Wackamole Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Med andre ord du lå ca. 55 - 56 meter bak bilen. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Jeg har ikke glemt noe som helst men det har kommet nye regler fra 2004, de har jeg ikke fått med meg.Beklager det. Personlig synes jeg fremgangsmåten til Politiet med telling av frames høres tvilsom ut. Slik jeg tolker ordlyden din var du 2,5 sek bak bilen foran. Skjønner at du tolker ordlyden slik, tror trådstarter også tolket det slik men det tror jeg desverre IKKE var tilfelle. 3 sekundersregelen er kun en tommelfingerregel og står IKKE nedskrevet i noe lovverk som absolutt. Derfor ser jeg ikke at trådstarter kunne være 0,48 sek. for nærme.... 0,48 sekund for nærme i forhold til hva? Man kan jo IKKE frata noen sertifikatet fordi de bryter en tommelfingerregel med 0,48 sek? Hadde det derimot 3 sekundersregelen vært en del av veitrafikkloven hadde nok maaaaange flere vært avskiltet skulle de overholdt en slik regel så strengt. Derfor ser jeg det som meget sannsynlig at trådstarter har misforstått og at han har blitt tatt for å ha ligget 0,48 sek bak bilen foran og det er å sette sitt eget og andres liv i fare. Endret 29. september 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 ...i tillegg til det er jeg ikke dum, jeg vet at hvis jeg kjører oppi rompa på en person så kan jeg smadre rompa hans og betale som bare f. ... Du er nok dum som et brød når du kun er redd for å måtte "betale som bare f.". Hva med risikoen for å alvorlig skade eller drepe deg selv eller andre.. tanken burde ha slått deg, ettersom du ikke er dum mener jeg.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Du er nok dum som et brød når du kun er redd for å måtte "betale som bare f.". Hva med risikoen for å alvorlig skade eller drepe deg selv eller andre.. tanken burde ha slått deg, ettersom du ikke er dum mener jeg.. :!: Tenkte å skrive noe lignende men lot være, fint at noen har baller her Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Litt latterlig at man mister lappen for å ligge nærmere en 0,5sek avstand til bilen forran, mens man kun får en bot for å smelle inn i rævva på en. Synes ikke det er fortjent å miste lappen for dette, de aller fleste ligger ganske tett oppi rævva på noen av og til, om man gjør det over flere km stiller kanskje saken seg litt annerledes. Kunne tatt lappen til ganske mange daglig hvis politiet holdt på slik til vanlig, ikke ussansynelig at det er mye trynefaktor ute å går her. Skal vedde på at mange av dere som sier han fortjener å miste lappen osv ikke alltid til enhver tid holder alt av regler i trafikken. Skulle politiet tatt lappen fra alle de som ligger for nære synes jeg de skulle kjørt mye strengere på det og ikke bare ta de dem i utgangspunktet bare har lyst til å ta, i tillegg burde det vært bedre opplysning om denne reglen, jeg fikk vite om den ved hjelp av forumet her. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Litt latterlig at man mister lappen for å ligge nærmere en 0,5sek avstand til bilen forran, mens man kun får en bot for å smelle inn i rævva på en. Å kjøre inn i ræva på noen kan likevel skje om man kjører forsvarlig, forsvarlig kjøring reduserer farer men kan ikke hindre alle tilfeller. Det jeg synes er mest latterlig er at det faktisk finnes folk med slike holdninger, til og med trådstarter selv sier at han er da ikke så dum... og innrømmer jo da å ligge 0,5 sek bak bilen foran i høy hastighet er idiotisk. Synes ikke det er fortjent å miste lappen for dette, de aller fleste ligger ganske tett oppi rævva på noen av og til, om man gjør det over flere km stiller kanskje saken seg litt annerledes. Kunne tatt lappen til ganske mange daglig hvis politiet holdt på slik til vanlig, ikke ussansynelig at det er mye trynefaktor ute å går her. Hadde jeg sett biler som hadde lagt under halvsekundet bak en annen i høy hastighet hadde lappen gått uansett har jeg fått bestemt men det er jo godt mulig politiet er litt mer oppmerksom på den type biler trådstarter har. Da mener jeg ikke at de straffer hardere men at de følger bedre med. At slik kjøring er vanlig er ikke en unnskyldning men heller en trist trend. Skal vedde på at mange av dere som sier han fortjener å miste lappen osv ikke alltid til enhver tid holder alt av regler i trafikken. Skulle politiet tatt lappen fra alle de som ligger for nære synes jeg de skulle kjørt mye strengere på det og ikke bare ta de dem i utgangspunktet bare har lyst til å ta, i tillegg burde det vært bedre opplysning om denne reglen, jeg fikk vite om den ved hjelp av forumet her. Nå er det vel ikke slik at de bare tar utvalgte personer, når de først er ute tar de jo alle de ser kjører uforsvarlig. Å påstå noe annet kun grunnet ville spekulasjoner blir bare dumt. Nå vet vi jo heller ikke om politiet så trådstarter og tok han med en gang eller om de fulgt han noen kilometer. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Skal vedde på at mange av dere som sier han fortjener å miste lappen osv ikke alltid til enhver tid holder alt av regler i trafikken. De fleste har til en eller annen tid fortjent å miste lappen, meg inkludert, men det betyr ikke at de som blir tatt skal slippe unna. Skulle politiet tatt lappen fra alle de som ligger for nære synes jeg de skulle kjørt mye strengere på det og ikke bare ta de dem i utgangspunktet bare har lyst til å ta Dersom noen ligger tett opp til bilen foran seg, og er mest bekymret for å bulke viser de mangel på forståelse for farene forbundet med ferdsel i trafikken. Dersom de i det minste viser anger og forståelse for faren man har utsatt seg selv og andre for burde det være formildende. i tillegg burde det vært bedre opplysning om denne reglen, jeg fikk vite om den ved hjelp av forumet her. Det burde vært innført kursing for å få kjøre bil, kanskje en type "sertifikat", slik at folk kunne lære de lover og regler som gjelder. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Som nevnt over er "3-sekundersregelen" kun en pekepinn, faktisk fra NAF så vidt jeg vet.. Det er derimot en lov som sier at man skal kjøre aktsomt, og da er det litt opp til politimannen som stopper deg å avgjøre om du kjørte sånn eller ikke.. Er det tørre, fine veier, lyst ute og alt er som det skal bør 2,5 sekunder gå, men på glatte, kjipe vinterveier så er det ikke sikkert 10 sekunder er "aktsomt" nok, og lappen kan ryke.. Edit: Kan det være VTL § 3 jeg tenkte på? Endret 30. september 2009 av Pluggen Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Som nevnt over er "3-sekundersregelen" kun en pekepinn, faktisk fra NAF så vidt jeg vet.. Det er derimot en lov som sier at man skal kjøre aktsomt, og da er det litt opp til politimannen som stopper deg å avgjøre om du kjørte sånn eller ikke.. Er det tørre, fine veier, lyst ute og alt er som det skal bør 2,5 sekunder gå, men på glatte, kjipe vinterveier så er det ikke sikkert 10 sekunder er "aktsomt" nok, og lappen kan ryke.. Edit: Kan det være VTL § 3 jeg tenkte på? Er enig at man bør holde lengre avstand hvis det er glatt men er IKKE enig i at man kan korte den ned hvis det er fint føre. Mener faktisk at sikten spiller en større rolle enn føret... Grunnen er enkel, uansett føre vil bilen fremfor deg ha tilsvarende bremselengde. Er føret fint så bremser bilen foran deg desto raskere ved en nødbrems og da kan du jo ikke korte ned avstanden fordi at du også bremser fortere... Vil faktisk påstå selv at hvis du vet du kjører billigdekk på våt asfalt bør du nesten øke denne lengden til 4-5 sekunder grunnet ekstreme forskjeller i bremselengde på billige og dyre dekk (med unntak). I noen tilfeller vil bilen foran kunne stoppe raskere enn det som er mulig ved en fysisk oppbremsing, snakker da om kollisjon med noe i veien, for eksempel en motgående bil. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Det skremmer meg faktisk litt å lese at enkelte ikke vet at man skal kjøre aktsomt og hensynsfullt, OG at man kan miste lappen for å bryte veitrafikklovens paragraf 3.. OM trådstarter faktisk har ligget 0.48 sek bak bilen foran, er det grunn til å miste lappen what so ever. OM trådstarter har ligget 2.52 sek bak bilen foran, KAN det helt klart være grunn til å miste lappen, forholdene tatt i betraktning. Det sier han lite om. Å automatisk anta at dette har med trynefaktor å gjøre sier litt.. Risikoforståelse og ansvarsbevissthet er ikke noe man får utlevert på oppkjøringa desverre. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 3 sekundersregelen er kun en tommelfingerregel og står IKKE nedskrevet i noe lovverk som absolutt. Derfor ser jeg ikke at trådstarter kunne være 0,48 sek. for nærme.... 0,48 sekund for nærme i forhold til hva? Man kan jo IKKE frata noen sertifikatet fordi de bryter en tommelfingerregel med 0,48 sek? Hadde det derimot 3 sekundersregelen vært en del av veitrafikkloven hadde nok maaaaange flere vært avskiltet skulle de overholdt en slik regel så strengt. Derfor ser jeg det som meget sannsynlig at trådstarter har misforstått og at han har blitt tatt for å ha ligget 0,48 sek bak bilen foran og det er å sette sitt eget og andres liv i fare. Kaster meg på denne. Om du ligger under eit halvt sekund bak bilen foran så mister du nok lappen på grunn av det. Men om det viser seg at du har holdt 0,48 sekunders for lita avstand så må du nesten få vite kva dette er målt på bakgrunn av. "3 sekundersregelen" er berre ein enkel huskeregel for å passe på at du ligger sånn cirka med passelig avstand. Er ingen som klarer å telle opp nøyaktig 3 sekunder med 1001-metoden. Hadde det faktisk vært eit minimumskrav på 3 sekunder så hadde regelen vært at du skal telle til 1005 for å ha litt ekstra feilmargin. Det einaste som er lovfesta i forhold til avstand til bilen foran er at du skal kunne stoppe før du treffer bilen foran. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Det einaste som er lovfesta i forhold til avstand til bilen foran er at du skal kunne stoppe før du treffer bilen foran. Føler for å bare utdype den litt.. Det heter seg at man skal kunne stoppe på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og for enhver påregnelig hindring, herunder selvfølgelig muligheten for at bilen foran fronter et vogntog eller lignende, for å sette det på spissen. Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg prøvde å søke litt opp, men fant ikke det jeg helt lette etter. Iallefall, her i Tromsø var det for noen stunder siden kontroller i Lavangsdalen (3-4 mil før du kommer til Tromsø, på E8). Det er 90-sone på gjeldende strekning. Politiet holdt som sagt avstandskontroll, og folk som kjørte nærmere enn 1,5 sekund mistet lappen. De som lå mellom 1,5 og 2 sekund fikk advarsel. Dersom jeg baserer meg på ovenstående, og tolker "0,48 sek for nært" som trådstarter skriver, så tolker jeg det dithen at h*n lå 1,02 sekund bak forankjørende. Og *JA*, da fortjener h*n å være fotgjenger/busspassasjer en stund fremover. Da jeg kjørte opp til C1E (Liten lastebil med henger) ville sjåførlæreren ha meg *minimum* 3 sek bak forankjørende, og jeg lå "konsekvent" 2,5 sek bak. Dette skal jeg åpent og ærlig innrømme er svært dårlig uvane av meg. Jeg spurte om jeg evt kom til å stryke ved å ligge 2,5 sek bak (med 7.500kg lastebil og 2.500kg henger). Nei, stryke kom jeg sannsynligvis ikke til å gjøre, men jeg kom til å få en kraftig advarsel. Dette selvfølgelig basert på "hvor lenge" jeg holdt "for kort" avstand. I dag er jeg mer bevisst på dette og holder mine 3 sek bak. Beveger meg kun nærmere når jeg planlegger forbikjøring. Kona holder på med oppkjøring, og hun fikk beskjed av kjørelæreren at hun skulle begynne å svinge ut bak ved forbikjøring når hun var 1-1,5sek bak forankjørende. Dette er "veldig nært", men det forsvares med at du skal forbi, og da er det klar bane (forhåpentligvis, og sjekket) i motgående kjørefelt. Om da den forbikjørte finner på noe "sprell" har du "rømningsveg" ut i motgående kjørefelt. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Fra GP-4027 (politiets instruks for trafikktjeneste): Å kjøre med for kort avstand til forankjørende representerer en vesentlig fare- og skaderisiko i trafikken. Mange føler det dertil som truende og provoserende når den bakenforliggende holder for liten avstand. Det bør derfor gjennomgående reageres strengt mot dette regelbrudd. Trafikkreglenes § 5 nr. 3 om avstand til forankjørende pålegger den bakenforkjørende et betydelig ansvar for at påkjørsel ikke skal skje. Bestemmelsen er imidlertid lite konkret selv om den ved sine formuleringer fremhever at avstanden normalt skal være betydelig og i enhver henseende betryggende. Det er også lite veiledning å hente fra rettspraksis. Det settes strengere krav til førere av tyngre kjøretøy enn til førere av motorvogner under 3500 kg. De tyngre kjøretøyene har lengre bremsestrekninger og representerer derfor en større fare enn de lette. I denne instruks benyttes tidsavstand som måleenhet. Instruksen tar som utgangspunkt, kjøring med alminnelig gode dekk på tørr, bar vei. Instruksen regulerer videre de såkalte normalsituasjoner, alminnelig gunstige kjøreforhold, normal trafikk etc. Upåregnelige situasjoner som momentan stopp hos forankjørende (f.eks. pga. kollisjon) faller utenfor denne instruks. Tidsavstander: 1 sekund i 30 km/t - 8,3 m 1 sekund i 40 km/t - 11,1 m 1 sekund i 50 km/t - 13,8 m 1 sekund i 60 km/t - 16,6 m 1 sekund i 70 km/t - 19,4 m 1 sekund i 80 km/t - 22,2 m 1 sekund i 90 km/t - 25,0 m 1 sekund i 100 km/t - 27,7 m Politiet kan gi informasjon, eller reagere med muntlig advarsel, anmeldelse-/anmeldelse med førerkortbeslag. 2 Informasjon/muntlig advarsel Dette virkemiddel bør nyttes når fører av personbil, varebil eller motorsykkel kjører med mindre tidsavstand til forankjørende enn 2 sekunder. For fører av buss med største totalvekt 3500 kg eller mer, lastebil eller vogntog er tilsvarende tidsavstand 3 sekunder. 3. Anmeldelse Anmeldelse bør nyttes mot fører av personbil, varebil og motorsykkel som kjører med en jevn tidsavstand til forankjørende på 1 sekund eller mindre. For fører av buss med størst totalvekt 3500 kg eller mer, lastebil og vogntog er tilsvarende tidsavstand 1,5 sekunder. Anmeldelse bør dessuten alltid nyttes ved trafikkuhell hvor det er begrunnet mistanke om at avstanden til forankjørende er ulykkesårsak. En anmeldelse etter trafikkreglenes § 5 nr. 3 bør være så konkret som mulig, med angivelse av anslått hastighet, avstand, distansen føreren har kjørt med for kort avstand over, føreforhold, dekk og andre momenter som vil få betydning for den påtalemessige vurdering. 4. Anmeldelse med førerkortbeslag Anmeldelse med førerkortbeslag bør nyttes mot fører av personbil, varebil og motorsykkel, som kjører med en jevn tidsavstand til forankjørende på 0,5 sekunder eller mindre. For fører av buss med størst totalvekt 3500 kg eller mer, lastebil og vogntog er tilsvarende tidsavstand 1 sekund. Dessuten bør man vurdere førerkortbeslag ved trafikkuhell med personskader eller omfattende materielle skader når det foreligger konkrete opplysninger om at for liten kjøreavstand er årsak til uhellet. (...) Ved overtredelse av trafikkreglene § 5 nr. 3 inndras førerkort hos fører av motorvogn, som kjører med en jevn tidsavstand til forankjørende på henholdsvis 0,5 sekunder eller mindre, eller 1 sekund eller mindre, i henhold til nedenstående, veiledende tabell: Kjøretøy med tillatt totalvekt ikke over 3 500 kg: Tidsavstand 0,50 sekunder — 0,30 sekunder: 3 — 6 måneder Tidsavstand 0,29 sekunder — 0,00 sekunder: Over 6 måneder Kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg: Tidsavstand 1,00 sekunder — 0,50 sekunder: 3 — 6 måneder Tidsavstand 0,49 sekunder — 0,00 sekunder: Over 6 måneder Retningslinjene forutsetter gunstige kjøreforhold med normal trafikk og at det kjøres med gode dekk på tørr, bar vei. Ved avgjørelsen legges også vekt på den tilbakelagte distanse under overtredelsen. Lengre inndragningstider bør vurderes når det er glatt føre eller vanskelige kjøreforhold for øvrig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hmm, er politiets instruks for trafikktjeneste likestillt med trafikklova? Denne viste eg ikkje om ein gong, er dette då noke som eg er pliktig til å sette meg inn i? Kvar fant du den H80? Om eg tolkar denne rett så rykk lappen om du ligg nærmare bilen foran ein 0,5 sekunder om du kjøyrer vanlig personbil? Betyr dette at TS bare lå 0,02 sekunder bak bilen foran? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Men er det tre sekunder? Man teller jo 1001, 1002, 1003. Men man starter jo å telle 1001 i det bilen foran passerer et punkt. Da blir det totalt to sekunder. Det trådstarter muligens ikke har forstått, er at ett sekund i 80 km/t gir lengre avstand enn ett sekund i 50 km/t. Det er jo få ting som er mer irriterende enn en bil som ligger så nært at man ikke ser lysene på bilen. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Det er nok et stykke fra instruks til lover og regler.. Veldig bra, H80! Men nå må jo folk huske at det er en instruks, veiledende, og det gir politiet rom for å bruke et visst skjønn. Dvs er det spesielt skjerpende omstendigheter, ser jeg ingen grunn til at de ikke kan ta fra trådstarter lappen om han så ligger 2.5 sek bak for den saks skyld. Det forundrer meg ennå hvor ofte folk stiller seg spørsmålet "kan egentlig politiet ta fra meg lappen?" Men er det tre sekunder? Man teller jo 1001, 1002, 1003. Men man starter jo å telle 1001 i det bilen foran passerer et punkt. Da blir det totalt to sekunder. Prøv å telle om igjen Endret 30. september 2009 av jonlem Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Men er det tre sekunder? Man teller jo 1001, 1002, 1003. Men man starter jo å telle 1001 i det bilen foran passerer et punkt. Da blir det totalt to sekunder. Tanken med å telle 1001,1002,1003 og ikke 1,2,3 er at det tar ca. 1 sekund å si 1001 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Du bilen foran passerer et punkt og du sier "1001-1002-1003". Er du passert samme punkt før denne tid ligger du sannsynligvis nærmere enn 3 sekund. Om du først finner punkt i det du sier "1001 - tusenogen", så blir det 2 sekund, ja. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) I følge stoppeklokka mi brukte jeg 03:14 sekunder på 1000-regla. 1001 - 01:06 1002 - 02:17 1003 - 03:14 Startet stoppeklokken i det jeg begynte å si Tu... og tok rundetid når jeg var ferdig med å si N i en. Endret 30. september 2009 av BeFs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg