Erivor Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Først la meg si at jeg er overhodet ikke optatt av råkjøring med blålys. Jeg har ikke ''rånerblod'' i meg. Jeg er tross alt voksen og forstår at blålys er et hjelpemiddel for Statens tjenestemenn. Men jeg synes det er et veldig interessant tema og følger med i utviklingen. Jeg leser stadig vekk hvor ''kjelteringen'' kjører fra Tollvesenet med godset sitt, og kommer alltid unna hvis det ikke er en Politibil bak dem, som ikke bestandig er så altfor ofte.... Hvorfor har ikke Norge på lik linje som resten av verden blålys i bilene? Jeg vet at det er et utvalg som arbeider hardt mot lovendring i vegtrafikkloven, slik at Tollvesenet får myndighet til å fravike fartsgrensene hvis det trengs. Men hvorfor har det ikke skjedd før? Hvorfor må alltid Norge ligge så langt bak og gå mot strømmen? Alle vet hva slags myndighet en Toller har og alle vet at de er til for å ta noen som gjør en kriminel handling, og om dem skulle vente på politiet ville bilen hvert borte for lengst og smugleren vill sitte på godstet sitt og le av systemet. Veldig farlig hvis det er snakk om Nark. Stor trussel for samfunnet vårt. En kan bare ta en liten tur over til Sverige og se hvor godt Tollvesenet fungerer der. Der kan de alltid forfølge på frisk fot og ikke stå i kø ''på lik linje'' med resten av de som trenger en politibil fort på stedet. De har til og med våpen. Men det er jeg personlig ikke noe for. Våpen løser ikke kriminalitet, våpen skaper bare tragedier. Jeg forstår godt at mange vil utdanne seg til Toller, det er jo tross alt et spennende og variabel yrke som på lik linje med Polititet jobber for et tryggere samfunn. Men tenk hvor bedre de kunne gjort jobben sin hvis de hadde hatt den nødvendige myndighet til å fravike vegtrafikkloven i tilfeller hvor det trengs? hva er deres tanker rundt dette? Endret 2. oktober 2009 av Erivor Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hvordan er dette med MPer? Har de lov til å kjøre med blålys på sivilie veier? Detet er jo ofte 19-årige jyplinger med et utrykningskurs, ingen tvil om at profesjonelle tollere burde kunne stille foran disse i saftblanderkøen. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hvordan er dette med MPer? Har de lov til å kjøre med blålys på sivilie veier? Detet er jo ofte 19-årige jyplinger med et utrykningskurs, ingen tvil om at profesjonelle tollere burde kunne stille foran disse i saftblanderkøen. Ja, MP har lov, og jo, det er tvil om det. Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hvordan er dette med MPer? Har de lov til å kjøre med blålys på sivilie veier? Detet er jo ofte 19-årige jyplinger med et utrykningskurs, ingen tvil om at profesjonelle tollere burde kunne stille foran disse i saftblanderkøen. Ja, MP har lov, og jo, det er tvil om det. Vil du utdype? Lenke til kommentar
Erivor Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 ja vær så snill, utdyp det litt... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hvordan er dette med MPer? Har de lov til å kjøre med blålys på sivilie veier? Detet er jo ofte 19-årige jyplinger med et utrykningskurs, ingen tvil om at profesjonelle tollere burde kunne stille foran disse i saftblanderkøen. Ja, MP har lov, og jo, det er tvil om det. Vil du utdype? Om MP har lov? Eller om hvorvidt jeg mener MP bør stille foran tollere? For det første, MP har politimyndighet. For det andre, MP har ikke særlig mye mindre utrykningskjøring enn politiet selv (og begge etater har for lite). For det tredje, tollere skal utføre oppgaver relatert til toll -- ikke pågripelser. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Men hvorfor har det ikke skjedd før? Hvorfor må alltid Norge ligge så langt bak og gå mot strømmen? Litt off topic, men når det gjelder utrykning, og lysvarsling, så er det nå ute til høring om det skal bli lov å bruke fullt-lys koblet over et blinkrelè for utrykningskjøretøyer. Dette er jo en praksis som har vært i bruk leeenge, men faktisk ulovlig - intil videre... Lenke til kommentar
Erivor Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) vell, når en person kjører for fort, blir han pågripet. når en person smugler, blir han pågripet. Forskjellen er at politiet bærer en oppgradert refleks på buksene. Begge etatene har myndighet til å pågripe hvis det er grunn til det eller om de fatter mistanke ved personen. Tollvesenet er ikke bare 'koffertpurk' og 'vinpurk' de driver med MYE annet og gjør en kjempe jobb for at samfunnet skal bli litt tryggere. Endret 1. oktober 2009 av Erivor Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 @Erivor Såvidt jeg husker så har toll/politi samme reflex på uniformsbuksene? Bekreft/avkreft gjerne med bilde! OT: Her i byen har jeg sett en uniformert Norsk Folkehjelp bil med blålys i flux, kan det være nødvendig/lov? Lenke til kommentar
Erivor Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Politi har ruter på reflesken. Tollen har rein refleks. Jeg har ikke et bilde av bukse refleksen. men det er bekreftet 110%. jeg kjenner mange tollere og mange politi folk. ellers så er Toll uniformen kliss lik Politi uniformen. to personer med Toll uniform til venstre. Politi uniformen til høyre. Endret 1. oktober 2009 av Erivor Lenke til kommentar
Erivor Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Jo, her fant jeg et bilde av hele uniformen med rein refleks på buksene. Tollern til venstre, politiet til høyre. og inne i bilen. lik Polititets uniform? eh.. ja. skulle bare mangle hvis du spør meg. Endret 1. oktober 2009 av Erivor Lenke til kommentar
Scampi Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Jeg lurer litt på relevansen med refleksen på uniformen mtp. trådtittel? Lenke til kommentar
Erivor Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 jepp. enig. vi må få denne tråden back on topic. Lenke til kommentar
Erivor Skrevet 14. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2009 så, er det noen mer meninger der ute om dette? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Dette har nok med å prøve å begrense bruken av blålys til der det er mest nødvendig og størst sannsynlighet for at det oppstår behov for å bruke blålys. Tollerane skal først og frems passe på grenseoverganger (samt havner og flyplasser), det mest hensiktsmessige i forhold til den jobben ville da vært å konstruere grenseovergangene slik at en bil kan hindrest fysisk i å stikke ut av grenseoverganområdet. Å sende tollere på hjul etter en mistenkt smugler vil då være veldig resurskrevende om ein skal passe på at grenseovergangen ikkje blir forlatt ubevokta. Om ein smuggler stikker av med bil frå tollerane så er det ikkje lengre ein del av tollerenes jobb. Det er då snakk om ei politioppgåve om å stoppe ein bil som har unlatt seg offentlig kontroll. Mykje på samme måte som når biltilsynet har teknisk kontroll. Om tollere får blålys så burde biltilsynet også få blålys. Vi kan da gå nedover lista på alle andre offentlige etater som har myndigheit over eit eller anna område som då også vil ha blålys i tilfelle nokon prøver å unlate seg deira myndigheitsområde. Mattilsynet skulle da kanskje ha blålys slik at dei raskt kan komme fram til ulovleg åpna resturanger og stenge dei før folk blir matforgifta. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Her i byen har jeg sett en uniformert Norsk Folkehjelp bil med blålys i flux, kan det være nødvendig/lov? Det er en ambulanse... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå