svas Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Hei. Jeg tenker å lage en enkel hjemmeside og der skal jeg ha samme meny på alle sidene. Istedenfor å legge menyen inn på hver nettside ønsker jeg å linke til en meny i hver av undersidene, slik at om jeg skal gjøre endringer i menyen så kan jeg slippe unna med å kun gjøre det i meny.php-filen. Har prøvd å følge noen tutorialz, men får ikke opp menyen... Kan noen her hjelpe meg? Kodene er nedenfor. index.php <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"> <html> <head> <title>My first styled page</title> <link rel="stylesheet" href="mystyle.css"> </head> <body> <?php include "menu.php"; ?> <!-- Main content --> <h1>Min første CSS-side</h1> <p>Velkommen ti lmin CSS-side! <p>Den har kun ett bilde og det står litt feil plassert. Og i tillegg har den lenker. De går ennå ikke så langt, men det skal komme etterhvert. <!-- Sign and date the page, it's only polite! --> <address>Laget 25. september 2009 av svas</address> </body> </html> meny.php <!-- MENYBOX --> <div id="meny_container"> <!-- Site navigation menu --> <ul class="navbar"> <li><a href="index.html">Hjem</a> <li><a href="kiting.html">Kiting</a> <li><a href="telemark.html">Telemark</a> <li><a href="dykking.html">Dykking</a> </ul> </div> kiting.html (underside) <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"> <html> <head> <title>My first styled page</title> <link rel="stylesheet" href="mystyle.css"> </head> <body> <!-- Site navigation menu --> <ul class="navbar"> <li><a href="index.html">Hjem</a> <li><a href="kiting.html">Kiting</a> <li><a href="telemark.html">Telemark</a> <li><a href="dykking.html">Dykking</a> </ul> <!-- Main content --> <h1>Min første CSS-side</h1> <p>Velkommen til min kiteside! <p>Her vil jeg skrive litt om mitt forhold til kiting. </body> </html> Hva gjør jeg feil, hvor er den grunnleggende feilen, og hva har jeg ikke forstått? Endret 29. september 2009 av svas Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 du har skrevet meny.php i index-filen din mens meny-filen dein antageligvis heter menu.php (du har iallefall skrevet det som navn i quoten på meny-filen. ligger alle mappene i samme mappe? hvis ikke må du huske å ta med hele stien. jeg pleier å bruke følgende syntax men er usikker på om parantesene er det svgjørende for at det ikek fungerer. @include("meny.php"); Lenke til kommentar
svas Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 du har skrevet meny.php i index-filen din mens meny-filen dein antageligvis heter menu.php (du har iallefall skrevet det som navn i quoten på meny-filen. ligger alle mappene i samme mappe? hvis ikke må du huske å ta med hele stien. jeg pleier å bruke følgende syntax men er usikker på om parantesene er det svgjørende for at det ikek fungerer. @include("meny.php"); Endret. Har også gjort om alle filene til .php-filer istedenfor .html-filer. Ser ut som det gjorde susen for endel det også. Bruker jeg dette som en mal og ser om jeg klarer meg litt videre. Takk! Lenke til kommentar
Yankes Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 For å gjøre det lett for deg nå med en gang så ta heller å bruk noe sånt noe: $side = $_GET['side']; $mappe = "./[b]MAPPENAVN[/b]/"; // Mappen alle filene som skal inkluderes ligger i $filendelse = "[b].php[/b]"; // Filendelsen på filene som skal inkluderes (bytt til .html hvis det er det filene dine er) if(!isset($side)) { $side = "[b]hovedsiden[/b]"; // Navnet på fila som skal inkluderes som default! } if(eregi("^[a-z0-9]+$", $side)) { $incfile = $mappe . $side . $filendelse; if(file_exists($incfile)) { include($incfile); } else { include(sidenfinnesikke.php); // Eller echo 'Siden finnes ikke'; // Her kan du velge en av disse to til å skrive ut en feilmelding } } else { include(error.php); // Eller echo 'Error'; // Her kan du velge en av disse to til å skrive ut en error } Linkene dine kan du da f.eks. skrive sånn: <a href="?side=info">Info</a> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå