TheMartine Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Okei. Det er faktisk veldig mystisk for meg. I ferbruar 2008 begynte jeg å trene regelmessig på treningsstudio. Siden da har jeg hatt en treningsrutine som går ut på at jeg trener fire dager i uka, cirka en time og et kvarter. Pleier å starte med 15 minutter rask gange på tredemølle, så 30 minutter med økende tyngde på elipsemaskin. Pleier å være helt dø i bena og gjennomvåt av svette etter dette. Så trener jeg styrke i rundt en halvtime, på forskjellige apparater. Det er ikke noe slurv heller. Jeg presser meg så hardt jeg føler jeg kan klare, og er ofte skjelven i både armer og ben når jeg er ferdig. Passer også på å drikke masse vann under trening. Når det gjelder mat, pleier jeg spise en tallerken havregrøt før trening (trener på morgenen så det passer bra som frokost), når jeg kommer hjem er jeg kjapp med å spise et beger Skyr, og etter hvert lager jeg middag. Som regel wok med svinekjøtt, kyllingfilet og ris eller sånne torskegreier som heter Crisps eller noe. Alt med ris, og masse ferske grønnsaker. Kan innrømme at jeg innimellom er litt stressa og lager gryterett fra pose eller bare karbonader med poteter, men det er kanskje toppen to av syv dager i uka. Utover kvelden pleier jeg spise brødskiver med makrell, kalkun, leverpostei eller lignende, og gjerne en del frukt. Jeg drikker kanskje 0,5 liter helmelk og 1,5-2 liter vann om dagen. Har forøvrig én godteridag i uka, hvor det går med noe smågodt, en boks cola eller lignende. Ikke noe enormt, men nok til å slukke suget som er der hele uka. Det jeg lurer på, da, er hvorfor ikke dette virker på vekta? Jeg har ikke gått ned et gram siden jeg begynte med dette opplegget, og det er mildt sagt frustrerende. Er det noe jeg gjør feil, vil jeg gjerne vite hva, sånn at jeg kan ordne det og få fart på sakene. Forslag mottas med stor takk =) Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hvor mye veier du og hvor mye vil du gå ned og hvorfor vil du gå ned? Er du gutt eller jente? Kan det være en ide å endre treningsprogram? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Spis 5-6 måltider hver dag (ca. hver 3. time). Spis sunt, stopp med poteter, ris, bakevarer osv. Det beste er å telle kalorier. Ligg 500 kalorier i underskudd, og du vil se resultat på vekta. Bruk f.eks. http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp for å måle hvor mye du bør ligge på. Er dog ikke helt nøyaktige, men gir en god pekepinne. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Hvor mye veier du og hvor mye vil du gå ned og hvorfor vil du gå ned?Er du gutt eller jente? Kan det være en ide å endre treningsprogram? Jeg er jente, og kan godt gå ned 15-20 kilo, hvis det lar seg gjøre. Ikke fordi jeg har noen fysiske plager, men jeg vet jeg veier for mye, og mistrives veldig i den kroppen jeg har. Hvor mye jeg veier, det vil jeg ikke si, men det er for mye i forhold til høyden på 1,67. Kan også legge til at jeg har veid det samme siden jeg var cirka 14, og uansett hvor lite eller mye jeg har beveget meg, og hvor lite eller mye jeg har spist, har ikke vekta vært noe annerledes. Ja, jeg kan godt endre treningsprogram om det hjelper, men til hva? Mer eller mindre styrke? Mer eller mindre kondisjonstrening? Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Jeg er ganske sikker på at jeg ligger en god del i underskudd hva kalorier angår, men det kan jo være fruktsukker i frukten, ris og brød som ødelegger? Hva burde man spise istedet? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 I stedet for ris; salat. Er vel ingen god erstatning for brød, men lavkalori yoghurt (f.eks. Skyr) m/Fedon-musli (som selges i de aller fleste dagligvarebutikker). Frukt bør du heller ikke spise for mye av, gjerne et eple eller noe til et måltid. Aller helst til måltidet rett etter trening. Du kan dog ha høy insulinfølsomhet som kan motvirke vektnedgang, du kan ta en blodprøve for å teste dette hos legen din. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Den halve literen med helmelk gir deg over 440 kcal per dag. Bytter du ut den med vann, bør du få et greit kaloriunderskudd. Med tanke på at du ikke går opp i vekt i dag, bør du gå ned i vekt med nesten 500 kcal mindre per dag. Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Angående det lille du har skrevet om hva du spiser så kan jeg si at du kan droppe leverpostei. Bytt ut helmelk med lettmelk eller ekstra lett. Angående middagen så kan du begynne å spise 2/4 kjøtt 1/4 naturris/brun ris 1/4 grønnsaker. Når maten tilberedes så la være å bruk mye olje/smør i maten. Ellers er jeg enig i det Eksentron sier. MÅ tilføye at du aldri må ligge under basalforbrenningen din. Hvordan kan du være sikker på at du ligger i underskudd, men fruktsukker, brød eller ris ødelegger? enten er du i underskudd eller ikke. Går du på p-piller så kan det tukle litt med hormonene dine. Lenke til kommentar
Kenneth199 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Den halve literen med helmelk gir deg over 440 kcal per dag. Bytter du ut den med vann, bør du få et greit kaloriunderskudd. Med tanke på at du ikke går opp i vekt i dag, bør du gå ned i vekt med nesten 500 kcal mindre per dag. En halv liter melk inneholder 70% av referanseverdien av kalsium noe som er viktig å få i seg. bytter du ut helmelk med lettmelk så er det 110kcal mindre per dag Tine sine produkter, samme nivå av kalsium i alle, og protein. 0,5l ekstra lett = 190kcal 0.5l lettmelk = 230kcal 0.5l helmelk = 330kcal Endret 29. september 2009 av Kenneth199 Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Hm. Jeg tenkte at når jeg trener såpass mye så er det greit å spise brød og ris, men kanskje det ikke holder likevel. Da får jeg nesten lyst til å trene enda en dag i uka, sånn at jeg kan opprettholde et nogenlunde levelig kosthold jeg kan trives med over tid. Det jeg kan kutte ned på, er frukten og helmelken, så det skal jeg prøve framover og se hvordan det går. Bytter nok til lettmelk, da, tenker jeg. Høy insulinfølsomhet har jeg aldri hørt om, men det kan jo være kjekt å teste. Og nei, jeg går ikke på p-piller, eller noen andre piller for den saks skyld. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Skummet melk er enda bedre... Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Vil du forbrenne (gå ned i vekt) er det lengre treninger i Sone 1 som er tingen. Altså jogging/gåing/sykling med relativ lav puls. Styrketrening kan man si litt unøyaktig former om fettet til muskler, og vekten forblir den samme. Jeg er på vei opp i vekt pga styrketrening (men jeg vil det. ). (men flere muskler vil gjøre at du forbrenner mer utenom trening) Endret 29. september 2009 av Matsemann Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Skummet melk er enda bedre... Ja, men det smaker jo bare vann. Da kan jeg heller bare drikke vann, og så få i meg de viktigste stoffene i melken fra andre steder. Like greit det, egentlig. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Vil du forbrenne (gå ned i vekt) er det lengre treninger i Sone 1 som er tingen. Altså jogging/gåing/sykling med relativ lav puls. Styrketrening kan man si litt unøyaktig former om fettet til muskler, og vekten forblir den samme. Jeg er på vei opp i vekt pga styrketrening (men jeg vil det. ). (men flere muskler vil gjøre at du forbrenner mer utenom trening) Hvorfor er det best på relativt lav puls? Jeg trodde jeg forbrant mer jo hardere jeg trente, jeg? Ja, jeg har merket at jeg har fått litt større muskler, så noe har jo skjedd. Og muskler veier jo mer enn fett og blablabla. Men noe styrketrening må man vel ha, for som du sier, forbrenner man mer resten av døgnet med større muskler. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Ah, det slo meg nettopp at høy insulinfølsomhet er det samme som diabetes, ja? Jeg har ikke noen spesielle symptomer på diabetes, altså, men man vet jo aldri hva som lurer. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Det kan føre til diabetes, men man kan ha høy insulinfølsomhet uten å ha diabetes. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Det kan føre til diabetes, men man kan ha høy insulinfølsomhet uten å ha diabetes. Okei, men er det noen av de samme symptomene som hos diabetikere? Uansett er det jo greit å få testet seg, da, så er det i hvert fall ett spørsmål mindre på lista. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Trenger ikke ha noen symptomer. Høye insulinnivåer er gunstig i en periode etter trening (musklene har da meget høy insulinfølsomhet) for å få mest næring til mukulaturen, men utenom trening vil høye nivåer kunne føre til mer lagring i fettcellene - noe som de fleste vil unngå. Dette påvirkes veldig av hva du spiser. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Interesting indeed, Eksentron. Jeg skal høre med legen min, jeg. Skader jo ikke å undersøke. Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Kanskje bare de nye musklene dine gjør opp for vekta? At fettprosententen har gått ned men muskler veier jo det og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå