Gå til innhold

Teleobjektiv til høstjakta (Nikon)


Anbefalte innlegg

Hei, har et Nikon d90 med 18-105VR, om en uke begynner jakta og jeg kunne tenke meg et objektiv med mer forstørrelse.

 

Jeg er ikke så kjent i Nikons objektivverden, men bildestabilisator er en selvfølge. Det skal også medbringes i sekken så vekt/størrelse teller en del, men også lysstyrke, blir fort litt mørkt utover på høsten.

 

Brennvidde, trenger ikke mer enn jeg kan skyte hånholdt med litt støtte fra omgivelsene, eventuelt en monopod, prisklasse under 10,000,-

 

På forrhånd takk for hjelpen!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har et Nikon d90 med 18-105VR, om en uke begynner jakta og jeg kunne tenke meg et objektiv med mer forstørrelse.

 

Jeg er ikke så kjent i Nikons objektivverden, men bildestabilisator er en selvfølge. Det skal også medbringes i sekken så vekt/størrelse teller en del, men også lysstyrke, blir fort litt mørkt utover på høsten.

 

Brennvidde, trenger ikke mer enn jeg kan skyte hånholdt med litt støtte fra omgivelsene, eventuelt en monopod, prisklasse under 10,000,-

 

På forrhånd takk for hjelpen!:)

Med dine nevnte betingelser får du ikke det store utvalget. Men en Nikon AF-S 70-300mm F4.5-5.6 VR er godt innen rekkevide. Den koster kr 4500.- er forholdsvis lett, 750g, og har god VR. Men den er lyssvak, om du insisterer på noe lyssterkt sprenges straks budsjettet ditt.

En 70-200mm F2.8 VR er mulig å få brukt for ca 11-12tusen. Jeg har selv en AF-S 300mm F4 hvilket er knallgod og lett, men den "mangler" VR. Den koster også mer enn du skal bruke her. Tamron og Sigma finnes i diverse utvalg, men jeg kjenner ikke disse godt nok til å uttale meg.

 

PS: Manglende lysstyrke kan naturligvis kompenseres for med å skru opp ISOen. Det resulterer i noe ISOstøy- men filene fra D90 tåler vel ISO 1600 godt- med litt støyfjerning i etterkant blir det bra.

 

edit=PS

Endret av Napoleon XIV
Lenke til kommentar

om du er så heldig og treffer på en sigma 500mm f4,5, gamle typen ikke den nye, så skal du vel få den for 10.000, om du er heldig...

men var jeg deg så hadde jeg kjøpt 70-300mm ern lett!!

så sparer du pengene til du kjøper skikkelig tele-optikk

Endret av lasseroev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...