JVM91 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hei! Har et veldig irriterene problem, skjedde første gang i sommer, men har aldri tatt meg tid til å finne ut av det. Da skjedde det med et spill lastet ned fra thepiratebay.org, og trodde det var derfor. Prøvde mange ganger, og spillet fungere ypperlig, men plutselig fryser bildet, og lyden "låser" seg. Og med 10-15 sek mellomrom så virker det i et par tusendels sekund, et "hakk" bare. Får da ikkje gjort noenting med maskinen og må slå den av. Så prøvde eg å spille AOC, da dette var noe eg hadde kjøpt, men samme problemet. Tenkte da kanskje at den blei varm under spilling, men rekker aldri og sjekke temp, da den klikker heilt plutselig, og da får eg ikkje sett hva temeraturen er. Da dette skjedde hadde eg ein Intel Core 2 Duo E7300. Kjører nå med en Intel Core 2 Quad Q6600, men samme problemet oppstår. Og eg føler at den får veldig god kjølig, vet riktignok ikkje navnet på CPU viften, men den virker veldig godt. Systemet; Intel Core 2 Quad Q6600. 4 GB Ram. GeForce GTX 260. MSI P35 Neo2-FIR hovedkort. Antec Three Houndred kabinett. Har oppdatert alle drivere, og oppdatert all anivirus og annen beskyttelse for PC'n, men ingen hjelp. Noen som kan hjelpe? Og finnes det forresten et program som viser CPU/GPU/PSU temp under spilling? Et som eg slipper og legge ned spillet for å sjekke? Mvh Johnny Lenke til kommentar
Anders000 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Kan være at du har for svake eller for lite Ram. AoC trenger mye kraft Lenke til kommentar
JVM91 Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Kan være at du har for svake eller for lite Ram. AoC trenger mye kraft Har hatt samme problemet på Crysis, Colin McRae Dirt, Race Driver GRID og Prototype.. Andre som tror det er Ram'en? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) RAM kan du nesten med sikkerhet utelukke såfremt brikkene får riktig spenning og har nogenlunde riktige timings. Auto-innstillinger fungerer som oftest knirkefritt. 4gb er også alt du behøver mtp dagens spill. Du kan kanskje utdype spesifikasjonene nærmere? Hvilket RAM, hvilket OS, hvilken strømforsyning, evt. om det er lenge siden du har ryddet opp på HDD (defragmentering, driver-rens, formatering etc). Det eneste programmet jeg kjenner til som overvåker saker og ting in-game er EVGA precision, men det mener jeg kun fungerer på kort fra EVGA. Google er forresten din venn Og uten noe angrep av noen grad så ville sannsynligvis en ikke ubetydelig andel av problemstillingene her inne vært løst hvis man bare hadde giddet å skrive inn en setning eller to i en hvilken som helst søkemotor. Endret 29. september 2009 av Komakino Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Last ned HW Monitor Programmet bør stå på hele tiden , da den måler max/Min temp. Endret 29. september 2009 av johome Lenke til kommentar
JVM91 Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 (endret) RAM kan du nesten med sikkerhet utelukke såfremt brikkene får riktig spenning og har nogenlunde riktige timings. Auto-innstillinger fungerer som oftest knirkefritt. 4gb er også alt du behøver mtp dagens spill. Du kan kanskje utdype spesifikasjonene nærmere? Hvilket RAM, hvilket OS, hvilken strømforsyning, evt. om det er lenge siden du har ryddet opp på HDD (defragmentering, driver-rens, formatering etc). Det eneste programmet jeg kjenner til som overvåker saker og ting in-game er EVGA precision, men det mener jeg kun fungerer på kort fra EVGA. Google er forresten din venn Og uten noe angrep av noen grad så ville sannsynligvis en ikke ubetydelig andel av problemstillingene her inne vært løst hvis man bare hadde giddet å skrive inn en setning eller to i en hvilken som helst søkemotor. Ram; Crucial DDR2 PC5300 4GB KIT CL5 GPU; XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA CPU; Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz PSU; Seasonic S12-II Strømforsyning 430W (Har en på 600W eg skal sette inn snart.) HK; MSI P35 NEO2-FIR OS; Windows XP Pro SP3. PC'n ble formatert sist uke. Mvh Johnny Endret 29. september 2009 av JVMyhre Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Ut i fra specs regner jeg med at det er 3 ting som er årsaken : Svak PSU Høy temp på GPU Høy temp på CPU Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Sier meg enig med sistemann. Hvis du laster ned speedfan og GPU-Z finner du ut av hva temperaturene var under last så du evt kan utelukke det. Tror kanskje strømforsyningen din kan være litt svak, men det finner du ut av snart. Lenke til kommentar
JVM91 Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 PSU'n regner eg å med at er for svak, men kan denne gjøre så maskinen fryser under spilling? HW Monitor lastet ned Screenshot av hvordan systemet er nå, uten å ha spilt; Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Tempene var jo lave de. Du må følge med på tempene , mens du spiller. Du bruker vel kjølepasta ? Lenke til kommentar
JVM91 Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Tempene var jo lave de.Du må følge med på tempene , mens du spiller. Du bruker vel kjølepasta ? Er kjølepasta på ja. Får ta og spille litt, og håpe på at pc'n ikkje fryser, så eg får sjekket temp av og til. Tar ny screenshot om en liten stund. Lenke til kommentar
JVM91 Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Spilte nå i 20-25 min Race Driver GRID, turte ikkje mer, i tilfelle PC'n skulle fryse igjen, da hadde eg ikkje sett dataene, vel? Eller lagrer disse seg uansett om maskinen blir restartet? Ihvertfall, sånn ser det ut nå; Ser at GPU'n er en del varm, hva kan eg gjøre for å få denne kjøligere? Flere vifter? Har skjært et ganske stort hull og lagt myggnetting foran på sidedekslet på kabinettet, for å få litt meir luft, er et ganske tett kabinett, Antec Thee Houndred. Skal sette inn den nye strømforsyningen ikveld trur eg, det er en Fortron/Source Epsilon 600W Dette burde vel hjelpe litt? Stor nok for mitt oppsett vel? Lurer også på å bytte CPU vifte, om det er nødvendig, hva tror dere ut ifra temeraturene vist over her? Mvh Johnny Endret 29. september 2009 av JVMyhre Lenke til kommentar
JVM91 Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Da var den nye PSU'n koblet til Lenke til kommentar
phantax Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Da var den nye PSU'n koblet til Hjalp dette? Lenke til kommentar
JVM91 Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Da var den nye PSU'n koblet til Hjalp dette? Har ikkje testet med noe spilling ennå. Burde det hjelpe? Endret 29. september 2009 av JVMyhre Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Spilte nå i 20-25 min Race Driver GRID, turte ikkje mer, i tilfelle PC'n skulle fryse igjen, da hadde eg ikkje sett dataene, vel? Eller lagrer disse seg uansett om maskinen blir restartet? Verdiene lagrer seg desverre ikke nei. Tempen til GPU'en er ikke spesiell høy ved spilling. Tempen på CPU er jo fortsatt lave ved spilling. Stock kjøler ville jeg ha byttet uansett , spesielt når man gamer slik som du gjør. Skal bli spennende å se hva som skjer med den nye PSU'en. Lenke til kommentar
JVM91 Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Spilte nå i 20-25 min Race Driver GRID, turte ikkje mer, i tilfelle PC'n skulle fryse igjen, da hadde eg ikkje sett dataene, vel? Eller lagrer disse seg uansett om maskinen blir restartet? Verdiene lagrer seg desverre ikke nei. Tempen til GPU'en er ikke spesiell høy ved spilling. Tempen på CPU er jo fortsatt lave ved spilling. Stock kjøler ville jeg ha byttet uansett , spesielt når man gamer slik som du gjør. Skal bli spennende å se hva som skjer med den nye PSU'en. En kjøler du har å annbefale meg da? Håpe på at problemet har løst seg nå ihvertfall! Lenke til kommentar
JVM91 Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Problemet har ikkje løst seg Spilte det ny-innkjøpte NFS Shift nå, rakk å spille i ca 1 time, så klikket det igjen Var å så på temeraturene bare et par min før dette skjedde, og da var alle tempene lik som over her, bare at GPU lå på max 64 grader. Hva er problemet mitt? Tydeligvis ikkje temeraturer som gjør det? Merker også at spillet lagger til tider, enda med langt ifra full grafikk instillinger, hvorfor? PC'n min skal jo dra dette spillet lett! Endret 30. september 2009 av JVMyhre Lenke til kommentar
johome Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Ikke så godt å si. Du kan jo prøve å kjøre memtest 86 som du finner her En kjøler du har å annbefale meg da? Basert på denne testen kjøpte jeg denne kjøleren. Jeg mener at det er akkurat samme kjøleren , bare at den passer til sokkel LGA 775. Billig og kjøler bra. Tempen gikk faktisk ned med mellom 18 - 20 °C på CPU'en etter at jeg monterte kjøleren. Endret 30. september 2009 av johome Lenke til kommentar
JVM91 Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Får ikkje til å kjøre memtest 86 eg :s Får se litt på den kjøleren. Også kanskej eg kjøper noen til kabinettet, er plass til to store vifter i framkant også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå