mobil34 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Heisann Har veldig lyst til å kjøpe meg et speilrefleks kamera, jeg kommer sansynligvis til å ta flest bilder av personer i fart, innenfor idrett, som basketball, fotball osv.. noen som har gode erfaringer eller veldig peiling som kan hjelpe meg? vet at man må ha kortest mulig lukkertid osv.. men noen som har peiling på hvilke kamera som er "bra" på denne "funksjonen"? prisklasse, rundt 4-5-6000. Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Hvis du vil ha et kamera til idrett bør du vel ha et kamera som tar mange bilder i sekundet. Du kan kanskje ta en titt på Canon EOS 40D, det tar 6,5 bildet i sekundet. Andre produsenter vet jeg ikke mye om. EDIT: litt over budsjett, jaja Endret 29. september 2009 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
oddgeira Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Heisann Har veldig lyst til å kjøpe meg et speilrefleks kamera, jeg kommer sansynligvis til å ta flest bilder av personer i fart, innenfor idrett, som basketball, fotball osv.. noen som har gode erfaringer eller veldig peiling som kan hjelpe meg? vet at man må ha kortest mulig lukkertid osv.. men noen som har peiling på hvilke kamera som er "bra" på denne "funksjonen"? prisklasse, rundt 4-5-6000. Fart kan fryses og gjøres utrolig kjedelig eller spennende. I situasjoner der mennesker møter ball, kan man bruke rask lukkertid. Hvis en person springer, får man et bedre inntrykk hvis du bruker lang lukkertid og panorerer. På en fotballbane trenger du en zoom. I en basketballhall trenger du noe som er lyssterkt. For 6200 får du en Nikon D3000 med 18-105mm eller en canon 1000d med 18-125 til 6250 Disse kameraene er ikke spesielt raske hvis du vil ta mange bilder i serie. Optikken er heller ikke så velgdig lyssterk. Skal du ha bedre opptik og raskerer skuddtak kommer nok budsjettet opp mot 15000. Lenke til kommentar
mobil34 Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 OKey, takk for svar.. dette med panorering.. det er at "objektet" personen" blir någenlude skarpt og "bakgrunnen blir dratt, sant? hvordan gjør man dette? takk på forhånd! Lenke til kommentar
Spook Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 OKey, takk for svar.. dette med panorering.. det er at "objektet" personen" blir någenlude skarpt og "bakgrunnen blir dratt, sant? hvordan gjør man dette? takk på forhånd! Det er korrekt. For å få til dette så må du ha et "godt grep" og stødige hender, øvelse gjør mester her som i de fleste andre tilfeller. Veldig kort så gjøres dette ved at du følger objektet (for eksempel en person som løper) som beveger seg mens du fokuserer og tar ett eller flere bilder. Det er viktig at du klarer å holde kameraet mest mulig stødig vertikalt samt at du får til en jevn bevegelse som nøyaktig følger objektet som beveger seg i samme hastighet. Husk å skru av IS/OS/VR, eventuelt sett den i "panoreringsmodus" (som kun korrigerer for vertikale bevegelser) dersom objektivet/kameraet ditt har en slik modus for IS/OS/VR. Dette kan være vanskelig til å begynne med og det blir vanskeligere jo raskere objektet beveger seg. Men med litt trening så blir dette veldig bra og du kan da ta bilder av bevegelige objekter med overraskende lave lukketider. Et tips er å stå bredbent og stødig og så starte og følge objektet en god stund før der hvor du vil ta bilder. Når du følger objektet så beveg overkroppen i en vridende bevegelse (omtrent som du gjør i en "golfsving" for de som spiller golf), da får du jevnest mulig panorering. Ikke vri hender/armer, hals/nakke eller ben, da blir det garantert ujevnt, men bruk overkroppen til å få til en jevn panorering. Still deg gjerne opp i litt avstand fra en trafikkert veg og øv deg ved å følge biler som beveger seg. Med litt øvelse så vil du etter hvert se at resultatet blir riktig så bra! Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 OKey, takk for svar.. dette med panorering.. det er at "objektet" personen" blir någenlude skarpt og "bakgrunnen blir dratt, sant? hvordan gjør man dette? takk på forhånd! Det er korrekt. For å få til dette så må du ha et "godt grep" og stødige hender, øvelse gjør mester her som i de fleste andre tilfeller. Veldig kort så gjøres dette ved at du følger objektet (for eksempel en person som løper) som beveger seg mens du fokuserer og tar ett eller flere bilder. Det er viktig at du klarer å holde kameraet mest mulig stødig vertikalt samt at du får til en jevn bevegelse som nøyaktig følger objektet som beveger seg i samme hastighet. Husk å skru av IS/OS/VR, eventuelt sett den i "panoreringsmodus" (som kun korrigerer for vertikale bevegelser) dersom objektivet/kameraet ditt har en slik modus for IS/OS/VR. Dette kan være vanskelig til å begynne med og det blir vanskeligere jo raskere objektet beveger seg. Men med litt trening så blir dette veldig bra og du kan da ta bilder av bevegelige objekter med overraskende lave lukketider. Et tips er å stå bredbent og stødig og så starte og følge objektet en god stund før der hvor du vil ta bilder. Når du følger objektet så beveg overkroppen i en vridende bevegelse (omtrent som du gjør i en "golfsving" for de som spiller golf), da får du jevnest mulig panorering. Ikke vri hender/armer, hals/nakke eller ben, da blir det garantert ujevnt, men bruk overkroppen til å få til en jevn panorering. Still deg gjerne opp i litt avstand fra en trafikkert veg og øv deg ved å følge biler som beveger seg. Med litt øvelse så vil du etter hvert se at resultatet blir riktig så bra! Hva snakker vi om av lukkertid her? Lenke til kommentar
Spook Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Vel, det kommer jo helt an på hva du vil oppnå og hvor godt trent du er til å panorere. Jo lengre lukkertid jo mer bevegelse blir det i bakgrunnen (dvs den blir mer "utflytende"), men samtidig så er det jo slik at lengre lukkertider setter større krav til presisjon i panoreringen (ellers så blir objektet uskarpt). Og så kommer det jo selvsagt an på hvor fort objektet beveger seg (selv om det i teorien ikke burde spille noen rolle om du klarer å panorere *helt* nøyaktig - noe ingen klarer). Og så kommer det jo også an på om objektet har "deler" som beveger seg samt hvor for disse beveger seg. En bil for eksempel beveger seg jo som oftest relativt fort men den har ingen "bevegelige deler" å snakke om (med unntak av hjulene). En langrennsløper går gjerne veldig mye saktere enn en bil men han beveger jo ben og armer relativt fort og de bevegelsene vil man som oftest "fryse", i hvert fall så må de ikke bli for uskarpe. Selv har jeg tatt skarpe bilder av Formel 1 biler på veg ned "langsida" (da går det fort unna i rundt 300 km/t) ved å panorere med lukkertider rundt 1/125. Enkelte objekter vil det være svært vanskelig å fryse helt uten å samtidig fryse bakgrunnen. En 100-meters sprint løper for eksempel løper jo veldig mye saktere enn en formel 1 bil men det kan faktisk være vanskeligere å finne riktig lukkertid. Du vil jo gjerne at armer og ben skal synes, samtidig som du gjerne vil ha "bevegelse" i bakgrunnen. Prøv selv, det er faktisk ikke så enkelt som det kanskje høres ut som. Lenke til kommentar
-DMB- Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Nå fikk jeg lyst til å gå ut og prøve ut de teknikkene du beskriver. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 denne teknikken har jeg aldri hørt om.. hørte spennende ut.. skal prøves ut.. Lenke til kommentar
mobil34 Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Takk for utfyllende svar!! herlig. Har sett på et kamera, Casio Exilim Pro EX-F1. det tar hele 60 bilder i sekunde, men har bare 6 mp. men har sett en del eksempel bilder tatt med kameraet av feks. en fotball spiller som tar brasse, og det ser veldig bra ut, noen med erfaringr om dette kamera, eller noen som kan "lese" seg til "erfaringer"? hehe. http://www.elprice.no/kamera/digitalkamera...mera-ex-f1bkfca link. mvh Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Casio Exilim pro EX-F1 får du helt ned til 4490.- Og 6Mp holder fint til utskrifter i A3 størrelse,og i linken kan du også finne vidrelinker til noen "tester". Endret 30. september 2009 av Nautica Lenke til kommentar
mobil34 Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 okey. jeg så liksom på noen bilder som var tatt med kameraet, og de så ganske allrighte ut. her er bildene.. http://gizmodo.com/341634/casios-exilim-pr...+second-gallery Lenke til kommentar
Spook Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Joda, Casio Exilim Pro EX-F1 er jo et greit leketøy det. Det er etter mitt syn først og fremst egnet for de som vil eksperimentere med "high speed video" og det kan jo faktisk ta opp video i hele 1200 fps (riktignok med kraftig redusert oppløsning men dog). Det kan ta "greie" bilder under optimale forhold, men det kan jo mange mobiltelefoner gjøre også. Det har jo også en det som er typisk for disse "point and shoot superzoom kameraene", nemlig dårlig vidvinkel og lang telezoom. Ikke forvent "DSLR kvalitet" på resultatet fra dette kameraet, men det kan jo godt tenkes du allikevel blir fornøyd. Men en som går fra DSLR til dette kameraet blir garantert misfornøyd dersom stillbildefunksjonen er det som vektlegges. Helt personlig så synes jeg dette er noe ordentlig "makkverk", med unntak av "high speed video" funksjonen som er interessant og ganske så unik. Lenke til kommentar
mobil34 Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 okey.. men er det noen som har noen forslag på kameraer som jeg kan ta en titt på.. til rundt 4-5-6000? skal som sagt ta flest bilder av innendørs idrett. mye basketball, så det går jo ganske fort ofte.. et kamera som gjerne kan få tatt rimelig skarpe bilder av en person som hopper opp i luften feks. vet at dette har mye med erfaring og egenskaper til den som tar bilde.. men uansett.. mvh Lenke til kommentar
Meland Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Om du skal ha et stillbilde av en som hopper så er det ikke nødvendigvis kamerahuset du bør legge mest vekt på. Skal du ta mange bilder i sekundet må du opp i pris på DSLR, men en generel grei kvalitet på enkeltbilder har de fleste. Jeg har selv et Canon 450D og er kjempe fornøyd, tror de fleste som er nye innen DSLR verdenen vil klare seg med et slikt nivå på kamerahuset. Det du må legge vekt på er å ha et godt objektiv med god lysstyrke (lavt blendertall). Jo bedre lysstyrke du har, desto kortere lukkertid kan du bruke. Du må også ta hensyn til om du kommer til å være nært det som skjer, eller om du kommer til å måtte stå på avstand. Må du stå på avstand er det et zoom-objektiv du trenger. Kommer du til å være nære, et vidvinkel. Lenke til kommentar
mobil34 Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 okey, takk så det beste er kanskje å ta å kjøpe et canon eos 450D eller noe lignende( det er jo forsåvidt best i noe tester osv..).. også ta å kjøpe et bedre objektiv etterhvert? Lenke til kommentar
Meland Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Det er jo det jeg har gjort/holder på med. Så om jeg råder deg til noe annet vil min verden være basert på en løgn! Fra spøk til revolver. Jeg liker 450D veldig godt, og kan uten å kny anbefale den på det varmeste. Det er et kamera som er lett å forstå, og enkelt å bruke:) Lenke til kommentar
SRD Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 okey.. men er det noen som har noen forslag på kameraer som jeg kan ta en titt på.. til rundt 4-5-6000? skal som sagt ta flest bilder av innendørs idrett. mye basketball, så det går jo ganske fort ofte.. et kamera som gjerne kan få tatt rimelig skarpe bilder av en person som hopper opp i luften feks. vet at dette har mye med erfaring og egenskaper til den som tar bilde.. men uansett.. mvh Hva med Pentax K-x? Denne har 4.7 bilder i sekundet og iso opp til 12800. Og den koster under 5000 kr. Link Det er også mulig å filme med det Lenke til kommentar
mobil34 Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Det er med iso sier meg ingen ting..?.. men lest litt og sett på kameraet, det ser jo forsåvidt bra ut ... Lenke til kommentar
f(x) Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) ISO = lysfølsomhet Kameraet ar dermed mulighet til å bruke høy lysfølsomhet. (sannsynligvis med mye støy, som de fleste andre kameraer har på høy ISO) Endret 30. september 2009 av Martin_PS3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå