surfer86 Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 jeg har 4 ide plasser, der 2 av de går til harddisk og de 2 andre går til CDrom/brenner. jeg trenger en ekstra harddisk, kan jeg da fjerne CDROMEN og sette en harddisk inne der? Lenke til kommentar
godsairforce Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 ja, hvis disse IDE-plassene ikke er spesiallaget for CD-ROM Lenke til kommentar
Blib Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 En del hovedkort har også støtte for ATA, og der kan du da ha enda flere disker uten å måtte fjerne noen. Lenke til kommentar
goggi Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 cdrom/brennere bruker som regel ATA33 eller hva nå det heter. Da kan det hende du har en slik kabel. Hvis du da kobler på en ATA100/133 harddisk kan du bare ha maks 2GB partisjoner. Du må da køpe en bedre kabel for å kunne ha alt i 1 partisjon. Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 cdrom/brennere bruker som regel ATA33 eller hva nå det heter.Da kan det hende du har en slik kabel. Hvis du da kobler på en ATA100/133 harddisk kan du bare ha maks 2GB partisjoner. Du må da køpe en bedre kabel for å kunne ha alt i 1 partisjon. Dette trur eg ikkje stemmer. Har sjølv hatt 80GB disk(60GB partisjon) på ein ATA33 kontroller, fungerte fint det. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 cdrom/brennere bruker som regel ATA33 eller hva nå det heter.Da kan det hende du har en slik kabel. Hvis du da kobler på en ATA100/133 harddisk kan du bare ha maks 2GB partisjoner. Du må da køpe en bedre kabel for å kunne ha alt i 1 partisjon. Dette er feil ja. Man kan ha en HDD på ATA33, men det trekker ned hastigheten. Visst man formterer en partisjon med FAT16 får man maks 2 GB diskplass på gjeldene partisjon. Bruk NTFS eller FAT32 (Windows). Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 cdrom/brennere bruker som regel ATA33 eller hva nå det heter.Da kan det hende du har en slik kabel. Hvis du da kobler på en ATA100/133 harddisk kan du bare ha maks 2GB partisjoner. Du må da køpe en bedre kabel for å kunne ha alt i 1 partisjon. Dette er feil ja. Man kan ha en HDD på ATA33, men det trekker ned hastigheten. Visst man formterer en partisjon med FAT16 får man maks 2 GB diskplass på gjeldene partisjon. Bruk NTFS eller FAT32 (Windows). Kommer til å kjøre ext3 på linux jeg. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 Kommer til å kjøre ext3 på linux jeg. OK, se bort i fra det siste med FAT16 og slik da. Menne det går fint å ta ut CD-ROM'en for en HDD, så det er sagt. Lenke til kommentar
capy Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 ville skaffet meg ny ide kabel (ata-133) og så vil du kanskje kjøpe en drevramme (3.5" til 5.25") så ikke hden ligger og slenger der som cd-rommen var. Lenke til kommentar
AMD-King Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 ville skaffet meg ny ide kabel (ata-133) og så vil du kanskje kjøpe en drevramme (3.5" til 5.25") så ikke hden ligger og slenger der som cd-rommen var. Jo, det er lurt. Visst du lurer så er kabelen for ATA66,ATA100 og ATA133 den samme. 80 leders IDE kabel kan man også kalle det. (ATA33 kabelen har 40 ledere) Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 spørsmål: Kan ein køyre ATA33 utstyr(gammal HD, CDbrennar) på 80 ledars kabel? Om ja på overståande, vil ein få ATA100 ytelse på HDen om ATA33 utstyret på samme kabel berre støttar ATA33? Det var vel her snakk om å ha CDbrennar og ny HD på samme kabel? Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 ville skaffet meg ny ide kabel (ata-133) og så vil du kanskje kjøpe en drevramme (3.5" til 5.25") så ikke hden ligger og slenger der som cd-rommen var. Jo, det er lurt. Visst du lurer så er kabelen for ATA66,ATA100 og ATA133 den samme. 80 leders IDE kabel kan man også kalle det. (ATA33 kabelen har 40 ledere) Jeg har bare 2 kontakter på hovedkortet mitt der jeg setter kabelne til cdrommene og harddiskene, kan jeg kjøre ide-kabel (ata-133) på den ene cdrommen? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 alternativt kan man kjøpe en ekstra ide-kontroller som man stapper i en pci-slot.. de koster ca. 350,- på komplett. har samme problemet på filserveren min, har 40gb/dvdbrenner på en kanal, og 120gb+160gb på den andre.. og to nye 120gb-disker uten hjem :/ Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 alternativt kan man kjøpe en ekstra ide-kontroller som man stapper i en pci-slot.. de koster ca. 350,- på komplett. har samme problemet på filserveren min, har 40gb/dvdbrenner på en kanal, og 120gb+160gb på den andre.. og to nye 120gb-disker uten hjem :/ jeg tenkte på ide-controller, men jeg vet ikke om hvordane som er støttet av linux. Lenke til kommentar
capy Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 om du kjøper et kjent merke som promise eller adaptec, så skal det ikke være noe prob med drivere. installerte linux på promise raid kontroller kort en gang. du bare velger hvilke drivere som skal brukes i innstallasjonen av os'et. det er ikke så lurt å ha en cd-rom og en hd på samme ide kabel. grunnen til dette er at hastigheten blir begrenset til det treigeste "device"et. (innretning er oversettelsen i Clue) Lenke til kommentar
surfer86 Skrevet 20. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2003 om du kjøper et kjent merke som promise eller adaptec, så skaldet ikke være noe prob med drivere. installerte linux på promise raid kontroller kort en gang. du bare velger hvilke drivere som skal brukes i innstallasjonen av os'et. det er ikke så lurt å ha en cd-rom og en hd på samme ide kabel. grunnen til dette er at hastigheten blir begrenset til det treigeste "device"et. (innretning er oversettelsen i Clue) vet du hvor jeg finner lista over støtta ide-kontrollere i menuconfig? Lenke til kommentar
goggi Skrevet 20. mai 2003 Del Skrevet 20. mai 2003 cdrom/brennere bruker som regel ATA33 eller hva nå det heter.Da kan det hende du har en slik kabel. Hvis du da kobler på en ATA100/133 harddisk kan du bare ha maks 2GB partisjoner. Du må da køpe en bedre kabel for å kunne ha alt i 1 partisjon. Dette er feil ja. Man kan ha en HDD på ATA33, men det trekker ned hastigheten. Visst man formterer en partisjon med FAT16 får man maks 2 GB diskplass på gjeldene partisjon. Bruk NTFS eller FAT32 (Windows). Merkelig. På min nye IBM 60GB på 40 pins kabel fikk jeg formateringsfeil hvis partisjonen var større enn 2GB eller noe sånt (husker ikke helt..fikk i hvertfall ikke hele HDen som en partisjon uansett hva slag filsystem jeg brukte) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå