Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Begynne på skolen igjen

Anbefalte innlegg

Hei jeg var 16 år og ung og dum da jeg var yngre og hoppet av VGS etter fullført GK (som det hette på den tiden). Da jeg begynte på VGS gikk jeg GK, feilet og gikk samme grunnkurset et år til. Jeg begynte på VG1 i 3 måneder før jeg sluttet. Noen måneder etter fikk jeg meg jobb i en fabrikk i litt over et år, og på en bensinstasjon i nesten et år til.

I det siste har det blitt litt jobbing litt her og litt der og har egentlig funnet ut at uten utdannelse = ikke bra jobber så jeg har lyst til å begynne på skolen igjen. Men nå starter problemene:

Jeg er 21 år, og har vel brukt opp ungdomsretten min. :(

Hva gjør jeg? Kan skal jeg ringe til for å få hjelp til å kanskje komme inn på det jeg har lyst til å begynne på hvis jeg får mulighet osv? Har jeg rett til stipend hvis jeg skulle komme inn på skole igjen?

TAKK på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
intil 25 år kan du gå gratis på videregående/høyeskole eller noe?

Trådstartar har så vidt eg kan se brukt opp ungdomsretta si (altså den lovfesta retta til tre/fire år i den vidaregåande skulen). Ein kan vel likevel søkje plass, men dei som har ungdomsrett vart sjølvsagt prioritert.

Det er òg noko som heiter vaksenrett, då stiller ein føre dei utan nokon lovfesta rett til opplæring, men etter dei med ungdomsrett. Det står noko om det her: http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/...Artikkel=009580

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar
intil 25 år kan du gå gratis på videregående/høyeskole eller noe?

Trådstartar har så vidt eg kan se brukt opp ungdomsretta si (altså den lovfesta retta til tre/fire år i den vidaregåande skulen). Ein kan vel likevel søkje plass, men dei som har ungdomsrett vart sjølvsagt prioritert.

Det er òg noko som heiter vaksenrett, då stiller ein føre dei utan nokon lovfesta rett til opplæring, men etter dei med ungdomsrett. Det står noko om det her: http://www.vilbli.no/4daction/WA_Artikkel/...Artikkel=009580

Da lurer jeg på hvordan jeg skal starte prosessen til å komme inn på skole til neste skoleår? : / Synes det er lite informasjon å hente på ulike nettsted. Hvem må jeg kontakte osv.

Lenke til kommentar
Ta kontakt med fylket ditt først og fremst, de vet hvordan.

Fylket? Inntakskontoret kanskje?

Vel jeg sendte en epost til en av mine veildere hos NAV hvor jeg spurte hvor jeg måtte ringe osv, så kanskje de kan gi meg litt info om hvem jeg må kontakte for å komme igang prossessen for å komme seg tilbake på skolen.

Leve på deltidsjobber eller dagpenger suger :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...