dan83 Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 hei noen ganger når jeg trener knebøy, så føler jeg at vekten blir ujevnt fordelt på beina mine, feks at jeg føler at jeg presser mere opp med kun høyre beinet(er høyre hendt) Hva kan være årsaken til dette?Er der mulig at jeg er litt skjev i bekenet eller noe tilsvarende? Så vidt jeg vet, så har jeg grei teknikk ellers; jeg har fin bredde på beina og går dypt nok ned til at løftene er godkjente=) Jeg føler derimot at nedreryggen min er det svake leddet i knebøy, siden jeg merker mere i dette området en beina mine etter noen tunge løft(har ryggen rett i hele løftet, slik at det er sagt) Kanskje knebøy ikke er helt øvelsen for meg, siden jeg er 186 høy og har ganske lange lår/bein. Jeg har ganske muskeløse lår fra føra(litt sånn fotball lår) og knebøy burde egentlig være en øvelse som jeg har potensialet til å løte mye i. Jeg er også veldig rask og kunne sikkert blitt sprinter, hvis jeg satse på dette i min yngre ungdom(tanken på at jeg er eksplosiv). Men til tross for dette, så sliter jeg veldig med å øke i knebøy og øvelsen føles egentlig litt unaturlig for meg Kan det være slik at alle ikke er "skapt" for knebøy, selv om man har potensialet og styrken? Lenke til kommentar
War Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Ja frontbøy er øvelsen for oss høye. Men da er det somregel litt mindre vekt VS knebøy. Mer vekt på høyre osv må være viljestyrt , hvis du vill kan du løfte mer med venstre osv. Prøv å fokuser mer på å bruke begge bena likt. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Ja frontbøy er øvelsen for oss høye. Men da er det somregel litt mindre vekt VS knebøy. Hvor går grensen? Jeg er 180. Burde jeg tatt frontbøy istdenfor knebøy? Har normal kroppsform ellers, er ikke spesielt tynn eller spesielt muskuløs. Helt "proporsjonert normal". Lenke til kommentar
War Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Grensen går der du mener at knebøy blir vanskelig å utføre med rett teknikk. Prøv frontbøy. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Ja frontbøy er øvelsen for oss høye. Men da er det somregel litt mindre vekt VS knebøy. Hvor går grensen? Jeg er 180. Burde jeg tatt frontbøy istdenfor knebøy? Har normal kroppsform ellers, er ikke spesielt tynn eller spesielt muskuløs. Helt "proporsjonert normal". Problemet er mer det å ha lange ben (og armer) i forhold til overkropp enn høyden i seg selv. Dette er forsåvidt ganske utbredt i den norske befolkningen. Veldig vanlig at man er relativt svak i benkpress og knebøy, men over gjennomsnittet i markløft dersom man har dette "problemet". Lenke til kommentar
War Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Og her kommer samme problem i benkpress med lange armer. Man må senke lengre en de med korte armer = tyngre + økt sjanse for skade. Her kan man tilpasse seg og senke like langt ned som de med korte armer , dvs så albuene ikke passerer flaten du ligger på, på den måten kan man trene optimalt men det er ikke godkjent i konkurranser så her har de med lange armer kun en bakdel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå