OnetroM Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Byttet til ny HD og la inn Linux Mint på brodern's laptop i våres, men den har nå fått et oppstartproblem jeg ikke klarer å løse. Er selv totalt blank på problemløsing i Linux, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Får spørsmål om root password i oppstart, men ingen form for inntasting av eksisterende passord funker. Curseren flytter seg ikke engang, men responderer på 'enter'. Noen tips? Se forøvrig bilde: Endret 3. oktober 2009 av Mozze Lenke til kommentar
-Logos- Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Virker som den har et harddisk problem og prøver å løse. Prøv å skriv inn root passordet og trykk enter. Det er ikke alltid at man får opp * eller lignende når man skriver inn passord i ulike programmer. Endret 29. september 2009 av -Logos- Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Er det noe default root-passord i Mint? Kan overhode ikke huske at jeg kan ha tastet inn det noen gang. Trodde sudo/root gikk om hverandre på Ubuntu-baserte distroer, men adminpassordet fører dessverre ingen sted hen. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hva er passordet ditt da? Det er default satt som ditt admin password. Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Brukeren root er vel deaktivert som default i Mint som i Ubuntu? Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Brukeren root er vel deaktivert som default i Mint som i Ubuntu? Det er kun en bruker satt opp på denne maskinen, så jeg antar den har admin-passord..? Husker i farta ikke da dette ble installert som det siste Linux.stuntet jeg gjorde før W7 tok over hjemme. Eneste muligheten blir vel å sette opp en virtuell Linux-maskin for å få tilgang til disken på min stasjonære pc. Ext4 leses vel neppe av MS-produkter Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Ext4 leses vel neppe av MS-produkter Ikke direkte fra OS'et, men det finnes flere Windows-programmer som kan lese "non-Windows" partisjoner. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Boot mer eller mindre hvilken som helst Linux live-cd, og kjør fsck /dev/sda1 i terminal/konsole. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 Boot mer eller mindre hvilken som helst Linux live-cd, og kjør fsck /dev/sda1 i terminal/konsole. Det gjorde susen og etter 20min med masse diskaktivitet og noe "force rewrite" så er nå maskinen oppe igjen, gudene vet hva som var feil eller årsaken. Takker og bukker. Lenke til kommentar
Del Skrevet 4. oktober 2009 Del Skrevet 4. oktober 2009 Du hadde feil i disksystemet. Dette skyldes enten kutting av strøm under operasjon eller at harddisken begynner å bli sliten. Med mindre Mint er annerledes enn Ubuntu kunne du skrevet fsck fra skjermbildet du hadde i første post. Sjekk disken med smartmontools: http://www.linuxjournal.com/article/6983 Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 5. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2009 (endret) Disken er klin ny, kjøpt i sommer, men den kan selvsagt ha feil allikevel. En full diskscan kan kansjke være på sin plass før noe kritisk data skulle feile. takk for tipset. edit: for et virrvarr av underlinker man måtte trykke på for å finne noe å laste ned Endret 5. oktober 2009 av Mozze Lenke til kommentar
HawP Skrevet 5. oktober 2009 Del Skrevet 5. oktober 2009 Med mindre Mint er annerledes enn Ubuntu kunne du skrevet fsck fra skjermbildet du hadde i første post.Ja, han kunne ha gjort det, hvis han hadde klart å få logget på... Jeg kom på en ting, og det er at passordet hans kanskje inneholdt tegn som sitter på et annet sted på "norske" tastatur enn på "us-tastatur"? For én ting jeg har merket er at når den ber om root passord "på den måten", så er det us keyboard layout som er aktiv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå