Gå til innhold

Problemer med spesielle tegn i filnavn etter serverbytte

Anbefalte innlegg

Tidligere har jeg hatt nettsiden min på en Apache2 server, men for litt siden byttet jeg siden over til en windows server med apache. Da oppsto problemene. Bildene med spesielle navn ble ikke lastet opp siden navnene i database-outputen ikke stemte med navnene på som webserveren ga.

Eks.

Riktig i forhold til liste fra webserveren

photos/Blichfeldt,%20Hermine%20og%20s%c3%b8nnen%20Einar%20enda%20mindre.jpg

Output fra database

photos/Blichfeldt%2C%20Hermine%20og%20s%F8nnen%20Einar%20enda%20mindre.jpg

Hvordan kan jeg endre de til å stemme overens?

Legger ved ulike conf-filer fra Apache2 og PHP

Har prøvd DefaultCharset i begge filene, men funker ikke :/

Takker for hjelp :)

Edit: annet eksempel er

Mary's%20Fancy%20p%C3%A5%20St_%20Croix2%20ukjent.jpg

Mary's%20Fancy%20p%c3%83%c2%a5%20St_%20Croix2%20ukjent.jpg

httpd.conf.txt

php.ini.txt

Endret av mariusmk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville nok sterkt anbefale deg å ha endret filnavnene til å ikke inneholde spesial tegn når du lagrer dem, men det er vel litt sendt å foreslå nå :)

Når du byttet server, byttet du bare web server eller database server også? Hvis du flyttet databasen fra linux/unix til windows server så kan det fort ha skjedd problemer med charset ved flytting...

Men hvis man ser på den første titteln din kan du se f.eks at komma(,) har blitt gjort om til %2C. Så kan se ut som noe encoding problem og ikke charset. Så det er nok gjort noe encoding på noen av verdiene dine, men ikke alle verdiene. Er usikker på hvorfor dette skjedde her men er nok windows cs linux/unix som er problemet.

Er litt usikker på akkurat hvordan du henter ut disse bildene men hvis du gjør følgende_

echo utf8_encode(urldecode('photos/Blichfeldt%2C%20Hermine%20og%20s%F8nnen%20Einar%20enda%20mindre.jpg'));
echo urldecode('photos/Blichfeldt,%20Hermine%20og%20s%c3%b8nnen%20Einar%20enda%20mindre.jpg');

Så får jeg helt like stringer, så håper du kan jobbe videre med dette å finne en løsning som fikser problemet ditt.

Endret av aCa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...