abene Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Transcend kommer med nye minnepinner og eksterne harddisker. Les mer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 og er i tillegg sertifisert til kommende Windows 7 Hva går sertifiseringen ut på? Hva er hensikten? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Tja, ReadyBoost? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hva er hensikten?Klistre på et merke og selge mer. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Hva er hensikten? Stiller meg selv det samme spørsmålet. Jeg kan ikke se noen fysiske eller praktiske grunner, så det jeg kommer på er namedropping og markedsføring. EDIT: Great Lars'eses think alike! Endret 29. september 2009 av GullLars Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) og er i tillegg sertifisert til kommende Windows 7 Hva går sertifiseringen ut på? Hva er hensikten? exfat? tar meg forøvrig i å undres hvor mye plass en hadde fått om en hadde tatt brikka fra "pennen" og stappa den inn, med venner, i kassa til disken... Endret 29. september 2009 av hobgoblin Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Alså SSD... Med custom ASIC og double stacked NAND på dobbel sidet kort kan man få plass til godt over 1 TB i 2,5", og 6TB+ i 3,5" (MLC). BitMicro har gjort dette for lenge siden (i fjor sommer), men disse er spesialprodukter designet for plasser hvor man trenger veldig kompakt og robust lagringsmedie med høy kapasitet ytelse, og koster deretter. Endret 29. september 2009 av GullLars Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 synd, kunne tenkt meg å sett det i forbrukerprodukter... Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 1TB 2,5" MLC SSD til 20-25.000kr ja... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 tar meg forøvrig i å undres hvor mye plass en hadde fått om en hadde tatt brikka fra "pennen" og stappa den inn, med venner, i kassa til disken... Man kan jo alltids lage noen fantastiske teoretiske tall på det. En wafer med 16 Gbit kan ta så lite som 84mm2 og være så tynn som 0,1mm. Hadde det vært mulig å lage en solid blokk av dette med dimensjonene 98,7 * 65,7 * 17,45mm så hadde man fått plass til nesten 27 TB. En SSD kan selvsagt ikke bygges opp med kun wafere, men det er likevel en snedig tanke. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Jeg vil mens vi snakker om høy-kapasitet forbruker-SSD minne på OCZ Colossus. Dette er en 3,5" SSD med internt RAID-0 av 2 indilinx SSDer. Foreløpig finnes de i 500GB, men 1TB er annonsert at skal komme innen årets slutt. Det er også annonsert en Colossus verson med RAID-0 av 4 indilinx... (muligens det var denne som hadde 1TB?). Uansett, SATA II er en betydelig flaskehals for båndbredden fra disse, så det er kanskje mulig å håpe at de kommer med SATA III? IOPS er forventet til 2x Vertex for colossos 120GB-500GB. Colossus quad vil nokk ha 4x vertex IOPS. Dette forutsetter naturligvis QD høy nokk til å kunne bruke alle kanalene parallellt. Det må også nevnes at Intel x25-M slår colossus på IOPS, og vil også slå colossus quad på random write. På sekvensiell skriv derimot er intel begrenset til ca 80MB/s, mens colossus vil klare det SATA II kan gi sustained. Colossus starter på ca 4000kr for 120GB, og går til ca 14.000 for 500GB. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 blir ekstern HDD enda noen år skjønner jeg... Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Harddisker er fortsatt overlegne på pris for masselagring. Selv skal jeg sette opp en filserver med 8 stk 2TB snurredisker. Jeg burde egentlig ha fått gjort det innen nå, men jeg har hatt så sinnsykt mye å gjøre... Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 16TB eller en mer kreativ raid variant? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 RAID 6 fra mitt Adaptec 5805 som jeg kjøpte i våres. 8x2TB i RAID-6 = 12TB lagringskapasitet. Hvis 2TB fortsatt er overpriset i forhold til 1,5TB når jeg bestiller kan det hende jeg ender opp med 8x1,5TB RAID-6 = 9TB lagringskapasitet. Jeg har allerede ca 4TB data fordelt på ca 5TB lagringsmedie (uten RAID) som skal flyttes over, så noe særlig mindre enn 8x1,5TB hadde ikke vært mye vits. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Nye disker? Har hatt min 320GB i 3 måneder. Kjøpte den i sveits. Flott disk som faktisk har et brukbart design som tåler å være transportabelt. WD sine pianolakk disker er jo helt latterlige når det gjelder ytre påvirkning! Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 3. oktober 2009 Del Skrevet 3. oktober 2009 jeg har reist med WD disker i rygsekk og koffert mange ganger, og et par ganger har noen av de til og med fått seg en dunk, men alle lever i beste velgående. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå