Gå til innhold

Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@racer32, jeg gjetter at du ikke hadde lagt på deg noe særlig hvis du ikke hadde vært så påpasselig heller. Uansett. 140-180km i uken er ikke nesten normalt en gang. De fleste har værken tid, vilje eller mulighet til å komme seg så langt..

 

@Vale, evt. Jeg ville bare få tråden tilbake til emnet ;)

Lenke til kommentar

Det går helt fint at dere snakker om andre metoder for å gå ned i vekt, altså.

 

Jeg har funnet ut hvilken måte jeg vil prøve, og da holder jeg meg til den en stund framover, og ser hvordan resultatet blir. Nå går det stort sett ut på å holde seg under 1600 kalorier om dagen, trene fire dager i uka og spise mye kjøtt og grønnsaker, og lite poteter, ris, pasta og brød.

 

Jeg skriver ned alt jeg spiser, og veier maten. Det jeg har merket meg da, er at jeg sjelden kommer over 1100-1200 kalorier om dagen hvis jeg spiser normalt. Er dette problematisk, eller bare posivt og bra for å gå raskere ned? Det er mye proteiner i maten jeg spiser, så musklene burde ikke lide noe særlig.

Lenke til kommentar

Joda, det er jo fint at det blir snakket om alternativer. Men det ble snakket "over deg" og utenom emnet. Det var derfor jeg foreslo egen tråd ;)

 

Du må nesten kjenne på deg selv om det går bra. Det vil jo raske på nedgangen, men det kan som sagt gå utover andre ting. Bare pass på å gå rundt sulten over lengre tid, da jobber du mot deg selv ;) Hvis det går fint, du klarer deg fint igjennom dagen uten å være en 7-10 på sulthets skalaen. Har overskudd og ikke går nedover når det gjelder vektene du følter, burde det gå bra.

 

Merker du endringer, så må du prøve å gå opp igjen. Huske på at det er ikke bare proteiner musklene dine trenger ;)

 

 

Forresten, du burde ikke veie maten. Lær deg å ta det på øyemål. Det tar ikke lang tid før du klarer det.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Ser den, bIskOp. Det er vel like greit å få det over i egen tråd før det tar helt av. :p

 

Ja, jeg må bare følge med og se hvordan kroppen reagerer på dette. Jeg er faktisk overrasket over hvor lite kalorier det er i maten jeg spiser til vanlig, og det er jo positivt.

 

Jeg må nok veie maten litt framover, for jeg liker å vite nøyaktig hva jeg har i meg og hvor mange kalorier det er. Da får jeg skrevet det ned nøyaktig, og hvis jeg ikke går ned noe, kan jeg i det minste vise til at jeg har gjort alt riktig.

Må helgardere seg, vettu. ;)

Lenke til kommentar

obs så ikke bIsk0p sitt siste svar

 

 

Det er enkelt, vei maten så lenge at du ser det på øyemål.

Ett tips kan være å lære seg kcal pr pose/boks helle i hele/halve boksen osv.

 

Det er ingen krise med 1200kcal om du bare skal ha 1200kcal den dagen , som du skriver så ble det bare 1200, da regner jeg med at du ikke sultet i flere timer før du la deg.

 

Les den linken jeg ga lengre opp igjen og se på nøkkelordene og overfør det til din metode.

Dvs spis når du er på 7 på sultskalaen , dvs har du spist 1600 etter en hard dag og er på 7 skalaen kl 2100 så betyr det spis en gang til før du legger deg da du trenger mer kcal den dagen.

 

Er du på 4 skalaen kl 2200 men bare på 1100kcal så ikke stapp i deg pga du må ha mer.

Kcal varierer dag for dag, også sammen med akrivitet den dagen så lite kcal er ikke fyfy om det stemmer med sultskalaen pga kroppen sier ifra.

Endret av War
Lenke til kommentar

Ja, jeg har lest litt på linken din, War, og jeg prøver å kjenne etter på sultfølelsen, spesielt med tanke på hvor stor porsjon jeg skal lage meg. Samtidig prøver jeg å følge en viss timeplan når det gjelder hvor ofte jeg skal spise, sånn at jeg får en rutine på det. Men altså, er jeg ikke sulten, så spiser jeg jo ikke.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering på dette prosjektet, samt et nytt spørsmål til dere. Først og fremst vil jeg bare si at etter jeg begynte å teller kalorier i oktober, har jeg sakte men sikkert gått nedover i vekt. Per i dag har jeg gått ned 12,5 kilo, og selv om jeg synes det har gått sinnsykt sakte, og det har vært en daglig kamp mot søtsug og et hav av emosjonelle problemer, må jeg si meg fornøyd med framgangen. Har hatt en øvre grense på 1600 kcal om dagen, med unntak av én godteridag i uka hvor jeg tillater meg å gå opp til 2000. I tillegg trener jeg fortsatt temmelig mye, og alt burde være helt på stell. Men her er problemet, da. Nå har det stagnert. Skikkelig. Ja, jeg har hatt uker hvor jeg ikke har gått ned noe før også, men nå har jeg ligget på samme vekten i snart en måned. Og det gjør meg mildt sagt gal. Ikke noe er forandret, jeg kjører fortsatt samme opplegg og ligger stadig en god del i minus på kaloriinntaket. Noen tanker om hva dette kan skyldes, og eventuelt hva jeg kan gjøre med det for å komme meg videre?

Endret av TheMartine
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis jeg ikke har kaloriunderskudd, må det bety at kroppen min nå forbrenner under 1500kcal om dagen, selv om jeg trener. Det høres veldig rart ut for meg, altså. Det må da være noen andre årsaker?

 

Nope, hvis du ikke går på noe medikamenter o.l så er det pga at du ikke er i kaloriunderskudd at du ikke går ned.

 

Som han over sa, sjekk om kjøkkenvekta funker ordentlig. :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Kan det være at du spiser for lite da? at kroppen din tviholder på all næring, såkalt sparebluss.

Du sier du trener ganske mye, vi kan anta at du trenger oppimot ca 2500 kcal, jeg ville ha økt matinntaket til 2000 kcal pr dag ca. Skader jo ikke og prøve.

Hvor høy du er spiller også inn i hvor mange kcal du trenger. Er du i aktivitet ellers i dagen, når du ikke trener?

Jeg tok en test på en side, husker ikke hvilken. Men med mitt vanlige aktivitetsnivå, (som var ganske høyt, med gåing på jobb og fritidsintresser) + høyde og vekt, så trengte jeg ca 2500-2600 kcal pr dag for og opprettholde vekten min. Hvis jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar

Nope, hvis du ikke går på noe medikamenter o.l så er det pga at du ikke er i kaloriunderskudd at du ikke går ned.

 

Som han over sa, sjekk om kjøkkenvekta funker ordentlig. :)

 

Kjøkkenvekta funker som bare det. Har en digital og en god gammel en uten så mye som et gram elektronikk, og begge viser det samme. Om det bare var der problemet lå :b

 

Kan det være at du spiser for lite da? at kroppen din tviholder på all næring, såkalt sparebluss.

Du sier du trener ganske mye, vi kan anta at du trenger oppimot ca 2500 kcal, jeg ville ha økt matinntaket til 2000 kcal pr dag ca. Skader jo ikke og prøve.

Hvor høy du er spiller også inn i hvor mange kcal du trenger. Er du i aktivitet ellers i dagen, når du ikke trener?

Jeg tok en test på en side, husker ikke hvilken. Men med mitt vanlige aktivitetsnivå, (som var ganske høyt, med gåing på jobb og fritidsintresser) + høyde og vekt, så trengte jeg ca 2500-2600 kcal pr dag for og opprettholde vekten min. Hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Tviler på det er derfor. Jeg har hatt noen fridager, blant annet i påsken, og en helg hvor det var mange selskaper, hvor jeg har spist en del mer enn hva kroppen behøver. Disse dagene bruker jeg også litt som en slags slankepause for kroppen, sånn at den skjønner at den bare kan fortsette å brenne mer, men det ser ikke ut som den skjønner tegninga. Ellers er jeg enig med deg. Disse tankene har jeg tatt med i vurderingen mange ganger. :)

 

Joda, er temmelig aktiv utenom trening også. Har en jobb som er minst like slitsom som en vanlig kondisjons- og styrkeøkt til sammen, og dermed er jeg gjerne i full aktivitet hele dagen, i perioder i hvert fall.

Endret av Juliess
Dobbelpost
Lenke til kommentar

Hvis jeg var deg, ville jeg vurdert ketolyse, når det virker som om du sliter såpass med å gå ned selv om det virker som om du gjør ting riktig. Du må må være forberedt på å kutte ned en god del på treningen i starten, og jeg ville begynt slik at du du havner i ketolyse noen dager du ikke er på jobb, ettersom en del føler seg slappe i starten. Den krever lit forarbeider (lese info) og et rimelig strikt kostholdsregime.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...