martingee Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hei! Jeg har et bilde som er 12cm x 36cm stort og tenker å fremkalle det hos en fotoforhandler. En bekjent foreslo å oppskalere til 50cm x 70cm, men vil ikke bildet da bli presset for mye sammen i og med at i originalstørrelsen så er bredden 3 ganger større enn høyden? Har undersøkt både trykkerier og fotoforhandlere på nettet og finner ikke noe format de tilbyr som passer mitt bilde. Jeg var tilfeldigvis på IKEA nylig og kjøpte like gjerne med en bilderamme med mål 30cm x 88cm. Ikke noe IKEA der jeg holder til så slo til, men selvsagt ikke sikker på om det kommer til å ta seg bra ut med selve bildet i. Men tenkte slik at når det selges bilderammer i formaet 30x88cm så burde det ta være mulig å fremkalle i samme format? Denne posten er postet tidligere i et annet subforum, men har gått over en uke uten svar nå så håper folk tar seg tid til å svare her... Takk! Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hvis bildet har en fysisk størrelse som du nevner, er det vel allerede fremkalt? Hvis det derimot er et bilde du har på datamaskinen som du ønsker fremkalt, hva er størrelsen i piksler? Lenke til kommentar
martingee Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Hvis bildet har en fysisk størrelse som du nevner, er det vel allerede fremkalt? Hvis det derimot er et bilde du har på datamaskinen som du ønsker fremkalt, hva er størrelsen i piksler? Størrelsen i pixler er 4235 x 1350 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Du vil ikke få riktig proporsjoner med disse pikslene og ønske om 12x36, enten må du beskjære bilde litt eller velge annen utskriftstørrelse. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 protip; bilder har en fysisk størrelse før de er printet. ihvertfall i teorien ;=) Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) protip; bilder har en fysisk størrelse før de er printet. ihvertfall i teorien ;=) Det må du forklare cruel. I min verden har ikke bilder fysisk størrelse før de er printet. Endret 30. september 2009 av k.n.b Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 De har ihvertfall fysiske begrensninger ;=) Div har bilder ett viss antall pixler og dpi har det også en relativ fysisk størrelse. Feks bilde jeg har oppe i photoshop nå som er på 3000x2000 px hadde blitt 25x16 om jeg hadde printet det rett ut i 100% størrelse. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 De har ihvertfall fysiske begrensninger ;=) Div har bilder ett viss antall pixler og dpi har det også en relativ fysisk størrelse. Feks bilde jeg har oppe i photoshop nå som er på 3000x2000 px hadde blitt 25x16 om jeg hadde printet det rett ut i 100% størrelse. Teoretisk er det ingen begrensninger, men selvfølgelig i praksis. Bildet kan være alt fra bittelite til kjempestort avhengig av skjermen, det er derfor bare snakk om en virtuell størrelse i denne sammenheng. Størrelsen blir fysisk kun i det bildet blir printet ut. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg hadde mao rett i alt untatt de akkurate begrepene jeg brukte; selv om alle skjønte det slik jeg sa det også. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg hadde mao rett i alt untatt de akkurate begrepene jeg brukte; selv om alle skjønte det slik jeg sa det også. Det akkurate begrepet du brukte i det første innlegget, "bilder har en fysisk størrelse før de er printet", er det jeg mener er feil. Resten var vel fornuftig nok. Litt hånda i et vepsebol dette. Lenke til kommentar
martingee Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Størrelsen på bildet i pixler er 4235 x 1350. Jeg besøkte en fotoforhandler i går og de hadde utskriftsformatet 30x90cm tilgjengelig. Er dette et kurrant utskriftsformat for bildet mitt? Bildet skal rammes inn uten glassplate foran. Burde jeg velge glossy eller matt papirtype? Har konsiderert lerret, men det koster litt mye, selv om jeg vet at det er verdt det. Ønsker å se hvordan det ser ut først og gjerne velge lerret senere. Må betale 79kr for 30x90 hos JapanFoto, så det er ikke så galt. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Skal du ikke ha glass ville jeg tatt ett vanlig halvblank papir, og gitt det en overflate behandling. Så er det faktisk mulig det overlever noen år også Hva som passer best av blankt og matt kan vi jo ikke si noe om uten å ha sett bildet og rammen Selv liker jeg blankt laminat best, ihvertfall. Bedre svart og hvit punkt enn de matte lamineringene, og bedre kontraster =) Lenke til kommentar
se# Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Størrelsen på bildet i pixler er 4235 x 1350.Jeg besøkte en fotoforhandler i går og de hadde utskriftsformatet 30x90cm tilgjengelig. Er dette et kurrant utskriftsformat for bildet mitt? 4235 x 1350 blir ca 36 x 11.5 cm hvis du vil ha oppløsning på 300dpi. Går du ned til 150dpi får du 72 x 23 cm, og vil du ha 90 cm bredde frå du ca 120dpi. Det er muligens litt lite, men blir sikkert greit nok hvis bildet stort sett skal sees på litt avstand. Edit: Hvis du allerede har oppskalert for å få 4235 x 1350 pikser så er det original størrelse som er utgangpunktet for å vurdere hvor stort du kan lage bildet uten for my kvalitetstap Endret 1. oktober 2009 av se# Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Feks bilde jeg har oppe i photoshop nå som er på 3000x2000 px hadde blitt 25x16 om jeg hadde printet det rett ut i 100% størrelse.Øh. Hæh? 100% av hva? Selv om det er heller upraktisk, så er det ikke noe prinsipielt i veien for å printe ut bildet med en oppløsning på 1 ppm^2, og få en utskrift på seks kvadratkilometer. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 oh, please. ser jo på signaturen din at du er typen til å henge deg litt opp i ting, så tviler på at jeg gidder å diskutere med deg ;=) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Tja, jeg vil i hvert fall gjerne vite hva pokker du mener, for utsagnet "bilder har en fysisk størrelse før de er printet" er bare tøv og etter min mening villedelse av trådstarter. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Går du ned til 150dpi får du 72 x 23 cm, og vil du ha 90 cm bredde frå du ca 120dpi. Det er muligens litt lite, men blir sikkert greit nok hvis bildet stort sett skal sees på litt avstand.75x50-ene mine fra JP-tilbudet ligger vel rundt 100 PPI, og på alt som kan regnes som fornuftig betraktningsavstand (50 cm og oppover) så er det mer enn tilstrekkelig. 300 PPI er stort sett bare nødvendig for albumprints. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 ok, kan forandre utsagnet mitt til "bilder har en relativ fysisk størrelse før de er printet". ellers så er det ikke noe problem å oppskalere uten å gå ned i DPIen. du kan pushe en fil mye mye lengre enn det mange tror. kan faktisk aldri huske at jeg engang har tenkt tanken på at jeg har behov for det, og det er nok bare folk som vil gjøre det mye vanskeligere for seg selv som tenker alt for mye på det.. ihvertfall om vi er på JP-nivået ifht kvalitet uansett. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 (endret) ok, kan forandre utsagnet mitt til "bilder har en relativ fysisk størrelse før de er printet".Igjen, så må jeg si jeg ikke helt forstår hva du prøver å si. Det eneste som eventuelt sier noe om fysisk størrelse på utskrift er DPI-settingen i exif. For det første er den i beste fall en retningslinje som printerdrivere og annen programvare ofte elegant ignorerer, og for det andre er det overhodet ikke gitt at DPI er definert for en bestemt bildefil. Endret 2. oktober 2009 av Sutekh Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Fatter ikke hva som er så vanskelig og forstå. Og tipper du hjelper trådstarter godt på vei til å ikke skjønne en dritt nå. Veldig enkelt å gjøre enkle ting veldig vanskelig om man gjør for mye research, og vet litt for mye ;=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå