Gå til innhold

Hvordan ta gode bilder av stjernehimmelen?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en nybegynner med kamera som har et Nikon D60 kamera med Nikkor 18-55 mm VR og 55-200 mm linser. Jeg har også stativ og fjernkontroll for kameraet.

Jeg ønsker å ta gode bilder av stjernehimmelen. Er dette i det hele tatt mulig med det utstyret jeg har?

Jeg har prøvd, men synes det er vanskelig å få bildene skarpe. Hvordan setter jeg f.eks fokus til uendelig? Hvilke instillinger bør jeg ha på kameraet for å få til gode bilder? Hvor lenge bør bildet eksponeres?

Håper du kan hjelpe meg med dette!

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er klart det er mulig. Bruk stativ og manuell fokus, autofokus vil ikke fungere.

Instillinger eksperimenterer du med, det beste er nok å gå direkte i manuell og benytte bulb hvis du ønsker lang eksponeringstid. En del nedblending må nok påregnes.

En effekt kommer du ikke unna pga jordrotasjonen: jo lenger eksponeringstid du har, jo mer utstrakt blir hvert stjernepunkt. Etter hvert blir det bare striper (star trails). Skal du unngå dette må du ha motorisert stativ, a la det som benyttes på astronomiske teleskop.

Ønsker du å presentere stjernene mest mulig som punkter, bør du benytte vidvinkel og regulere eksponeringstiden til det ser tilfredsstillende ut. Det er jo åpenbart at du får med flere lyssvake objekter jo lenger du eksponerer.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd, men synes det er vanskelig å få bildene skarpe. Hvordan setter jeg f.eks fokus til uendelig?

Alle autofokusobjektiver fokuserer forbi uendelig (forbi skarpt på uendelig) og må derfor tas litt tilbake igjen for manuell fokus på uendelig. Sørg for at manuell fokusmarkering peker midt på det liggende 8-tallet.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg er klar over jordrotasjonen, og hva det vil gjøre med stjernene. Det går greit.

Jeg har prøvd, men synes det er vanskelig å få bildene skarpe. Hvordan setter jeg f.eks fokus til uendelig?

Alle autofokusobjektiver fokuserer forbi uendelig (forbi skarpt på uendelig) og må derfor tas litt tilbake igjen for manuell fokus på uendelig. Sørg for at manuell fokusmarkering peker midt på det liggende 8-tallet.

Ingen av mine objektiver har noen skala på manuell fokus. Det er derfor ingen uendelighetstegn jeg kan plassere fokus på... Jeg har prøvd å fokusere mens jeg ser igjennom kameraet, men dette er veldig vanskelig... Derfor hadde det vært greit med en annen metode.

Takk

Lenke til kommentar
Begge disse objektivene har rekordkjipe manuellfokusmuligheter. På 18-55 VR må du faktisk vri på frontelementet for å fokusere. 55-200 er ikke fullt så kjip (frontelementet står i hvert fall rolig), men fortsatt ingen fokusskala.

Vell, de selges ogsä först og fremst som kit til D40 - D5000, som har en viewfinder som ogsä er rekord kjip for manuel fokus. Grönne dot iberegna. Sä jeg vet ikke om det gjör so mye. ;~)

Tenker man skal vaere mer fornöyd at Nikon har spart mer pä manuel fokus muligheter, en pä optiske kvalitäter. Og den korte fokusveien, har gjort at diese objektivene er nogenlunde raske med af.

For fokus pä stjerne himmelen. Som knb og PerB skriver. Pröv deg fram. Men skal ikke mye tilbake.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...