Gå til innhold

Betalt for mye i toll?

k1mzor

Anbefalte innlegg

Mottok en vare fra danmark som jeg hadde forhåndsbetalt for.

Varens pris er:

1643,80,- DK som da blir 1908,- NOK.

Når jeg henta pakken måtte jeg betale 888,- NOK for toll.

Dette sto på kviteringen fra posten:

Utlagt toll/avgi kr 159,- (0%)

Utlagt mva kr 517,- (0%)

Pris fortolling kr 212,- (25%)

SUM: 888,-

Har jeg betalt for mye noen steder?

Endret av k1mzor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer nok, dessverre.

For tollpliktige varer blir det

1908x1,25x1,107 + 159 - 1908 = 891,2 å betale

Moms (25%) og toll (10,7% sist jeg sjekket) må ganges med hverandre. I tillegg kommer gebyr.

In short: Når man bestiller tollpliktige varer fra utlandet (over 200 kroner) kan man som en tommelfingerregel gange prisen med 1,4 for å se hva man faktisk må betale. Og i tillegg kommer gebyret.

Endret av Fjonisen
Lenke til kommentar
In short: Når man bestiller noe fra utlandet (over 200 kroner) kan man som en tommelfingerregel gange prisen med 1,4 for å se hva man faktisk må betale. Og i tillegg kommer gebyret (her på 159 kroner)

Gebyret her er på 212, det er enten toll eller særavgifter som er på 159.

De aller, aller fleste varer utenom klær og mat (trådstarter; hva slags varer er dette?) er tollfrie, så den mest brukte tommelfingerregelen blir å gange med 1,25 og legge til gebyret.

Lenke til kommentar

Gebyret på 212 kroner er greit, dette er prisen for selve fortollingen av forsendelser verdt over 1000 kroner.

Tollen er kanskje også grei, siden det er snakk om klær. Klær kan være tollfrie, men dette krever at de er produsert i spesielle land og masse rart. Vet ikke reglene helt i farten på dette. Men jeg vil anta at det mest sansynlig er riktig.

Det eneste jeg reagerer på er hvordan MVA er blitt så stor som den er. 25% av 1908 er ikke 517 kroner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...