heh115 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hei. Jeg har veldig lyst til å bli lege eller kirurg og lurer på en del. Jeg begynner på vidregående til neste år. Hva skal jeg velge der? Etter vidregående? osv. Hvor er det lettest å komme inn på medesinstudie(?) i norge? Og snittet der... Er det gode "skoler" i "østblokklandene" (Øst i Europa), snittet der? Er det gode "skoler" i vest europa? Frankrike, Storbritania osv? og snittet der... Dette var bare mange spørsmål jeg kom på no. Hvis du vet noe er det bare å svare, hvis du vet noe mer er det bare å slenge det på. Takker for alle svar! mvh Hans Erik Lenke til kommentar
bruktCDplate Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 Velg Studiespesialiserende , og jobb som en hest. Du trenger 65 poeng for å komme inn på medisin studie. På en måte så kan man si at du trenger 6,5 i snitt for å komme inn. Da sier det jo seg selv hvor hardt det må jobbes for å komme inn.. Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 (endret) Du trenger 65 poeng for å komme inn på medisin studie.På en måte så kan man si at du trenger 6,5 i snitt for å komme inn. Nei, man trenger på ingen måte "6,5 i snitt for å komme inn", selv om du ikke mente det bokstavelig er det forvirrende å si det på den måten. Under ordinær førstegangsvitnemålskvote behøvde man i 2009 57,7 poeng for å komme inn på medisin på UiB og UiT. Ved NTNU og UiO var det noe høyere. Til TS: La oss si at du tar full fordyping i matematikk, fysikk og kjemi, da får du 4 realfagpoeng. Med andre ord behøvdes 53,7 karakterpoeng, og man ville kommet inn med et snitt på 5,37. For de som ikke kommer inn på denne kvoten, så må man over i ordinær kvote, hvor det er spesielle regler for tilleggspoeng (alderspoeng, utdanningspoeng m.m.), som gjør at man må over 65 poeng. F.eks. 65,7 poeng i Bergen. Men ingen av de som kom inn på denne kvoten hadde noe snitt på over 5,37 poeng (med mindre de hadde færre enn 4 realfagpoeng), for da ville de ha blitt plassert i førstegangsvitnemålskvoten, så noe "snitt på 6,5" eller tett oppunder 6 er det uansett ikke snakk om. Mange som ikke kommer inn i Norge velger å søke i utlandet, der det noen steder kan være lettere å komme inn. Info om dette bør du kunne google deg fram til. På samordnaopptak.no er det ellers info om poenggrenser, poengberegning osv. Endret 3. oktober 2009 av bellad76 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 bellad: Du har misforstått forskjellen på førstegangsvitnemålskvote og sekundærvitnemålskvote. De som ikke har førstegangsvitnemål, konkurrerer i sekundærkvota. Du må være under 21 år og ha gjennomført videregående på normert tid for å få førstegangsvitnemål. Du konkurrerer OGSÅ i sekundærkvota med førstegangsvitnemål, men på medisinstudiet kommer du nok ikke inn uten en haug med ekstrapoeng i den kvota, og det har man sjeldent når man fortsatt har førstegangsvitnemål. Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 (endret) bellad: Du har misforstått forskjellen på førstegangsvitnemålskvote og sekundærvitnemålskvote. De som ikke har førstegangsvitnemål, konkurrerer i sekundærkvota. Du må være under 21 år og ha gjennomført videregående på normert tid for å få førstegangsvitnemål. Du konkurrerer OGSÅ i sekundærkvota med førstegangsvitnemål, men på medisinstudiet kommer du nok ikke inn uten en haug med ekstrapoeng i den kvota, og det har man sjeldent når man fortsatt har førstegangsvitnemål. Ja, det stemmer selvsagt at de som er over 21 ikke kan konkurrere i førstegangsvitnemålskvoten, slik at en ørliten bisetning og for øvrig temmelig uvesentlig del av min post ikke ble helt korrekt. Nokså lite relevant punkt i forhold til saken her, da de som kommer inn under ordinær kvote typisk netttopp ikke hadde gode nok karakterer til å komme inn da de var unge nok til å å konkurrere under førstegangsvitnemålskvoten, eller primærvitnemålskvoten som det tidligere het, noe som var mitt poeng. Men greit å ha fakta på plass likevel, for all del! Endret 3. oktober 2009 av bellad76 Lenke til kommentar
Pearl15 Skrevet 18. oktober 2009 Del Skrevet 18. oktober 2009 Jeg tenker også medisin, men ikke i Norge, så vet ikke hvor interessant dette blir for deg, men likevel Medisin i Norge er veldig vanskelig å komme inn på, som noen her sier så trenger du altså et godt snitt over 5, helst nærmere 6.. Grunnen for jeg personlig ikke vil søke i Norge, er for det første at jeg ikke har sjans med tanke på snittet, en annen grunn er også at de krever fysikk her istedenfor biologi som de krever i andre land (spesielt i øst). Mange vil si at medisin og generell utdanning i østblokk landene er dårlig og at du kan kjøpe utdannelsen din osv, jeg er ikke enig i det. Selv om det er lett å komme inn i de landene, trenger faktisk bare å ta opptaksprøver i kjemi, biologi og engelsk terminologi, men selve studiet er beinhardt og sikkert hardere enn i Norge også, så hvis de tar inn f.eks 500 stykker så er det kanskje bare 30 stk som står på og jobber hardt som også blir ferdigutdannede leger. Er også bra medisinutdanning i vest, men der tror jeg de har samme krav som Norge, altså fysikk istedenfor biologi. Tror det er noe høyere snitt i vest også, ligner kanskje litt på Norge sitt system vil jeg tro. Når det er sagt, så tror jeg medisin er bra uansett hvor du tar det. Medisin er medisin uansett, hvor mye kan du egentlig endre på det? Er nok bare noen forskjeller på hvordan semestrene er satt opp osv, men selve studien tror jeg er mer eller mindre den samme uansett hvor i verdenen du tar det. Lykke til Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå