Gå til innhold

[løst]Mint-distro stopper i oppstart

OnetroM

Anbefalte innlegg

Byttet til ny HD og la inn Linux Mint på brodern's laptop i våres, men den har nå fått et oppstartproblem jeg ikke klarer å løse. Er selv totalt blank på problemløsing i Linux, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Får spørsmål om root password i oppstart, men ingen form for inntasting av eksisterende passord funker. Curseren flytter seg ikke engang, men responderer på 'enter'. Noen tips?

Se forøvrig bilde:post-26777-1254257080_thumb.jpg

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brukeren root er vel deaktivert som default i Mint som i Ubuntu?

Det er kun en bruker satt opp på denne maskinen, så jeg antar den har admin-passord..?

Husker i farta ikke da dette ble installert som det siste Linux.stuntet jeg gjorde før W7 tok over hjemme. Eneste muligheten blir vel å sette opp en virtuell Linux-maskin for å få tilgang til disken på min stasjonære pc. Ext4 leses vel neppe av MS-produkter ;)

Lenke til kommentar
Boot mer eller mindre hvilken som helst Linux live-cd, og kjør
fsck /dev/sda1

i terminal/konsole.

Det gjorde susen og etter 20min med masse diskaktivitet og noe "force rewrite" så er nå maskinen oppe igjen, gudene vet hva som var feil eller årsaken. Takker og bukker.

Lenke til kommentar

Disken er klin ny, kjøpt i sommer, men den kan selvsagt ha feil allikevel. En full diskscan kan kansjke være på sin plass før noe kritisk data skulle feile. takk for tipset.

edit: for et virrvarr av underlinker man måtte trykke på for å finne noe å laste ned :p

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
Med mindre Mint er annerledes enn Ubuntu kunne du skrevet fsck fra skjermbildet du hadde i første post.
Ja, han kunne ha gjort det, hvis han hadde klart å få logget på...

Jeg kom på en ting, og det er at passordet hans kanskje inneholdt tegn som sitter på et annet sted på "norske" tastatur enn på "us-tastatur"? For én ting jeg har merket er at når den ber om root passord "på den måten", så er det us keyboard layout som er aktiv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...