jahnkare Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Jeg har fått et problem med tilgang til filer på en pc jeg har stående... Maskinen ble opprinnelig bygd for Windows Home Server, og hadde da en harddisk med to partisjoner. Nå har jeg puttet i en disk til, som jeg har installert Windows 7 på, og har tenkt å få WHS over på en virtuell maskin i stedet. Problemet mitt er at når jeg booter opp w7 så får jeg ikke tilgang til filene jeg har på whs-disken. Jeg får listet opp innhold i mapper, men når jeg prøver å åpne en fil får jeg bare beskjed om at den ikke kunne åpnes. Jeg har prøvd å endre eierskap på filene, uten at det har hjulpet... Er det noen som kan ha en løsning? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Jeg tror du må aksessere filene via WHS ... dvs., filene kan ikke aksesseres som vanlige filer på en NTFS-partisjon. WHS gjør noe "lurt" for bl.a. å kunne duplisere filer og distribuere dem til separate disker, osv. Selv når du kjører lokalt på WHS-maskinen (via Remote Desktop, e.l.), så skal du aksessere filer/foldere som "network shares", f.eks. \\whs1\Software\Files\ Så du må ha WHS kjørende for å kunne få tilgang til WHS-filene, men fra WHS skal du jo kunne få tilgang til W7-disken osv., så det er mulig du må ta det den veien. Lenke til kommentar
jahnkare Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Okey, det forklarer jo litt. Da står jeg igjen med litt ekstra jobb; w7-disken er bare en liten SSD, så jeg får ikke flyttet filene over dit. Da får jeg kjøre alt ut på en ekstern disk, og kopiere det tilbake etter at whs-disken er rensket Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Stå på! (Og la gjerne høre fra deg når du har fått litt erfaring med WHS som virtuell maskin ...) Lenke til kommentar
jahnkare Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Will do! Takk for kjapt svar Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Dette "lure" opplegget til Microsoft heter forresten "Drive Extender". Denne WikiPedia-artikkelen sier litt om det og har også en link til et White Paper med mer detaljer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå