Osturn Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Var inne på en tråd i sted (husker ikke hvilken), og der så jeg at en gjesteposter hadde fått advarsel om at man kun skulle bruke gjesteposter-funksjonen dersom det var av alvorlig grad man trengte andres meninger. Og ved misbruk av dette kunne man bli straffet med ip-sjekk. Hvis en bruker går så langt at ip-sjekk må foretas, hva blir egentlig konsekvensen for brukeren, sagt på en litt forenklet måte? Hilsen en bruker som er nokså fersk til retningslinjene:) Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Da kommer det en representant fra Diskusjon.no imperiet hjem til deg og sjekker IP-adressen på maskinen din, og bannlyser denne på hele internet i alt fra 5 dager til 8 uker. Ekte hackere kan somregel bytte til en annen IP, men dette er særdeles vanskelig og anbefales ikke da garantien ryker. Lenke til kommentar
Osturn Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Såpass ja... Men man kan bruke andre maskiner, hvis den jeg normalt bruker blir bannet? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Superslask representerer ikke forumet og det han skriver er derfor ikke nødvendigvis korrekt. IP-sjekking av gjesteposter er et tema hvor den interne føringen er at det ikke skal utføres med mindre det er utført et regelbrudd og at å vite hvem orginalposteren er nødvendig for moderatorhandlingen. I saker hvor missbruket er noe så harmløst som å poste et ikke-sensitivt tema som gjest vil ikke IP sjekkes opp og en melding slik den du ser listes ut. I mer alvorlige saker, f.eks hvor en gjest spammer et titalls lenker til piratkopiert materiale vil moderatoren kunne se hvilke brukere som har postet fra samme IP og dermed sannsynligvis finne den ansvarlige brukeren. Brukeren vil potensielt få postemulighetene sine deaktivert og motta en PM fra moderatoren hvor en forklaring blir etterspurt. Dersom det er sannsynlig at det er den brukeren som utførte gjestepostingen vil konsekvensene gå ut over brukeren, om det så er en fy-fy-tale over PM eller permanent utestengelse. Dersom det ikke finnes brukere som har postet på den IP-adressen vil den bli bannet, gjerne permanent. ----- Så for å svare direkte: Dersom den maskinen/internettilkoblingen du vanligvis bruker gjør dette blir brukeren din straffet. Dersom du bruker en annen IP blir den bannet. Lenke til kommentar
quadriga Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Eg antar at det er snakk om denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1159584 Ja, eg har fått PM til brukarkontoen min sjølv om eg var avlogga då eg posta eit "ikke-sensitivt" tema anonymt. Ein anna gong sendte eg PM til en moderator som hadde stengt ein tråd, for å protestere. Tråden handla om at eg ynskja erfaringar med eit bestemt potensmiddel som eg ikkje veit namnet på, som ein får kjøpt på Svinesund. Dette var visst ikkje sensitivt nok for moderatoren, sjølv om jeg ville tolka eit slikt spørsmål i retning at TS faktisk er impotent, og har reellt behov for potensmiddel. Det må jo TS få slippe å skrive i klartekst, synast no eg. Eg har fått PM fra moderatorar nokre gonger om anonyme innlegg som ikkje var sensitive nok til deiras smak, og vert sletta. Ein anna gong vart eg kontakta av ein moderator som hadde sletta ein tråd der eg skreiv om mi eiga manglende seksualitet og fantasiar. Han tok den ikkje alvorleg og sletta den. Eg oppfattar ikkje anonym-ordninga som anonym, når ein moderator så enkelt kan sjekke kven som står bak. Flaut at moderatorane veit sånt om meg, når eg trudde eg posta anonymt. Sjølv om moderatorane kan oppfattast som trigger-happy, er dei alltid hjelpsomme når eg diskuterar saka på PM. Alle desse innlegga fekk leve etter at moderatorane som hadde sletta dei tenkte seg om. Eg meinar at ein må få lov å skrive anonymt i desse kategoriane utan spesiell grunn. Eg har vener som veit kven eg er, og eg vil ikkje at dei skal se kva EG skriv i den kategorien, sjølv om det for andre kan virke harmlaust, er nokre meir pripne enn andre. Nokre skriv gjerne om kjønnsleppene sine med fullt brukarnamn, andre vil ikkje eingong ha den kategorien vist i "mine innlegg". Difor meiner eg at det må vera meir rom for å anten poste anonymt, eller poste frå ein konto som venene ikkje kan assosiere med meg. Ikkje berre for seksuelle spørsmål, men og hvis man planlegg ein overrasking eller gåve. Dumt hvis den det gjeld allerede har lest alt om det ved å sjekke alt eg skriv. Endret 6. oktober 2009 av quadriga Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 (endret) Det har nok til tider muligens vært litt forvirring rundt bruken av gjesteposting. Enkelte moderatorer har nok også muligens reagert strengere enn andre på dette området. Informasjonen som er listet øverst i kategorier hvor gjesteposting tillates kunne også trengt en oppussing da den ikke nødvendigvis representerer gjeldende føringer. Uansett. Vi har interne føringer for behandling av gjesteposting: m det er brudd så betyr ikke det at innlegget automatisk skal slettes. Om innlegget er relevant og saklig, la det stå. Noe annet vil være å straffe samtlige lesere av forumet. Men ta gjerne og finn ut hvem den aktuelle bruker er og informer om at det er brudd på reglene. Det er jo også mulig å be dem poste det samme med bruk av kontoen sin, og så slette gjesteposten. Når det er sagt, betyr ikke det at det er fritt frem for misbruk av gjesteposting. Innlegg som bryter med gjestepostreglementet og ikke er nyttige overfor andre forumbrukere vil fortsatt fjernes, og stadig misbruk av funksjonen vil reageres på, ikke nødvendigvis ved sletting av poster men f. eks. ved IP-sjekk. Det at moderatorer kan sjekke opp IP-adresser, også ved misbruk av gjestefunksjonen er nok noe vi desverre ikke kommer utenom. Dog er det for oss svært viktig at vi har saklig grunn for å gjøre dette. Å sjekke noe slikt uten saklig grunn er ikke bare et brudd på våre interne retningslinjer, men også noe resten av moderator-teamet vil reagere svært negativt på. Driver man med slikt, vil men neppe ha særlig fremtid som moderator vil jeg tro. Når det gjelder informasjon vi måtte få på grunn av IP-sjekk eller i andre moderatorærende er naturligvis noe vi har taushetsplinkt om. Interne diskusjoner blant moderatorer og administratorer vil nok forekomme, dersom det er behov for å diskutere reaksjoner og tilsvarende, men det slutter der. For at vi skal kunne gjøre jobben vår som moderatorer er vi nødt for å ha tillit hos brukerne våre, og slik tillit skaffer vi oss ikke ved å diskutere sensitive saker rundt forbi. I mine øyne burde man kunne stole på en moderator like mye som en lege med hensyn på sensitive opplysninger, dog er dette neppe noe som skjer siden større deler av moderatorteamet er anonyme overfor brukerne. Endret 6. oktober 2009 av cyclo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg