Gå til innhold

Luminum - Verksted-PC og Elektronikkstasjon

Anbefalte innlegg

Luminum!

IMG_3488.jpg

Luminum-1.jpg

Sponsorer:

Performance-PCS.com

Performance_PCs.png

Sponser meg med to 80mm Noctua Vifter!

Drag Industrier Bodø

customlogo.jpg

Alt av materialer har jeg fått til en billigere penge hos Drag.

Takk!

Heisann.

Dette blir min første arbeidslogg, men på langt nær mitt første byggeprosjekt. Jeg har alltid likt å bygge ting, men i de senere årene har det blitt heller labert med prosjekter. Men her i forrige uke slo inspirasjonen ned i meg og jeg ryddet straks plass i boden til alt som trengtes til bygging og småpusling.

IMG_2953.jpg

IMG_2954.jpg

<b>Planen:</b>

Denne gangen skal jeg bygge en arbeidsstasjon til snekkerbua mi. Denne skal bygges inn i en vanlig elektriker-koffert, og skal være så mobil og enkel som overhode mulig. I denne skal det monteres en micro-atx PC, et digitalt multimeter, en variabel strømforsyning 2-24V 5A, og etterhvert (når økonomien tillater det) et usb-Oscilloskop. Med tiden kommer jeg helt sikkert til å bygge inn fler komponenter når behovet viser seg.

Målet er å ha en pc som er enkel å ta med og flytte på, med så få kabler som overhode mulig. Samtidig har de instrumenter og digitale verktøy jeg kunne komme til å trenge ved fremtidige prosjekt.

<b>Oppbygning:</b>

Alle komponentene skal festes i den nedre delen av kofferten. Over disse skal det ligge en aluminiums plate med mønster på, som skal hengsles fast bak på kofferten med et pianohengsel og popnagler. Denne skal skjæres et hull på midt i for tastaturet som skal monteres fast på undersiden. Ovenfor tastaturet på platen skal alt av div plugger for inn/utganger til instrumentene være. Der skal jeg også montere en eller to høyttalere, alt ettersom hva jeg føler jeg trenger.

I topplokket skal det festes en lcd-skjerm, og på siden skal eksterne USB og lyd innganger sitte. Hvis det går skal jeg sette inn en trommel med strømkabel fra en støvsuger i bakkant på kofferten, for å ytterlig bedre enkelheten.

<b>Deler</b>

Etter en del fintenking og leting i arkivet fant jeg fram en gammel barebone-pc som jeg strippet for pc og psu. Dette er en gammel 1,7gHZ Intel Celeron og en 40GB harddisk. Fant også tak i et gammelt agp-skjermkort som skal gå til denne. Etterhvert kommer jeg til å investere i to SSD-disker for å få ned vekten og støyen.

IMG_2951.jpg

I tillegg fant jeg et gammelt trådløst tastatur i børstet aluminium finish som passet perfekt til prosjektet! Dette ble så demontert og lagt til side. Topplaten tok jeg vare på til målene for åpningen som skal skjæres i alu platen. Siden tastaturet er trådløst kobler jeg det til strømforsyningen.

IMG_2960.jpg

IMG_2971.jpg

Etter å ha saumfart byen etter den kofferten jeg lette etter fant jeg den til slutt!

IMG_2962.jpg

Var i dag å fikk kappet aluminiums platen som skal ligge over komponentene, og det ble ganske bra. I tillegg kjøpte jeg popnagle-tang og pianohengsel. Platen er bøyd i bak og framkant for å stive av og for feste til hengsel som du ser på bildet.

IMG_2968.jpg

Når det kommer til skjerm skal det være en vanlig 17" lcd, men jeg er ikke helt bestemt ennå om jeg vil la min gode gamle Dell skjerm gå under jernet for demontering. Men mest sannsynlig blir det den. Det er uansett ikke noe som haster.

Grov oppstilling av de delene jeg har så langt. Det skal nevnes at dette ikke er Dell skjermen jeg demonterte, men et gammelt ødelagt display for illustrasjon.

IMG_2969.jpg

IMG_2970.jpg

Da blir det ikke lenge til jeg går i gang for alvor. Updates følger snart!

Kommentarer settes stor pris på. I Kommentar-tråden

Endret av VonKnife
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjapp update!

Henta nettopp to pakker, en fra elfa og en fra Quasar Electronics.

Fått strømforsyningen

Litt bilder:

IMG_2977.jpg

IMG_2976.jpg

I tillegg har jeg bestemt meg for å bruke Dellskjermen min til dette prosjektet, så den blir demontert iløpet av dagen.

IMG_2973.jpg

Fler updates snart!

Endret av VonKnife
Lenke til kommentar

Lodding!

Da var jeg ferdig med et av de morsomste trinnene i byggingen, nemlig lodding av kretskort. Er nå ferdig med den variable strømforsyningen som skal i kassen snart. For de som er interessert er det en AC 230V 120VA Ringkjernetransformator med to kanaler på 24V ut. Ut av strømforsyningen kan jeg hente alt fra 2-32V på respektive 5-3,75A.

IMG_2979.jpg

På de litt vanskelige loddingene måtte jeg hente inn hjelp fra min trofaste håndtlanger over 10 år. Kjekt med to par hender til!

IMG_2980.jpg

IMG_2981.jpg

Den ferdige strømforsyningen:

IMG_2983.jpg

Følg med på neste update! Kommer kansje etter jobb..

Endret av VonKnife
Lenke til kommentar

Her går det unna!

Heisann

Fikk gjort litt nå og da i går, men ikke nok til å skrive en update, så her kommer en stor en ;) Har tenkt litt og bestemt meg for hvordan jeg skal feste kretskort i kassen. Valget sto mellom kryssfiner, alu, eller plexi. Fant ut at ei aluminiumsplate ville være lett nok og sterk/stiv nok til å holde komponentene på plass. Tok en tur nedpå Drag Industrier, og fikk sponsa aluminiums platen som skal ligge i bunnen. I tillegg fikk jeg en god bit med 4mm Lexan :D Utrolig ålreite folk der, og kjempeservice! Anbefales hvis du bor i nærheten. De har ca ALT, og kan lage det meste på bestilling ;)

customlogo.jpg

IMG_3018.jpg

Så fikk jeg lånt meg en dremel og gjengesett av Modzona. Takker!

IMG_3016.jpg

Nå til fremgangen på prosjektet:

Endret av VonKnife
Lenke til kommentar

I går:

Boret hull til hengslen i alu platen, og sagde ned hengselen til passe lengde.

IMG_2993.jpg

IMG_2994.jpg

IMG_2995.jpg

Så var jeg en tur bak Elkjøp i nattens mulm og mørke og fant meg en vraket gammel støvsuger, og strippet den for kabeltrommelen :)

IMG_2998.jpg

IMG_2999.jpg

IMG_3019.jpg

IMG_3020.jpg

Den var litt større enn jeg forestillte meg, men jeg får se hva jeg får til. I tillegg var den desverre ikke jordet. Noen som vet om alle støvsugere er ujordet, eller om det kansje bare var denne?

Enten får jeg den til å passe på et vis, kutter den litt ned, eller lager en helt ny. Jeg har bestemt meg for at jeg må ha en trommel til strømkabelen. Blir for mye stress å drasse rundt på en ekstra strømkabel.

Hvis det er noen andre luringer som er flink med smarte løsninger, så skrik for all del ut ;) men gjør det i kommentartråden.

Endret av VonKnife
Lenke til kommentar

I dag:

I dag fikk jeg gjort en hel del både her og der. Som nevnt over fikk jeg ordnet alu plate som skal ligge i bunn av kofferten, festet med 5 skruer. På denne skal jeg feste alt som skal monteres i kassen. Disse blir festet ved at jeg borer 2mm hull, gjenger dem opp med M3 gjenger, og skrur nedi vanlige skruer som hovedkortet blir festet på i vanlige kabinett. Hva enn de heter... :p

Deretter var jeg og kjøpte kutteskiver til dremelen, og kjørte for å låne garasjen til fadern for saging av aluminium. Etter litt rydding, henting, flytting, montering, utpakking, og roting var jeg klar til dyst!

IMG_3005.jpg

Det første jeg gjorde var å merke opp på undersiden av platen hvor det skulle sages ut. Legg merke til at dekslet til tastaturet ER snudd opp ned det og. :p

IMG_3001.jpg

IMG_3003.jpg

Deretter ble platen festet til respateksen og vi var klar til saging. Først testet jeg ut dremelen for å lage hull til stikksagen, men det var tidskrevende og lite matnyttig, så jeg hentet en drill og boret et hull i hvert hjørne. Jeg prøvde også å legge en flat aluminiums stang paralellt med streken som styring til sagen, men det var også til mer plage enn hjelp.

IMG_3006.jpg

IMG_3008.jpg

Etter første streken var saget hadde jeg fått teknikken inne og de andre gikk på en halvtime. (Ja platen ligger opp ned, jeg har ikke saget feil :p)

IMG_3009.jpg

IMG_3011.jpg

Jeg rigget deretter til platen i skrutvinga med aluminiums stangen liggende langs streken som guide til filing. Hele fileprossessen tok vel en par timers tid, og jeg fikk kun tatt de horisontale linjene. De fire smale vertikale blir arbeid for morgendagen. Noen som vet om det fåes kjøpt metallfres til dremel?

IMG_3013.jpg

IMG_3015.jpg

Det var dagens jobb. I løpet av morgendagen håper jeg å få gjort unna en hel del. Først og fremst skal jeg finplassere alle komponentene på alu platen, bore, gjenge, og skru dem fast, så skal hengselen poppes fast i kassen, og forhåpentligvis blir det også tid til å montere skjermen,

Følg med og post gjerne i kommentartråden!

Endret av VonKnife
Lenke til kommentar

Skjermspesial!

På etterspørsel fra fargoth, kommer det en detaljert post om skjermen, og tilhørende demontering.

Trinn 1:

Skru ut de 4 skruene bak skjermen.

IMG_2987.jpg

Trinn 2:

Finn to spor langs den fremre underkanten på skjermen, lirk et flatskujern i den og vri til den klikker løs. (Regner med at du ikke vil ta vare på den gamle plastikken). Følg så kanten rundt hele skjermen med skrujernet og vri frontdekselet av.

IMG_2985.jpg

IMG_2986.jpg

Trinn 3:

Når du får av dekselet ligger selve skjermenheten løs, og det er bare å tippe den ut.

Da har du litt skruer her og der for å få løs beskyttelsesdekselet til elektronikken, skjønt den bygger mer eller mindre ingen ting ut over elektronikken, så du kan like greit la den være der til beskyttelse. Kutt eventuellt av de fire skrufestene som stikker ut bak hvis det er trangt om plassen der du skal montere den.

IMG_2988.jpg

IMG_2989.jpg

IMG_2990.jpg

IMG_2991.jpg

De fysiske målene på selve skjermenheten er:

Høyde: 29,7cm

Bredde: 35,8cm

Fra front til bak elektronikken: 5cm

Selve LCD-enheten: 1,7cm

I morgen blir det sannsynligvis montering. Gleder meg ;)

Endret av VonKnife
Lenke til kommentar

Rolig Helg?

Neppe!

Har fått gjort litt i dag og. Merket opp, boret og gjenget opp hull for festene til hovedkortet, og monterte strømforsyningen fast på kjøleribben dens med et lag plexi imellom.

IMG_3022.jpg

IMG_3026.jpg

IMG_3029.jpg

Var på Løvold og kjøpte diverse skruer, og dro til garasjen for å gjøre mer grovarbeid. Skar av de gamle skrufestene til bakdekslet til skjermen, fikk gjort ferdig filing og pussing på tastaturplaten, og boret hull og festet bunnplaten.

IMG_3031.jpg

IMG_3032.jpg

IMG_3034.jpg

IMG_3035.jpg

IMG_3036.jpg

IMG_3038.jpg

IMG_3046.jpg

Da jeg kom hjem igjen fikk jeg festet hengselen, og platen er på plass! :D

Her er en grov oppstilling av ting:

IMG_3039.jpg

IMG_3040.jpg

IMG_3041.jpg

Skriv i kommentartråden hvis du har ris, ros, tips, eller bare oppmuntrende ord ;)

Endret av VonKnife
Lenke til kommentar

Update!

Endelig ferdig med tastatur platen! Det tok sin tid, men det var verdt det. Synes det blei ganske bra. Mangler en skru, så må kjøpe på mandag.

IMG_3047.jpg

IMG_3048.jpg

IMG_3049.jpg

IMG_3050.jpg

Neste steg blir å feste alt nedi kabinettet, og festing av skjerm når jeg får kjøpt den vinkelen jeg trenger på mandag.

Endret av VonKnife
Lenke til kommentar

Endelig skjerm!

Da var endelig ramma til skjermen kommet på plass. Da gjenstår bare å bore skruehull i hver av de vertikale bjelkene.

IMG_3058.jpg

IMG_3059.jpg

IMG_3078.jpg

IMG_3079.jpg

IMG_3080.jpg

IMG_3081.jpg

IMG_3082.jpg

IMG_3083.jpg

I tillegg har jeg fått en alu stripe for festing av den variable strømforsyninga til bunnplata. Denne ble filet ned, bøyd, boret og gjenget opp. Nå gjenstår det bare å skru ut bunnplata for å bore opp hull til den.

IMG_3053.jpg

IMG_3054.jpg

IMG_3055.jpg

IMG_3056.jpg

Samtidig som bunnplata er oppe, tenker jeg jeg legger opp til å bore og sette inn ei vifte i hver av kortsidene i bunnen.

Nå blir det ikke lenge til jeg kan begynne å legge opp kabler og legge inn strømnettet i kabinettet. Følg med! :)

Og skriv kommentarer, spørsmål, forslag eller tips, her.

Endret av VonKnife
Lenke til kommentar

Kort update!

Nå har jeg stått å pusla et par timer, og nå er da skjermen skikkelig festet, og lokket går helt ned med god margin ;) Så har jeg tatt ut bunnplata og boret/gjenget opp fester til den variable strømforsyningen. Jeg har funnet ut at det blir 2x80mm vifter på høyre kortside i kofferten for lufting.

IMG_3085.jpg

IMG_3086.jpg

IMG_3087.jpg

Nå står det kabling for tur. Følg med! ;)

Endret av VonKnife
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Luminum vender tilbake!

Da var det ALT for lenge siden forrige update, men grunnet mye full tapet (og litt mangel på tiltakslyst) har jeg ikke fått gjort noe før nå.

Til gjengjeld har jeg kommet mye lengre enn sist:

Boden er bomba igjen..

IMG_3437.jpg

Som dere ser har jeg fått pc'en opp å gå. Skal legge inn Win7 så snart jeg får henta minnepenna jeg skal installere fra. Ennå er det bare testoppkobling da jeg har mye kabling og lodding igjen neddi der før den kan kalles brukbar.

IMG_3438.jpg

Som dere ser er det mye rot og kabler over alt, men når jeg får lagt alt på plass og får inn de rette kablene, blir det mye bedre

IMG_3439.jpg

Her ser dere stor forandring fra sist update. Jeg har festet ringkjernetransformatoren fast til platen, boret opp hull og festet harddisken med skruer fra unnersiden, jeg har fått tak i en skikkelig cpu-kjøler som passet til denne sokkelen(heldigvis!), og til slutt har jeg satt inn en av to 80mm vifter som skal inn i siden på kabinettet. Se neste bilde for detaljer.

IMG_3444.jpg

Her har jeg brukt en hullsag og sagd opp tre hull. To på høyre side hvor det skal monteres vifter som trekker inn luft, og ett på venstre side. Det siste er der for å slippe ut luft, og sørge for rett luftgjennomstrømmning i kabinettet. Ennå har jeg bare en viftegrill, men skal prøve å skaffe de to resterende til uka.

IMG_3445.jpg

IMG_3443.jpg

Det var godt å komme i gang igjen! Er ikke så kjempemye igjen nå før den er ferdig, eller brukbar iallfall ;)

Gå gjerne inn å kommenter her! All hjelp, tips eller spørsmål mottas med takk :)

Endret av VonKnife
Lenke til kommentar

Sånn forresten...

Hvis det er noen som har ett maken tastatur som jeg har brukt til denne pc'en, som kunne tenkes å donere/selge det til en kjempegod sak, så ta kontakt! Da tastaturet gikk til h- her for noen mnd. siden, sliter jeg hardt med å finne en erstatning.

Tastaturet ser slik ut, og er av typen Speed Link.

EDIT: etter masse googling fant jeg ut at modellen er en SL-6496-SSV, med nordisk layout.

IMG_2960.jpg

Endret av VonKnife
Lenke til kommentar

Strøm!

Da har jeg loddet, boret, pusset, og filt i hele kveld.

Her er resultatet:

Jeg har boret hull i bakkant av kabinettet for en strømplugg, og loddet inn resten av det interne strømnettet, slik som det blir til jeg bytter ut hardwaren. Sukkerbiten skal byttes ut med en mer robust og egnet koblingsboks, så snart jeg finner en egnet.

IMG_3453.jpg

IMG_3457.jpg

IMG_3454.jpg

Har boret og filt til en åpning i tastaturplaten for skjermkabler, og senere sikkert noen usb og bryterkabler.

IMG_3458.jpg

Satte inn den siste viften. Begge to skal byttes ut med Noctua 80mm vifter senere. Jeg har bestillt viftegriller, som burdte være her i morgen.

IMG_3455.jpg

Jeg har forresten funnet et maken tastatur til det jeg brukte i Luminum, og skal bestille i morgen :D Lettet over at jeg slapp å lage til ny tastaturplate!

Da er Luminum herved erklert åpnet og operativ med Windows 7. Nå begynner finpussing, oppgradering, og forbedringer.

IMG_3474.jpg

Endret av VonKnife
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering

Har ikke mye nytt, men kan jo oppdatere dere litt på statusen av prosjektet.

Jeg har en ny sponsor!

Performance_PCs.png

Som sponser meg med to stykker 80mm Noctua vifter. Takk! :D

I tillegg har jeg bestillt et MNPCtech bryterpanel med to Vandal switches til power/reset.

Hva gjelder prosjektet er det stort sett ikke så mye igjen. Jeg skal kutte hull i dekselplate til skjermen, bore hull i tastaturplaten til 4 stykk usb uttak. Når pakken fra performance kommer, skal det skjæres hull i siden på kabinettet til bryterne, og viftene skal byttes ut. Etter det gjenstår kun å kjøpe ny maskinvare å sette inn, så er Luminum I ferdig :)

I tillegg har jeg bestemt meg for å selge Luminum I når den blir ferdig, enten med eller uten oppgradert maskinvare. Hvis noen er interessert i å kjøpe denne, er det bare å ta kontakt. Pris som den er, med den gamle maskinvaren som står i vil bli på ca 6-7000kr innkludert materialer, fastmontert hardware, og arbeid. I tillegg beregner jeg mellom 3-6000 til CPU, HK, PSU og RAM. Den selges da uten den ekstra, variable strømforsyningen, men istedet med en 500w Mist ATX PSU.

Jeg har mens jeg venter på delene begynt på planene om å bygge Luminum II.

Denne vil bli av samme klasse som denne, men bygges helt fra grunnen av med en ramme av firkantrør i 20mm x20mm x1mm aluminium, som sveises sammen. Jeg driver på nåværende tidspunkt å finpusser skissene, så den nye tråden blir opprettet i morgen eller over helgen :)

Følg med!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gode greier..

Da har man fått gjort litt av hvert siden forrige update.

Jeg hadde en runde i byen og fant tak i en ny koffert, denne ferdigmontert med de nødvendige stopperne jeg trengte til lokket.

IMG_3662.jpg

IMG_3662.jpg

Jeg hadde desverre ikke tid til å ta bilder under overflyttingen av deler fra den gamle kofferten til den nye, men jeg skal ta bilder av den snart og poste her.

Ellers har jeg frest hull til USB-porter i tastaturplaten, og montert dem.

IMG_3651.jpg

IMG_3656.jpg

Så har jeg kjøpt ny hardware til Luminum. Denne består av:

ASUS Maximus III GENE

Intel Core i5 650 3,2Ghz Socket 1156

Mushkin DDR3 4GB Blackline Stiletto

Western Digital 320GB 2,5" Scorpio Black

ATI Radeon HD4870

D-Link DWA-547 Trådløst PCI

Noctua NH-U9B SE2 CPU Kjøler

De to siste vil ikke bli brukt før i Luminum II, da det blir trangt om plassen i dette kabinettet. Ellers, kjører jeg diskene i RAID 0, som betyr at den skriver halve fila til hver disk og leser på samme måte, hvilket gir mye raskere skriving og lesing. Harddisken i Windows blir da på 600GB :D Har kjørt opp Win7 og er storfornøyd. Har ikke fått montert hardware i kassen enda. Venter på en PCI Express X16 Flexi Riser Card som kommer med posten i løpet av uka. Blir bra å få alt inn og på plass!

IMG_3723.jpg

IMG_3722.jpg

IMG_3721.jpg

Sist men ikke minst har jeg fått pakken fra Performance-PCs :D

IMG_3657.jpg

IMG_3661.jpg

10stk 120mm x 20mm vifter

5 stk 120mm x 12mm vifter (de var jævla tynne!!)

2 stk 80mm x 25mm vifter

12 stk Viftegriller

Og litt div greier.

IMG_3660.jpg

To sett med vandal brytere. Ett til L-I og ett til L-II.

Da gjenstår det bare å sette inn strømkontakt, Bryterpanel, og hardware, så er vi i boks!

Ta en tur innom kommentartrådenog skriv da vel!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...