Giddion Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Nvidia har lagt ut en opencl driver for windows,linux og mac. De har også lagt ut en profiler(beta) og eksempel kode. Dette har tidligere vært tilgjengelig for registrerte utviklgere utviklere, men er nå fritt vilt. link Endret 29. september 2009 av Giddion Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Nice, endelig! Satt og funderte på om det var mulig å skrive en real-time ray-tracer med dette her om dagen. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Endelig. Gleder meg til å prøve ut OpenCL vs. CUDA. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hømm... jeg hadde ikke hørt om DirectCompute før jeg fikk tak i SDK-en... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) La oss håpe at de ikke kupper dette området også, slik de har gjort med Direct3d. EDIT: Microsoft altså. Endret 29. september 2009 av jonnor Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 La oss håpe at de ikke kupper dette området også, slik de har gjort med Direct3d. EDIT: Microsoft altså. Helt enig, men de har jo "bare" kuppet (i stor grad) på sitt eget os.... Det er jo forsåvidt noe av problemet. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Det er kjernen i problemet. Standarden er leverandør-spesifikk, og det er det ingen andre enn den leverandøren som tjener på. Hadde den vært åpen så ville andre hatt mulighet til å konkurrere på tilnærmet likt grunnlag, og det hadde ikke vært noe problem. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Vel, jeg synes at Microsoft absolutt har noe å fare med når det gjelder Direct3D, men det spørs om DirectComputing har noe for seg på samme måten. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Tror nok ikke de uten videre kan kuppe dette. OpenCL var satt i gang av Apple, og er nå ett sammarbeidsprosjekt, som er styrt og distribuert av Khronos. OpenCL skal være krysskompatiblet uavhengig av OS og skjermkort merke. Samtidig har vi CUDA som en motpol til dette, som er nVidia sitt. CUDA fungerer på tvers av OS, men dessverre kun på nVidia skjermkort. Begge disse kan bruke for Direct Computing etter hva jeg har forstått av http://en.wikipedia.org/wiki/DirectCompute Er hvertfall i CUDA null problem å få CUDA til å være en del av ett større program, det er til og med enkelt å lage CUDA programmer som kalles fra MATLAB. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Det finnes nå både OpenCL og CUDA bindinger for .NET som jo er litt tøft. http://www.hoopoe-cloud.com/ Jeg sitter og prøver å skrive et OpenCL program nå, men det går sakte fremover clBuildProgram returnerer 1 :O det er da ikke en av de dokumenterte returverdiene... Endret 29. september 2009 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Skyb3rt Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hva i huleste er "opencl" og det dere snakker om?! Er jeg veldig utdatert eller? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Hva i huleste er "opencl" og det dere snakker om?! Er jeg veldig utdatert eller? OpenCL er et programmeringsspråk for multi-threading i all hovedsak. Det er basert på C og har nesten all syntaks derifra, men har lagt til noen ting som en kanskje kjenner bedre igjen fra GLSL (som vektor-aritmetikk) Det som derimot gjør dette spesielt i forhold til eksempelvis OpenML for C/C++ er at dette tillater at deler eller hele programmet kjører rent på GPU-en, som er svært gunstig for multithreadede programmmer (som for eksempel ray-tracing som jeg nevnte tidligere) da en vanlig grafikkort kan kjøre 128 eller flere operasjoner samtidig, avhengig av hva slags operasjoner det er snakk om. OpenCL er konkurrent for nVidia CUDA og Microsoft DirectComputing (som er en del av DirectX 11, men fungerer på DirectX 10 hardware) edit: Lastet ned C++ bindings for OpenCL. Det ble en del enklere gitt http://www.khronos.org/registry/cl/ edit2: Haha! Dette var jo temmelig greit å bruke så fort jeg fikk tak i C++ bindingene! Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg kan queue nye oppgaver inne i en kernel eller en annen funksjon... Endret 29. september 2009 av GeirGrusom Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Hmmm... Spørsmål. Er det noen annen måte å få tak i libraryet på enn å laste ned en hel nVidia driver? I så fall tror jeg muligens jeg venter til det faktisk blir lagt inn i standard nVidia drivern, hvertfal på Linux. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Men er det ikke litt irrelevant egentlig? I verste fall må du jo bare sende med redist for driveren med programmet, og det er jo ikke alle som har nVidia. hmmm, på en litt fnodig sidenotis, så legger den nyeste offentlige nVidia driveren til støtte for DirectCompute... hvorfor er de så trege med OpenCL i forhold? Egentlig litt kjipt for nVidia at de må støtte tre API-er for å gjøre akkurat det samme, CUDA, OpenCL og DirectCompute. Redundanse er en fin ting. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 (endret) hmmm, på en litt fnodig sidenotis, så legger den nyeste offentlige nVidia driveren til støtte for DirectCompute... hvorfor er de så trege med OpenCL i forhold? OpenCL kom vel litt senere og støttes av flere platformer. Egentlig litt kjipt for nVidia at de må støtte tre API-er for å gjøre akkurat det samme, CUDA, OpenCL og DirectCompute. Redundanse er en fin ting. Stemmer det, men det samme må ATI/AMD gjøre også Endret 30. september 2009 av Giddion Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Men er det ikke litt irrelevant egentlig? I verste fall må du jo bare sende med redist for driveren med programmet, og det er jo ikke alle som har nVidia. Ja, men nå bruker jeg foreløpig ikke CUDA i ett program som skal ut til kunde eller i det hele tatt distruberes, enda. Lager meg en liten spillengine, som etterhvert skal bruke OpenCL til en del beregningstunge oppgaver. Tenkte blant annet å bruke OpenCL til å simulere vannbevegelser. Men er en stund til jeg kommer dit, og da jeg er der er nok OpenCL lagt inn i den vanlige driveren. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Aprikos vannbevegelser, sjekk ut demoen under DirectCompute som heter Ocean simulator, den ser sykt bra ut. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Er en ocean simulator i CUDA SDK'en også, ser utrolig bra ut. Skal sjekke ut DirectCompute sin neste gang jeg føler for å spille og må reboote for å gå inn i Windows. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 OpenCL Volume Render demoen går fantastisk mye tregere enn CUDA demoen som gjør akkurat det samme :S Er det på grunn av nVidia sin implementasjon av OpenCL? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Hvor stor forskjell er det? Nå er jo CUDA gammelt i forhold til OpenCL, og burde være mer optimalisert enn OpenCL for øyeblikket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå