Gå til innhold

[Løst]Likt arbeid, ulik lønn ?

Fru

Anbefalte innlegg

Gjorde en feil. Denne skulle ligge under kategorien ANDRE JOBBER.

Jeg jobber i klesbutikk.

Min gode venn og kollega, er avdelingsleder på en av våre to avdelinger.

Hun var nylig på innkjøp, og kom i prat med ei hyggelig jente, som jobber i samme firma, men i en annen by.

Jenta var ikke avdelingsleder, men vanlig ansatt. Hun har en helt annen timeslønn, enn vår avdelingsleder..

Dette finner vi meget urettferdig!

Da avd.leder pratet med hovedkontoret i dag, var de frekke:

Kom men uttalelser som "du er bra frekk som ringer og klager på lønna di, nå som du har dårlig snitt".

"du får bare finne deg i det eller finne deg noe annet".

Butikken til denne jenta har bedre tall enn vår butikk, og derfor har de bedre lønn.

Hovedkontoret gjemmer seg veldig bak dette med provisjon. Vi har to prosent provisjon på alt vi selger. Det er jo bare et PLUSS. Det skal ikke regnes med i lønna.

Leit at vi skal bli straffet for at det ikke er folk på senteret om dagen.

Har de lov til dette???

Vi begynner å bli mektig irritert pga lønnssituasjonen vår. Vi er begge oppegående mennesker som ikke lider noen nød, men dette er utnytting!

Tenkte jeg skulle ringe de i morgen, men jeg vet ikke helt hva jeg skal si.

Fonuftige svar, mottas med stor takk :)

Ps:

vi er ikke organiserte.

Endret av Fru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjorde en feil. Denne skulle ligge under kategorien ANDRE JOBBER.

Jeg jobber i klesbutikk.

Min gode venn og kollega, er avdelingsleder på en av våre to avdelinger.

Hun var nylig på innkjøp, og kom i prat med ei hyggelig jente, som jobber i samme firma, men i en annen by.

Jenta var ikke avdelingsleder, men vanlig ansatt. Hun har en helt annen timeslønn, enn vår avdelingsleder..

Dette finner vi meget urettferdig!

Da avd.leder pratet med hovedkontoret i dag, var de frekke:

Kom men uttalelser som "du er bra frekk som ringer og klager på lønna di, nå som du har dårlig snitt".

"du får bare finne deg i det eller finne deg noe annet".

Butikken til denne jenta har bedre tall enn vår butikk, og derfor har de bedre lønn.

Hovedkontoret gjemmer seg veldig bak dette med provisjon. Vi har to prosent provisjon på alt vi selger. Det er jo bare et PLUSS. Det skal ikke regnes med i lønna.

Leit at vi skal bli straffet for at det ikke er folk på senteret om dagen.

Har de lov til dette???

Vi begynner å bli mektig irritert pga lønnssituasjonen vår. Vi er begge oppegående mennesker som ikke lider noen nød, men dette er utnytting!

Tenkte jeg skulle ringe de i morgen, men jeg vet ikke helt hva jeg skal si.

Fonuftige svar, mottas med stor takk :)

Ps:

vi er ikke organiserte.

slutt og klag og jobb mer hvis du vil ha mer penger!

Jobber hun ikke der du jobber så ser jeg overhode ikke problemet. Hadde heller ikke sett det om hun jobbet på samme butikk som deg.

Det kan ha så enkel grunn at hun er flinker en dere! og hun er flinker og forhandle lønn!

Så slutt og klag, hverfall når du ikke er organisert! Eller du kan finne deg en ny jobb

Endret av tja_
Lenke til kommentar

Så lenge du ikkje er organisert så er det opp til deg sjølv å forhandle om betre lønn.

Det langt i fra urimelig at en avdelingsleder i ei avdeling som går bra får meir i lønn ein en avdelingsleder i ei avdeling som ikkje går fullt så bra. Spesielt om dere også har provisjon av salget så er det klart at høgt salg gir betre lønn.

Lenke til kommentar
Så lenge du ikkje er organisert så er det opp til deg sjølv å forhandle om betre lønn.

Det langt i fra urimelig at en avdelingsleder i ei avdeling som går bra får meir i lønn ein en avdelingsleder i ei avdeling som ikkje går fullt så bra. Spesielt om dere også har provisjon av salget så er det klart at høgt salg gir betre lønn.

men så var det vel slik at ho som hadde bedre lønn ikke var avdelingsleder?

Men jeg mener du skal slutte og klage. At andre er flinkere en deg til og forhandle lønn er bare noe du kan gjøre noe med. enten forhandle lønnen opp eller si opp og gå til nav og få en 4k i mnd. Trur du har det rimeligt greit for og si det slik

Lenke til kommentar

Rimelig greit, faktisk. LOL

Sier litt om hva folket her faktisk finner seg i.

Jeg ba om SAKLIGE svar og råd. Takk

Ekstrahjelpen har faktisk 100 kroner i timen Gikk nylig opp fra 95.

Vanlig ansatt hos oss har 115.

NORMALT betalt på en klesbutikk er fra 120. Altså tariff. På en lørdag etter klokken fire, har de med tariff nærmere 200 kr timen.

Når du er avdeligsleder har du også mye mer ansvar enn en vanlig ansatt. Da da bør du få lønn som en avdelingsleder.

Og hvordan skal man greie å selge, når det overhode ikke er folk på senteret? Jeg er faktisk en av de beste selgerene, og det er vel ingen av oss som selger dårlig.

Og det er ikke bare å jobbe når en har fått timeplan, og tildelt de timene man har. En tar såklart på seg flere, om noen er hjemme fra arbeid en dag.

Jeg har akkurat organisert meg btw.

Endret av Fru
Lenke til kommentar

For min del gav eg eit saklig svar. Eg forstår godt at dere vil ha meir lønn når andre med omtrent samme jobb andre plassar får meir. Men så lenge dere ikkje er organiserte så må dere argumentere og forhandle fram betre lønn sjølve. Om dere ikkje er organiserte har dere ikkje ein gong rett på å få tariff lønn.

Lønnsomheita til butikken er ofte det aller viktigaste punktet når det gjeld lønn til dei ansatte. Lav lønn kan ha fleire årsaker, for det første kan det være eit direkte resultat av dårlig omsettning. Men det kan også være eit kompromis løysning der alle har tatt til takke med litt lavare lønn istaden for at ein av dere får sparken og dei gjennværande litt meir i lønn.

Er bra at du no organiserer deg (du bør oppfordre dei andre i butikken til å gjere det samme). Du vil no stå langt sterkare ved neste forhandlingsrunde.

Lenke til kommentar

Nå var det ikke akkurat ditt svar, jeg hintet til som useriøst.

HUNDRE kroner i timen, det er rimelig lite.

Alle jeg har snakket med, har blitt sjokkert over dette.

Jeg har søkt på nye jobber, da. Men det er ikke alltid like lett å finne noe nytt.

Avdelingslederen er organisert forresten. Jeg meldte meg inn i går.

Firmaet, er ikke med i handel og kontor.

Kan det ha noe å si på tariffen? Da er de vel ikke pliktig til å følge tariff.

Jeg spurte sjefen min tidligere, og hun svarte "vi har en slags tariff". ??

Lenke til kommentar

100 kr i timen er lite ja, og til den der personen som mener man bare må jobbe mer: det er ikke så enkelt om det faktisk ikke finnes kunder å ta av! Selv jobbet jeg i en butikk som til slutt måtte stenge på et senter sammen med 5 andre butikker, rett og slett det ikke var nok kundegrunnlag. Det var ergo ikke vår feil at vi fikk dårlige salgsresultater (vi scoret dog faktisk høyest ift fornøydhet pr kunde). Du vet tydeligvis ikke noe om det å jobbe i butikk, det er tydelig. :roll:

Til trådstarter: organiser dere og kjemp! Det er det viktigste dere kan gjøre, og det er vanvittig useriøst å ha et slikt opplegg fra bedriftens side. Bonus er ekstra til lønna, grunnlønna bør være i lik i bunnen.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
100 kr i timen er lite ja, og til den der personen som mener man bare må jobbe mer: det er ikke så enkelt om det faktisk ikke finnes kunder å ta av! Selv jobbet jeg i en butikk som til slutt måtte stenge på et senter sammen med 5 andre butikker, rett og slett det ikke var nok kundegrunnlag.

Og det er val kanskje noe av grunnen til at de betaler 100 kr timen. Dersom det ikke er nok kunder på senteret å selge til, så blir det jo ikke solgt mer om lønna skrus opp. Og dersom lønna skal økes drastisk uten at omsetningen økes, så vil jo ikke det gå rundt og da sitter du igjen uten jobb.

Det er ingen menneskerett å få godt betalt, og dersom du ikke er fornøyd og forhandlinger ikke fører frem, så får du heller begynne å søke på andre jobber som er bedre betalt.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok ikke helt. Den lønna har vært slik, siden senteret åpnet for mange år siden ;)

Jeg har jobbet der i ett år, og har nå gått opp fem kroner. Hun andre ekstrahjelpen har fått 95 kroner i timen i tre år -hun gikk opp fem kroner samtidig som meg da.

Hundre kronr timen, det er skremmende lite !

Også 115 for en voksen avdelingsleder.

Hadde det ikke vært for det gode miljøet, så hadde jeg nok vært enda mer ivrig på å finne meg annen jobb.

Jeg søker så klart på det som dukker opp, men det er ikke alltid like lett å få napp.

Nå skal det sies at jeg har en annen kveldsjobb på si, så derfor lider jeg ingen stoor nød.

Vi slutter nok snart, jeg og deltid. Så da får de finne noen andre som vil jobbe for dritlønn :p

Lenke til kommentar
100 kr i timen er lite ja, og til den der personen som mener man bare må jobbe mer: det er ikke så enkelt om det faktisk ikke finnes kunder å ta av! Selv jobbet jeg i en butikk som til slutt måtte stenge på et senter sammen med 5 andre butikker, rett og slett det ikke var nok kundegrunnlag.

Og det er val kanskje noe av grunnen til at de betaler 100 kr timen. Dersom det ikke er nok kunder på senteret å selge til, så blir det jo ikke solgt mer om lønna skrus opp. Og dersom lønna skal økes drastisk uten at omsetningen økes, så vil jo ikke det gå rundt og da sitter du igjen uten jobb.

Det er ingen menneskerett å få godt betalt, og dersom du ikke er fornøyd og forhandlinger ikke fører frem, så får du heller begynne å søke på andre jobber som er bedre betalt.

Et seriøst firma gir lik lønn i alle sine butikker, uansett, ellers ville jeg ha sagt opp. Og vi fikk faktisk 122,5 kr i timen, så jeg klagde ikke - og det gjaldt alle i dette konsernet.

Og nei, det er ingen menneskerett å ha god lønn, men seriøse bedrifter forstår hvorfor det er bra å ha fornøyde arbeidere, de fortsetter gjerne i bedriften i mange år, og de gjør også en god jobb som regel. ;)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Et seriøst firma gir lik lønn i alle sine butikker, uansett, ellers ville jeg ha sagt opp. Og vi fikk faktisk 122,5 kr i timen, så jeg klagde ikke - og det gjaldt alle i dette konsernet.

Jeg er ikke enig i at det er en forutsetning å betale lik lønn i alle butikker for å være seriøs. Det kan finnes mange saklige grunner for at samme firma har forskjellig lønn i forskjellige butikker.

Det er selvsagt heller ikke noe galt å praktisere lik lønn i alle butikker, men jeg tror nok de fleste vil vurdere lokale og individuelle forhold for hver enkelt butikk.

Lenke til kommentar

Ofte er det slik at det er Franchise-eiere andre steder, som styrer ting annerledes. Det er mange jeg kjenner som jobber for samme bedrift, bare på forskjellige steder i Norge, som har veldig annerledes lønn. For eksempel jobbet jeg for Maling 1000 for en franchise-eier, timelønnen min var 85,- i timen, mens en kamerat av meg jobbet på en annen maling 1000 i Oslo sentrum og tjente 110,- i timen. Vi var like gamle. Synes det er rimelig reelt at lønnsforskjellene er annerledes, fordi forutsetningene for lønnsom drifting er litt annerledes fra sted til sted.

Endret av Lugia
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er noen Franchise-eide butikker, men ikke vi.

Jeg anser denne saken som "løst".

Deltiden ble nok en gang truet, denne gangen med å miste over halvparten av timene sine. Hun går kanskje en prosent opp i provisjon +bonusordning over jul -dersom hennes tall er gode nok ! Dvs jeg tror ikke hun kommer til å bli rik med dette ;)

drittjobb. men jeg trives grunnet miljøet. og hadde vært fattig, så hadde jeg helt klart søkt en annen jobb for leenge siden!

takk for innspill folkens.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

For min del gav eg eit saklig svar. Eg forstår godt at dere vil ha meir lønn når andre med omtrent samme jobb andre plassar får meir. Men så lenge dere ikkje er organiserte så må dere argumentere og forhandle fram betre lønn sjølve. Om dere ikkje er organiserte har dere ikkje ein gong rett på å få tariff lønn.

Lønnsomheita til butikken er ofte det aller viktigaste punktet når det gjeld lønn til dei ansatte. Lav lønn kan ha fleire årsaker, for det første kan det være eit direkte resultat av dårlig omsettning. Men det kan også være eit kompromis løysning der alle har tatt til takke med litt lavare lønn istaden for at ein av dere får sparken og dei gjennværande litt meir i lønn.

Er bra at du no organiserer deg (du bør oppfordre dei andre i butikken til å gjere det samme). Du vil no stå langt sterkare ved neste forhandlingsrunde.

Okei, kanskje litt seint ute med og svare menmen..

For det første så har den uorganiserte fullt krav på likelønn som sine medarbeidere, SELVOM de ikke er fagorganiserte! Se likestillingsloven for mere info!

Til de brødhodene som svarer "finn deg en ny jobb" "Forhandle din lønn selv", har dere i det hele tatt begrep på lovverket??? Her kommer likestillingsloven inn igjen og sier at "personer med lik bakgrunn innenfor arbeid SKAL ha lik lønn! Sånn er det bare!

Om en vanlig ansatt har høyere timessats mot en leder er dette et KLART brudd på lovverket og jeg ville sendt inn en klage til likestillingsombudet! De er dyktige og raske på labben når det gjelder lovverket.

Sjefene frykter de!

Om noen av dere ikke gidder og lese lovverket, kan jeg anbefale og ringe arbeidstilsynets nr og trykke 2! Da får dere snakke med jussavd.

Mvh Jussavd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...