbedret, så har du et godt bilde av Operaen.

Takk for heads-up. Ser et par ting jeg kunne gjort bedre, men i det vindet og dårlig været er jeg glad jeg fikk til bildet slik den er :)

I denne utfordringen har jeg begrenset bildebehandling til Capture One. Der er det ikke mulig å fjerne støv osv. Her er versjon av samme bildet som er kjørt gjennom Photoshop

Lenke til kommentar

Torsdag, 08.10.2009

Velkomst

post-7631-1255034426_thumb.jpg

Det var et nokså lang dag med 5 timers lange flytur til Bodø fra Oslo, i uvær og med mellomlanding i Narvik. Så fikk ikke kamera ut av vesken før kl 2200. Måtte tenke rask og bord med vase havnet rask foran objektivet.

PS: Støv på vasen og sensor støv kan ikke fjernes i Capture One.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...