nree Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Jeg kjørte i 80km/t på en totalt 4 felts vei med midtdeler. Veien gikk oppover og i høyre felt lå en stor lastebil med tilhenger (åpen lastebil, som det fraktes stein, grus ol. i). Jeg kjørte i høyre felt, sjekket venstre felt og la meg over en stund før lastebilen. Lastebilen lå en del under fartsgrensen på 80km/t. Jeg bestemte meg for å kjøre forbi lastebilen. Jeg hold 80km/t og hadde akkuratt passert bakerste punkt på lastebilen da jeg så en stein komme flyvende ut fra lastebilen. Steinen kom ikke fra beholderene, men under et sted, kanskje fra dekkene. Steinen var rund og ca 15-20 cm i diameter. Jeg lå da mellom lastebilen og autovernet og det eneste valget jeg hadde var å håpe på at steinen forsvandt under eller på siden av bilen min. Det gjorde den ikke. Steinen traff et sted på/ved de to ekstra fjernlysene, som gjorde at det ene knuste og det andre ble hengende ut av beholderen. Så traff steinen enten den ene hovedlykten eller i metallet mellom grillen og støtfangeren. Lykten ble knust, og det ble en stor bulk mellom grillen og støtfangeren. Steinen ble da til masse småstein, som gikk i frontruten og lagde mange små hvite steinsprut fordelt rundt på hele frontruten. Jeg kjørte forbi og stoppet, føreren av lastebilen gav meg instruksjoner om å kjøre til en brakke-/parkeringsplass for deres firma. Føreren av lastebilen snakket med en person i telefonen, etterpå fortalte han det personen han snakket med hadde sagt. Det lød noe slikt som dette; "han sa, det er galskap slik vi holder på å kjører rundt der det er slike steiner, de setter seg i hjulene eller andre steder" Føreren av lastebilen hadde også sett steinen komme susende ut av lastebilen. Steinen hadde ikke vært forran han i kjørebanen. Føreren av lastebilen mente steinen mest sannsynlig hadde blitt presset inn i mellom to dekk (siden det var tvillinhjul) og plutselig blitt skutt ut, når en uheldig fører av en personbil kom kjørende forbi. Vi fylte ut skademeldingsskjema der. Hvem mener dere har skylden i dette? Hva blir utfallet hos forsikringselskapet, basert på min forklaring? Ved kondemnering, hvordan forholder forsikringselskap seg til påkostede verdier, som ny bensinpumpe, dekk osv. ? Endret 30. september 2009 av Goggen90 Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Hvem mener dere har skylden i dette?Hva blir utfallet hos forsikringselskapet, basert på min forklaring? Ved kondemnering, hvordan forholder forsikringselskap seg til påkostede verdier, som ny bensinpumpe, dekk osv. ? 1. Lastebilsjåføren. 2. Spør forsikringsselskapet ditt. 3. Kondemnering av en bil skjer ikke på bakgrunn av et par knuste lykter. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Et dekk ekspolderte på "firmabilen" min en gang, slig at dekk resten og deler av hjulbuen traff bilen bak. Dette var selvfølgelig "min" skyld, og bilen bak fikk dekket alle skader. Så Goggen90, du kan nok være ganske trygg på at du får ordnet bilen. Så må nok få deg en leie bil i mens, motpart dekker jo det også Lenke til kommentar
B5234T Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Dersom steinen lå i veien fra før, og lastebilen kjørte over denne, kan han ikke klandres.. Skjer ofte dette.. Lenke til kommentar
nree Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) B5234T, les førstepost. Føreren av lastebilen hadde også sett steinen komme susende ut av lastebilen. Steinen hadde ikke vært forran han i kjørebanen. Føreren av lastebilen mente steinen mest sannsynlig hadde blitt presset inn i mellom to dekk (siden det var tvillinhjul) og plutselig blitt skutt ut, når en uheldig fører av en personbil kom kjørende forbi. Sluquet: I tillegg til et par knuste lykter ble det en bulk og miniatyr steinsprut i hele frontruten. Reperasjon på dette overstiger, nesten utvilsomt bilens salgsverdi i nåværende? Endret 5. oktober 2009 av Goggen90 Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Reparasjonen overstiger mest sannsynlig ikke salgsverdien. Jeg anslår lykten til å koste 1000-2000 kr, og ekstralysene maks 1000 kr. Lyset på fangeren er bare et plastdeksel til en verdi av ca 100 kr. Bulken ligger på en plastlist som lett kan byttes og lakkes. Prisanslag maks 3000 kr. Med mindre bilen din er helt skakkjørt, blir den ikke kondemnert. EDIT: Glemte frontruten, men kostnaden her er heller ikke avskrekkende. Tipper du kommer til en pris et sted mellom 5000 og 8000 kr, alt inkludert. Skal du lakke opp hele fronten, noe jeg tror du sliter med å finne grunnlag for, stiger prisen betraktelig. Endret 5. oktober 2009 av tor_erik Lenke til kommentar
nree Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 Takk for bra svar Lenke til kommentar
nree Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 Reparasjonen kom over salgsverdi hos godkjent verksted. Fikk utbetalt anslått verdi og i samme slengen beholde bilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå