gorefest Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 hei, jeg har en liste med filmer og skulle gjerne laget hyperlik på alle, hvor hyperlinken automatisk blir laget utifra navnet på filmen, sånn at nå jeg trykker på en film er det det navnet som blir søkt på hos www.imdb.com altså, jeg vill at navnet på filmen kommer inn der det står %NAME% i linken under. http://www.imdb.com/find?s=all&q=%NAME%&x=28&y=9 jeg vill ha det sånn "1408 (2007)" er vist under her. 10,000 BC (2008) -----> http://www.imdb.com/find?s=all&q=10,000 BC (2008)&x=28&y=9 1408 (2007) 17 Again (2009) A Beautiful Mind (2001) A Bronx Tale (1993) A Scanner Darkly (2006) After Sex (2007) ... så det jeg lurer på er om det finnes en enkel måte og gjøre dette uten for mye bry. det er snakk om 316 filmer, så det blir ikke aktuelt og gjøre det manuelt. så om dere har noen løsning på problemet mitt hadde det vært fint. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Det er ein smal sak med PHP og ein foreach-løkke. Berre sett inn følgende kode: <?php $filmer = array("Filmnamn1", "Filmnamn2", "Filmnamn3"); foreach ($filmer as &$resultat) { echo "<a href='http://www.imdb.com/find?s=all&q=$resultat&x=28&y=9'>$resultat</a> <br/>"; } ?> Skift ut namn i array - berre endre her det står Filmnamn. Legg til nye på same måte eg har gjort allereie. Dette kan ikkje testes lokalt, og må køyres frå ein server. Du kan t.d laste ned WAMP for Windows om du vil køyre ein server lokalt for å prøve. (Berre gjer eit websøk etter WAMP). Eg ville nok persoleg lagt desse i ein database, men det bler for avansert om du ikkje allereie er kjent med dette. Det held nok lenge dette. Lenke til kommentar
gorefest Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 takk for svaret! problemet er bare at denne skal kjøres lokalt, fordi jeg skal sende det på mail til en kamerat, er jeg avhengig av at denne kan kjøre på hvilken som helst windows pc.. lar dette seg gjøre? går det an og kode dette i html f.eks?? Det er ein smal sak med PHP og ein foreach-løkke.Berre sett inn følgende kode: <?php $filmer = array("Filmnamn1", "Filmnamn2", "Filmnamn3"); foreach ($filmer as &$resultat) { echo "<a href='http://www.imdb.com/find?s=all&q=$resultat&x=28&y=9'>$resultat</a> <br/>"; } ?> Skift ut namn i array - berre endre her det står Filmnamn. Legg til nye på same måte eg har gjort allereie. Dette kan ikkje testes lokalt, og må køyres frå ein server. Du kan t.d laste ned WAMP for Windows om du vil køyre ein server lokalt for å prøve. (Berre gjer eit websøk etter WAMP). Eg ville nok persoleg lagt desse i ein database, men det bler for avansert om du ikkje allereie er kjent med dette. Det held nok lenge dette. kanskje det er mulig og lage dette i exel? eller?? Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Det er dessverre ikkje mogleg. Legg det på ein webserver, å send det på mail til venen din. Mykje betre.. Lenke til kommentar
gorefest Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 (endret) jeg fant en løsning på problemet, jeg brukte excel og satt det opp på følgende måte. deretter kopierte jeg det og limte det inn i notepad og lagret det som navn.htm -------- her er hvordan jeg fikk mappenavnene/filmene til en tekstfil: cmd kommando: dir/a/b H:\filmer > C:\filmer.txt Endret 29. september 2009 av gorefest Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Om du velte å gjere dette i Excel forstår eg strengt tatt ikkje kvifor dette ligg i Web-delen av forumet. Eg trudde det var på veven du skulle vise dette, ikkje berre på eit excel ark for ein kompis. Lenke til kommentar
gorefest Skrevet 1. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2009 Om du velte å gjere dette i Excel forstår eg strengt tatt ikkje kvifor dette ligg i Web-delen av forumet. Eg trudde det var på veven du skulle vise dette, ikkje berre på eit excel ark for ein kompis. Hvis du har lest det som står over så brukte jeg bare excel for å få til kodinga på lettest mulig måte. listen ble vist i en web-leser og den ble også kodet i html. siden du er en sånn web-dud, så ser du sikkert at det jeg har skrevet i excel er koden til en hyperlink.. grunnen til at det ble postet i web delen var altså fordi det skulle vises som en webside, viste ikke at jeg måtte bruke excel for å løse det når jeg spurte spørsmålet, for da hadde jeg heller ikke trengt og spurt. grunnen til at jeg postet løsningen var fordi jeg tenkte at andre som kanskeje støtet på samme problem kunne finne dette nyttig. men uansett, takk for hjelpen steffenz. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Det visste eg faktisk ikkje gjekk ann! Fekk du HTML ut frå Excel? Berre hyggeleg å hjelpe, forresten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå