Gå til innhold

Er objektiv(a) mine uskarpe?

Anbefalte innlegg

Har slitt med å få skikkeleg skarpe bilete no i sommar. Har for det meste brukt eit Sigma 18-200objektiv. Dette er då ikkje kjent for å ver blant dei skarpaste i klassa, men greitt nok.

Kameraet som er brukt er eit EOS450D

Satt opp med stativ, zooma heilt ut (18mm), blitz, og F14.

18200.jpg

Dette er med 18-200 objektivet.

1855.jpg

Dette er til sammenlikning med 18-55IS Kit-objektivet mitt.

Er desse bileta for uskarpe?

Har eg testa på feil måte?

Det er ikkje gjort noko etterbehandling bortsett frå crop.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen linser viser seg fra sin beste side ved f.14, heller ikke ved 18mm.

Sett kamera på AV og en blender åpning på f.8, som ofte er linsenes "sweet spot", og skyt en sekvens med 18mm, 24,50,70 100 osv. så ser du hvor linsen er skarpest. Prøv også å skyte samme sekvens vid åpen (laveste f. tall).

Dropp blitz og stativ,du skal kunne skyte skarpt hånholdt på 18mm ned til 1/50sek. eller lavere med litt trening.

Det er heller ikke noe poeng å skyte med for liten blender unntagen når du skyter landskap hvor du ønsker stor dybdeskarphet. Noe av poenget med en tele zoom som ofte ikke har mer enn f.4-5.6 som største blender er å isolere objektet du fokuserer på fra bakgrunn/forgrunn ved at disse er ute av fokus.

Skyt RAW og øk skarpheten i DPP.

Lenke til kommentar

Skal sammenlikne litt med eit makroobjektiv som eg har, Sigma 105mm. F2,8.

Men har slitt litt med skarpheta på ein del bilete, derfor tenkte eg at eg skulle teste litt på stativ og med blitz for å sjekke om det er hos meg eller objektivet det svikter.

På begge bileta har eg tatt av bildestabilisator og brukt 2 sekunds sjølutløser.

Skal poste bilete etter dagens test, men sålangt så ser ikkje det ut som om eg har mandagsobjektiv?

Lenke til kommentar

Dette ser helt greit ut til å være et Sigma 18-200 objektiv, som du selv sier så er ikke dette kjent for å være det skarpeste objektivet i klassen. Det er faktisk vanskelig å se noen særlig forskjell i skarphet mellom de to eksempelbildene men jeg synes bildet tatt med kit objektivet ditt er et lite hakk skarpere. Og fargeforskjellen kan like gjerne skyldes forskjeller i eksponering og hvitbalanse, med mindre du har satt absolutt alle innstillinger manuellt.

Om du sammenlikner med testbilder fra macro objektivet ditt så vil det overraske meg veldig om ikke bildene fra sistnevnte er en god del skarpere og det er helt normalt.

Det er ingen grunn til å bekymre seg for at du har et "mandagsobjektiv", testbildet ditt ser helt greit ut.

Lenke til kommentar

Har selv Sigma 18-200 som er allsidig til "selskapsbruk". Det har noe problemer i begge ender, ellers sånn passe ok kvalitet.

Men du må nok regne med noe oppskarping i etterbehandling av de fleste bilder fra digitale kameraer. Og gjør du det med bilder vist her blir de helt brukbare, og "normale"..

Tor

Lenke til kommentar

Nå er makroobjektiv lagd for å være fine og skarpe da, så ikke rart det er en del bedre. Men for meg ser det ikke ut som de andre er noe spesielt uskarpe, får lignende resultat med mitt kit-objektiv. Å forvente at de billigste objektivene er superskarpe er vel litt rart. Vil du ha noe zoom som er skarpere og bedre må du ut med mere penger for skikkelig kvalitet, det er som regel slik verden fungerer =)

Lenke til kommentar

Arthoz: Desverre ja, kvalitet koster.

Sammanlikna ein del bilete eg tok ein dag, ilag med ein kompiss som har eit Canon 70-300. Og sigmaen min var nok desverre på langt nær like skarp.

Så måtte teste for å finne ut om det var eit mandagsobjektiv eg hadde fått, eller om det rett og slett var denne kvaliteten eg kunne forvente...

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er ganske laber bildekvalitet - spesielt det første. Jeg hadde forventet mer, selv av disse objektivene. Hvor mye crop er dette? 100%?

En ting som du gjør feil i testen din er at du bruker for liten blender. På f/14 begynner du å få redusert skarphet pga. diffraksjon. Å bruke blits når du har kameraet på stativ er også unødvendig.

Ta et par bilder på f/8, i litt bedre lys (uten blits) av et litt mer spennende (detaljrikt) motiv. Og så poster du resultatet her uten å croppe. Da er det litt lettere å vurdere om objektivet er for dårlig eller ikke.

Lenke til kommentar

post-9400-1254330374_thumb.jpg

Her er eit bilete rett fra kamera, einaste som er gjort, er å forandre litt på komprimeringa i PS for å få den under 2mb.

Det er tatt med 18-200 objektivet.

Her er EXIF info.

File name

_MG_2953.JPG

Camera Model Name

Canon EOS 450D

Firmware

Firmware Version 1.0.9

Shooting Date/Time

30.09.2009 19:05:02

Tv(Shutter Speed)

0.6Sec.

Av(Aperture Value)

F8.0

Metering Modes

Centerweighted average metering

Exposure Compensation

0

ISO Speed

200

Lens

18-200mm

Focal Length

51,0 mm

Image size

4272 x 2848

Image Quality

Fine

Flash

Off

White Balance

Auto

AF mode

One-Shot AF

Picture Style

Neutral

Parameters

Tone Curve : Standard

Sharpness level : -

Pattern Sharpness : -

Contrast : 0

Sharpness : 0

Color saturation : 0

Color tone : 0

Long exposure noise reduction : Enable

High ISO speed noise reduction : Disable

Highlight tone priority : Disable

Color matrix

-

Color Space

Adobe RGB

File Size

3172 KB

Dust Delete Data

No

Drive Mode

Shooting with self-timer

GPS Data

Satellite signal status : -

Date(UTC) : -

Latitude : -

Longitude : -

Altitude : -

Geographic coordinate system : -

Owner's Name

-

Camera Body No.

1330328493

Endret av Kaksa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...