PelsJakob Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hei. Jeg planlegger et utenlandsopphold som vil vare rundt 4-5 måneder. Jeg har imidlertid en forholdsvis ny bil som jeg ikke ønsker å selge med tanke på verditap og det faktum at jeg da må anskaffe ny bil når jeg kommer tilbake. I den forbindelse slo tanken meg om å leie ut bilen i noen måneder. Jeg har selv vært i den situasjonen at jeg kunne tenkt meg å ha bil i noen måneder, men det finnes få reelle alternativer på markedet (uten at man kommer opp i mangfoldige tusen i måneden). Det burde altså være marked for en slik ordning. Men hvordan kan man gå frem for å få til en slik løsning? Finnes det aktører i markedet som kan fungere som «mellommenn», eller må alt ordnes privat? Vil jeg eventuelt miste bonusen på forsikringen når jeg sier opp forsikringen i noen måneder, eller vil det by på andre problemer at forsikringen står på en annen enn bilens eier? Er det noen som har erfaring med slik privat utleie av bil? På forhånd takk for svar og tips. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Det enkleste (og kanskje) tryggeste må vel neste være å levere inn skiltene, si op forsikringen, hvis den står under dekning av hjemmeforsikring el.l riktignok, for så å hente ut skiltene igjen når du er tilbake Blir fort dyrt å leie ut en bil både i slitedeler, evt. skader leietaker skulle påføre den o.l.. Alle vet da hvordan en leiebil blir kjørt? Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Tror dette er et rimelig stort tapsprosjekt. Som han over sier, alle vet hvordan leiebiler blir kjørt. La oss si at girkassa ryker litt etter du har lånt den ut. Da går du i minus som bare det... Lenke til kommentar
Keystone Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Tviler også på at dette er noen god ide. Det spørs om risikoen er verdt det du eventuelt tjener på det. Men før du skrinlegger planene helt: hva slags bil er det snakk om, ny eller gammel? Billig eller dyr? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Det lønner seg KUNN hviss det er en nært i slekt eller noe slikt som du vet kjører pent og pyntelig og vet og ta vare på bilen. men ellers så er jeg helt enig med de andre svarene her at det vil lønne seg å levere inn skiltene eller noe i den duren Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Men før du skrinlegger planene helt: hva slags bil er det snakk om, ny eller gammel? Billig eller dyr? Bilen er helt ny (2009-modell), av type Citroën C1. Min tanke er derfor at å selge den etter så pass kort tid ikke gir meg så mye mer i salgspris enn jeg vil få om 2-3 år. Men kanskje det som du sier er lurere å levere inn skiltene enn å leie den ut. Lenke til kommentar
Keystone Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Dersom det bare er snakk om 4-5 måneder tror jeg bare jeg hadde parkert bilen et trygt sted. Du trenger vel egentlig ikke levere inn skiltene en gang? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Jeg tenkte bare på om han ville betale "utgiftene" bilen ville kostet han med å leie den ut, så da tenkte jeg at den heller kan stå uten skilt og forsikring så lenge (så langt den er forsikra under f.eks husforsikring) Lenke til kommentar
1915 Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 koster ikke noe ekstra bare å la bilen stå i så få måneder. har skjønt avskilting av bilen eller salg hviss han skulle være borte i 1-3 år. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 Takk for alle svar. Et lite oppfølgingsspørsmål: Tar bilen skade av å stå parkert i et halvår? Eller for å si det på en annen måte: Bør jeg få noen til å starte/kjøre bilen med jevne mellomrom mens jeg er bortreist? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 Det å starte opp bilen og ta den på en liten tur i ny og ne er ikke feil, men i utgangspunktet bør det holde å koble av batteriet og sjekke kjølevannet (spes. om man skal bort i vinterhalvåret) Ta så en sjekk på olje, kjølevann og litt smått før du skal kjøre den igjen, og husk å bruk bremsene litt før du trenger dem så du får slitt av rust Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Skal bilen stå i ro i flere måneder kan det i tillegg til andre ting som er nevnt være greit å jekke den opp få satt den på bukker. Det avlaster hjulopphenget + du slipper kantete dekk når du skal ta den i bruk igjen. Fungerer selvsagt greiest om bilen får stå i garasje. Eventuelt kan du hive på noen gamle hjul som allikevel skal kastes når du tar bilen i bruk igjen. Selv lagrer jeg en bil på bukker hver vinter og vet at mange andre i lignende situasjon gjør det samme. Legg gjerne noe papp eller gummi i mellom bukkene og bilen, å slipper du at bilen siger gjennom understellsmassen. Lenke til kommentar
Espein Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Funker det ikke bra å fylle noen ekstra bar i dekkene og da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå