spesseh Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Trenger noen tips til splitting av get kabel tv signal. Jeg får get kabelen inn ved inngangsdøra. Der har jeg satt opp en 2 veis splitter, hvor den ene kabelen går videre inn i stua og mater Get HD PVR boksen og internett med signal. Den andre utgangen av kabelen går til soverom 2. Her har jeg montert opp en fast boks med uttak og strukket kabel fra splitten i gangen. Splitteren er 78-003-03 fra https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalog....do?tab=catalog Nå ønsker jeg å flytte kabel-tv modemet inn på soverom 2. Når jeg kobler det opp der mens HD PVR boksen er av, kobler modemet seg opp, og lyser online. Når jeg derimot skrur på HD PVR boksen, mister modemet tilkoblingen. Da lyser kun recieve og send blinker. Jeg forstår det slik at kun en av utgangene kan sende og motta om gangen. Den andre vil kun kunne motta. Finnes det noen splitter som gir meg full duplex på begge utgangene? Slik at internett virker på den ene utgangen, og at filmleie (krever send/recieve) på HD PVR boksen virker på den andre utgangen? Tips til splitter mottas med takk! Endret 29. september 2009 av spesseh Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 ... Jeg forstår det slik at kun en av utgangene kan sende og motta om gangen. Er du sikker på denne diagnosen? Jeg tviler litt. Jeg har en mistanke om at stjernekobling ikke kan fungere, du får refleksjoner. Kabelkontakter skal kobles i serie, og på enden skal det være terminering. Men jeg er heller ingen ekspert på kabel, ville bare påpeke at du muligens er på feil spor. Lenke til kommentar
spesseh Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 ... Jeg forstår det slik at kun en av utgangene kan sende og motta om gangen. Er du sikker på denne diagnosen? Jeg tviler litt. Jeg har en mistanke om at stjernekobling ikke kan fungere, du får refleksjoner. Kabelkontakter skal kobles i serie, og på enden skal det være terminering. Men jeg er heller ingen ekspert på kabel, ville bare påpeke at du muligens er på feil spor. Det kan være jeg er det. Slik jeg forstår det fungerer modemet og PVR samtidig om begge er koblet til på stuen. Om jeg flytter modemet inn på gjesterommet så vil den kun motta, men ikke sende. Recieve lyser fast, og send blinker. Om jeg drar ut kabelen blinker recieve også. Så det er ihvertfall kontakt med sentral. Legger med et skjema over hvordan det skal se ut. Modemet flyttes fra rom 1 til rom 2. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Fungerer alt på rom to, om du kobler utenom splitteren? Lenke til kommentar
spesseh Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Fungerer alt på rom to, om du kobler utenom splitteren? Jepp. Alt fungerer på rom to, om jeg kobler fra f-kontakten på kabelen inn til rom 1. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Tror nok at hårek er inne på noe... Det er nok ikke splitten som er problemet. Sansynligvis ligger feilen i en av antennkontaktene. Er begge med endemotstand (terminering)? Er det godt signal i begge kontaktene hvis du bruker analogt antennesignal? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hva om du prøver med bare en kort kabel på den ene utgangen av splitteren. Fungerer det? Lenke til kommentar
spesseh Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Hva om du prøver med bare en kort kabel på den ene utgangen av splitteren. Fungerer det? Takk for tips. Testet litt mer. Om jeg kobler f-kontakten på kabelen fra modemet rett i splitteren fungerer det! Det må dermed være noe med antennekontakten. Har nå satt opp en 22" LCD-TV på denne kontakten. Foreløpig kun analogsignal, men det var overraskende bra signal. Ingen støy. Kan være noe med termineringen. Jeg kjøpte antennekontakten hos Elfa, og den var merket med endekontakt, og jeg fikk beskjed at den hadde termineringsmotstand. Det var 2 kabelinnganger i koblingsboksen på antennekontakten. Det er vel samme hvem av de to jeg benytter? Jeg lurer på om det kan ha noe med in/out opsjonen å gjøre. Skal jeg ta ut den hvite nåla som står i på out (se bilde)? Se diagram her: http://www.elektroradar.de/epages/ElektroR...=1&et_lid=1 Her er bilde av kontakten: Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Vil ikke det si at det fungerer med kort kabel, men ikke med lang? Min diagnose er da fremdeles som jeg sa i innlegg #2. Det går ikke å ha en splitter og to endekontakter. Lenke til kommentar
spesseh Skrevet 2. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2009 Vil ikke det si at det fungerer med kort kabel, men ikke med lang?Min diagnose er da fremdeles som jeg sa i innlegg #2. Det går ikke å ha en splitter og to endekontakter. Hvordan ville du koblet det opp for å få det til å fungere? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Som jeg sa, seriekobling. Du hadde en endekontakt installert i utgangspunktet. Da skal den gjøres om til en seriekontakt (fjerne termineringen) og du kan trekke kabel derfra til en ny kontakt, som da er en endekontakt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå