Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Manuelt gir vs. automatgir.


Chekkos

Anbefalte innlegg

Heisann, automatgir ble vel i utgangspunktet utviklet for å assistere bilførere med

ulike funksjonshemninger, slik at bilkjøringen ble lettere. Men i våre dager hvor

"det enkleste ofte er det beste" kjøper stadig flere funksjonsfriske bilførere automatgir

og grunnen til det er vel at man ikke gidder å gire?

I 2008 ble det solgt ca. 110 000 kjøretøyer, og andelen med automatgir gikk opp.

 

"Fra gammelt av" sa man at biler med automatgir hadde dårligere akselerasjon og i tillegg brukte mer drivstoff enn biler med manuelt gir, men dette er vel i ferd med å utjevne seg...

 

Bilteknisk så er vel forbindelsen mellom sjåføren til girkassen hydraulisk eller elektronisk med automatgir, mens dette skjer mekanisk med manuelt gir. Det sies at en god sjåfør vet hvilket gir som er rett til enhver tid basert på turtallet og dreiemomentet, mens en dårligere sjåfør som ikke kan dette bruker feil gir noe som blant annet gir utslag i drivstofforbruket.

 

Spørsmål:

Er vi på vei mot automatgir over hele fjøla?

Er det bedre for bilens levetid og drivstofforbruket at førere som ikke kan bruke manuelt gir, rett og slett går rett på automatgir?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal aldri ha automatgir - er redd for å sovne bak rattet.

 

Sitter du å girer i ett sett når du kjører i stabil hastighet på, la oss si, en motorvei? :p

 

Å bruke det som et argument for å ikke kjøre automat høres tvilsomt ut. Hadde vært artig å sett noe statistikk på det å sovne bak rattet og hvorvidt det har en sammenheng med automatgir. :yes:

Endret av BooBass
Lenke til kommentar
Er vi på vei mot automatgir over hele fjøla?

Er det bedre for bilens levetid og drivstofforbruket at førere som ikke kan bruke manuelt gir, rett og slett går rett på automatgir?

 

På lengre sikt, så er nok også automatgirkasser med faste utvekslinger en utdøende teknologi, det som vil komme er helt trinnløse girkasser, hvor elektronikk styrer motor og utveksling slik at motoren holder det turtallet som gir best drivstofføkonomi i forhold til effektuttaket, og "gasspedalen" blir en "kjørepedal".

Trinnløse girkasser er det nyeste nye på traktorer, hvor man vil kunne variere kjørehastigheten trinnløst, men samtidig holde et konstant turtall på motor og kraftuttak.

Lenke til kommentar

Det skulle da bare mangle at giret også skulle bli helt automatisk og manuelt gir forsvinne. Med all annen automatikk som finnes i biler nå om dagen er jo det jo bare styring og giring som fortsatt er helmanuelt.. Nå jobbes det jo med autostyring og det finnes biler i dag i kommersiell produksjon som faktisk kan styre selv i enkelttilfeller.. Hvorfor skal da giringen fortsatt være manuelt når det tross alt er mye enklere å automatisere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+13412342564
Spørsmål:

Er vi på vei mot automatgir over hele fjøla?

Er det bedre for bilens levetid og drivstofforbruket at førere som ikke kan bruke manuelt gir, rett og slett går rett på automatgir?

 

Ikke så lenge det finnes bensinhuer som vil ha det gøy med bil.

Lenke til kommentar
Er vi på vei mot automatgir over hele fjøla?

Er det bedre for bilens levetid og drivstofforbruket at førere som ikke kan bruke manuelt gir, rett og slett går rett på automatgir?

 

Girkasser tilhører snart fortia uansett om den er automatisk eller manuell.

Hvorfor skal man ha tung, komplisert mekanikk når man kan bruke el-motorer i hjulnavene?

 

Ett eksempel:

 

http://www.gizmag.com/go/5996/picture/25784/

Lenke til kommentar
Er vi på vei mot automatgir over hele fjøla?

Er det bedre for bilens levetid og drivstofforbruket at førere som ikke kan bruke manuelt gir, rett og slett går rett på automatgir?

 

På lengre sikt, så er nok også automatgirkasser med faste utvekslinger en utdøende teknologi, det som vil komme er helt trinnløse girkasser, hvor elektronikk styrer motor og utveksling slik at motoren holder det turtallet som gir best drivstofføkonomi i forhold til effektuttaket, og "gasspedalen" blir en "kjørepedal".

Trinnløse girkasser er det nyeste nye på traktorer, hvor man vil kunne variere kjørehastigheten trinnløst, men samtidig holde et konstant turtall på motor og kraftuttak.

Det er heilt fantastisk å kjøyre med + at det er bevist at eletronikken er betre til og finne den mest ytande/miljøvenlige kombinasjonen av gir og turtal en det ein sjofør med manuell gir klarar.

Lenke til kommentar
Er vi på vei mot automatgir over hele fjøla?

Er det bedre for bilens levetid og drivstofforbruket at førere som ikke kan bruke manuelt gir, rett og slett går rett på automatgir?

 

Girkasser tilhører snart fortia uansett om den er automatisk eller manuell.

Hvorfor skal man ha tung, komplisert mekanikk når man kan bruke el-motorer i hjulnavene?

 

Ett eksempel:

 

http://www.gizmag.com/go/5996/picture/25784/

Skulle til å si det samme selv. Har man en kompetent elmotor kommer man lett opp i fart uten gir. Det gir dessuten bedre og mer direkte kobling mellom fart og pedaltråkk når man slipper å spinne opp motoren først. Bare se på hva Tesla gjør med sin 2010 Roadster Sport. Den har en elmotor og ikke noe gir.

 

Spør du meg er dette veien girene går, nemlig ut av bilen. Tog og lastebiler derimot har vel antagelig fortsatt bruk for slikt.

 

Cobos

Lenke til kommentar
Tog og lastebiler derimot har vel antagelig fortsatt bruk for slikt.

 

Tvert imot; dieselelektrisk drift har vært brukt helt siden 1920-1930-tallet, og er i dag mye mer utbredt på tog og lastebiler (da tenker jeg på virkelig store lastebiler, malmdumperene du kan se på f.eks. Discovery Channel med 200-300 tonn nyttelast) enn det er på personbiler, hovedsakelig fordi det er store praktiske problemer med å lage girkasser og drivakslinger som takler det enorme dreiemomentet på slike kjøretøy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...