Kaksa Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Har slitt med å få skikkeleg skarpe bilete no i sommar. Har for det meste brukt eit Sigma 18-200objektiv. Dette er då ikkje kjent for å ver blant dei skarpaste i klassa, men greitt nok. Kameraet som er brukt er eit EOS450D Satt opp med stativ, zooma heilt ut (18mm), blitz, og F14. Dette er med 18-200 objektivet. Dette er til sammenlikning med 18-55IS Kit-objektivet mitt. Er desse bileta for uskarpe? Har eg testa på feil måte? Det er ikkje gjort noko etterbehandling bortsett frå crop. Lenke til kommentar
Tvetefoto Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Er ikke noe unormalt uskarpe de der... Endret 28. september 2009 av SHPhoto Lenke til kommentar
Cyclops Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 Jeg klarer heller ikke å se så mye forskjell mellom bildene. Men om du tar bilder i jpeg, og ikke er helt fornøyd med skarpheten, skal det kunne være en instilling på kameraet der du setter opp skarpheten? Er det på min Nikon D700 i alle fall. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Ingen linser viser seg fra sin beste side ved f.14, heller ikke ved 18mm. Sett kamera på AV og en blender åpning på f.8, som ofte er linsenes "sweet spot", og skyt en sekvens med 18mm, 24,50,70 100 osv. så ser du hvor linsen er skarpest. Prøv også å skyte samme sekvens vid åpen (laveste f. tall). Dropp blitz og stativ,du skal kunne skyte skarpt hånholdt på 18mm ned til 1/50sek. eller lavere med litt trening. Det er heller ikke noe poeng å skyte med for liten blender unntagen når du skyter landskap hvor du ønsker stor dybdeskarphet. Noe av poenget med en tele zoom som ofte ikke har mer enn f.4-5.6 som største blender er å isolere objektet du fokuserer på fra bakgrunn/forgrunn ved at disse er ute av fokus. Skyt RAW og øk skarpheten i DPP. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Skal sammenlikne litt med eit makroobjektiv som eg har, Sigma 105mm. F2,8. Men har slitt litt med skarpheta på ein del bilete, derfor tenkte eg at eg skulle teste litt på stativ og med blitz for å sjekke om det er hos meg eller objektivet det svikter. På begge bileta har eg tatt av bildestabilisator og brukt 2 sekunds sjølutløser. Skal poste bilete etter dagens test, men sålangt så ser ikkje det ut som om eg har mandagsobjektiv? Lenke til kommentar
Spook Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Dette ser helt greit ut til å være et Sigma 18-200 objektiv, som du selv sier så er ikke dette kjent for å være det skarpeste objektivet i klassen. Det er faktisk vanskelig å se noen særlig forskjell i skarphet mellom de to eksempelbildene men jeg synes bildet tatt med kit objektivet ditt er et lite hakk skarpere. Og fargeforskjellen kan like gjerne skyldes forskjeller i eksponering og hvitbalanse, med mindre du har satt absolutt alle innstillinger manuellt. Om du sammenlikner med testbilder fra macro objektivet ditt så vil det overraske meg veldig om ikke bildene fra sistnevnte er en god del skarpere og det er helt normalt. Det er ingen grunn til å bekymre seg for at du har et "mandagsobjektiv", testbildet ditt ser helt greit ut. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Har selv Sigma 18-200 som er allsidig til "selskapsbruk". Det har noe problemer i begge ender, ellers sånn passe ok kvalitet. Men du må nok regne med noe oppskarping i etterbehandling av de fleste bilder fra digitale kameraer. Og gjør du det med bilder vist her blir de helt brukbare, og "normale".. Tor Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 29. september 2009 Forfatter Del Skrevet 29. september 2009 Her er då 105mm min, ikkje eit objektiv eg mistenker uskarphet på. Blei ei litt høgre oppløysning på dette bildet. Lenke til kommentar
arthoz Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Nå er makroobjektiv lagd for å være fine og skarpe da, så ikke rart det er en del bedre. Men for meg ser det ikke ut som de andre er noe spesielt uskarpe, får lignende resultat med mitt kit-objektiv. Å forvente at de billigste objektivene er superskarpe er vel litt rart. Vil du ha noe zoom som er skarpere og bedre må du ut med mere penger for skikkelig kvalitet, det er som regel slik verden fungerer =) Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Arthoz: Desverre ja, kvalitet koster. Sammanlikna ein del bilete eg tok ein dag, ilag med ein kompiss som har eit Canon 70-300. Og sigmaen min var nok desverre på langt nær like skarp. Så måtte teste for å finne ut om det var eit mandagsobjektiv eg hadde fått, eller om det rett og slett var denne kvaliteten eg kunne forvente... Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Jeg synes dette er ganske laber bildekvalitet - spesielt det første. Jeg hadde forventet mer, selv av disse objektivene. Hvor mye crop er dette? 100%? En ting som du gjør feil i testen din er at du bruker for liten blender. På f/14 begynner du å få redusert skarphet pga. diffraksjon. Å bruke blits når du har kameraet på stativ er også unødvendig. Ta et par bilder på f/8, i litt bedre lys (uten blits) av et litt mer spennende (detaljrikt) motiv. Og så poster du resultatet her uten å croppe. Da er det litt lettere å vurdere om objektivet er for dårlig eller ikke. Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Dette er tatt med macro-objektivet. Så det kan vel ikkje betegnast som uskarpt iallefall Lenke til kommentar
Kaksa Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Her er eit bilete rett fra kamera, einaste som er gjort, er å forandre litt på komprimeringa i PS for å få den under 2mb. Det er tatt med 18-200 objektivet. Her er EXIF info. File name _MG_2953.JPG Camera Model Name Canon EOS 450D Firmware Firmware Version 1.0.9 Shooting Date/Time 30.09.2009 19:05:02 Tv(Shutter Speed) 0.6Sec. Av(Aperture Value) F8.0 Metering Modes Centerweighted average metering Exposure Compensation 0 ISO Speed 200 Lens 18-200mm Focal Length 51,0 mm Image size 4272 x 2848 Image Quality Fine Flash Off White Balance Auto AF mode One-Shot AF Picture Style Neutral Parameters Tone Curve : Standard Sharpness level : - Pattern Sharpness : - Contrast : 0 Sharpness : 0 Color saturation : 0 Color tone : 0 Long exposure noise reduction : Enable High ISO speed noise reduction : Disable Highlight tone priority : Disable Color matrix - Color Space Adobe RGB File Size 3172 KB Dust Delete Data No Drive Mode Shooting with self-timer GPS Data Satellite signal status : - Date(UTC) : - Latitude : - Longitude : - Altitude : - Geographic coordinate system : - Owner's Name - Camera Body No. 1330328493 Endret 30. september 2009 av Kaksa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå