Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Privat utleie av bil

PelsJakob

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg planlegger et utenlandsopphold som vil vare rundt 4-5 måneder. Jeg har imidlertid en forholdsvis ny bil som jeg ikke ønsker å selge med tanke på verditap og det faktum at jeg da må anskaffe ny bil når jeg kommer tilbake. I den forbindelse slo tanken meg om å leie ut bilen i noen måneder. Jeg har selv vært i den situasjonen at jeg kunne tenkt meg å ha bil i noen måneder, men det finnes få reelle alternativer på markedet (uten at man kommer opp i mangfoldige tusen i måneden). Det burde altså være marked for en slik ordning. Men hvordan kan man gå frem for å få til en slik løsning? Finnes det aktører i markedet som kan fungere som «mellommenn», eller må alt ordnes privat? Vil jeg eventuelt miste bonusen på forsikringen når jeg sier opp forsikringen i noen måneder, eller vil det by på andre problemer at forsikringen står på en annen enn bilens eier? Er det noen som har erfaring med slik privat utleie av bil?

På forhånd takk for svar og tips. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste (og kanskje) tryggeste må vel neste være å levere inn skiltene,

si op forsikringen, hvis den står under dekning av hjemmeforsikring el.l riktignok,

for så å hente ut skiltene igjen når du er tilbake :)

Blir fort dyrt å leie ut en bil både i slitedeler, evt. skader leietaker skulle påføre den o.l..

Alle vet da hvordan en leiebil blir kjørt? :p

Lenke til kommentar
Men før du skrinlegger planene helt: hva slags bil er det snakk om, ny eller gammel? Billig eller dyr?

Bilen er helt ny (2009-modell), av type Citroën C1. Min tanke er derfor at å selge den etter så pass kort tid ikke gir meg så mye mer i salgspris enn jeg vil få om 2-3 år. Men kanskje det som du sier er lurere å levere inn skiltene enn å leie den ut.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det å starte opp bilen og ta den på en liten tur i ny og ne er ikke feil, men i utgangspunktet bør det holde å koble av batteriet og sjekke kjølevannet (spes. om man skal bort i vinterhalvåret)

Ta så en sjekk på olje, kjølevann og litt smått før du skal kjøre den igjen, og husk å bruk bremsene litt før du trenger dem så du får slitt av rust ;)

Lenke til kommentar

Skal bilen stå i ro i flere måneder kan det i tillegg til andre ting som er nevnt være greit å jekke den opp få satt den på bukker. Det avlaster hjulopphenget + du slipper kantete dekk når du skal ta den i bruk igjen. Fungerer selvsagt greiest om bilen får stå i garasje. Eventuelt kan du hive på noen gamle hjul som allikevel skal kastes når du tar bilen i bruk igjen. Selv lagrer jeg en bil på bukker hver vinter og vet at mange andre i lignende situasjon gjør det samme. Legg gjerne noe papp eller gummi i mellom bukkene og bilen, å slipper du at bilen siger gjennom understellsmassen.

post-123074-1262745076_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...