ella8pw Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Hei! Jeg er en gutt på 15 år som tenker jeg skal gå TIP, og deretter VG2 Brønneteknink. Kanskje søke på SOTS Noen som har tidligere erfaringer med hva snittet er? Og hva ville du ha utdypet deg i? Boring Havbunn Hydrauliske rør Kabeloperasjoner Komplettering Sementering Sleng gjerne med en kommentar hvorfor Og er det karakterene fra TIP som gjelder når jeg skal søke meg inn på VG2 heller er det karakterene fra Ungdomsskolen? Takk foreløpig, skulle det kommet flere spørsmål så skriver jeg på dem Endret 28. september 2009 av zeX_ Lenke til kommentar
p0pc0rn Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Det eneste jeg kan svare på her at det er Vg1 karakterene som gjelder når du søker Vg2. Ikke karakterene fra ungdomsskolen. Lenke til kommentar
Fredrico89 Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Hei Jeg har nettop tatt fagbrev i havbunnsinstallasjoner hos Aker Subsea.. Jeg vil absolutt anbefale deg denne retningen.. Eneste ulempen er, og dette er avgjørende for mange: Du begynner ikke å jobbe offshore med en gang.. Jeg har vært ansatt på verkstedet vårt på Ågotnes nå i to år, og etter jeg fikk fagbrevet fikk jeg også tilbud om fast jobb.. Jeg har reist ganske mye offshore i løpet av læretiden sammenliknet med mange av de andre lærlingene, hadde 10 turer offshore i løpet av læretiden, med varierende varighet.. Den korteste var på 6 dager, og den lengste var 26 dager ( på båt). Lønn skal du ikke tenke så mye på.. Jeg har hele tiden hatt høyere lønner enn kompisene mine som begynte offshore etter dag en, sånn som man gjør i boring.. Viser du villighet til å lære, lærer raskt, tar initiativ, er selvstendig og tar ansvar, da får du også mye ansvar.. I løpet av de to årene mine i lære fikk jeg masse ansvar, jeg gikk som teamleder på oppbygging og testing av juletrær, jeg reiste alene på nattskift offshore og fikk også tildelt andre prosjekter som førte til overtid, nattarbeid og helligdagsarbeid.. Slikt blir det penger av hvis man bare sier ja, og er villig til å jobbe ekstra.. Nå skal det sies at første hele året mitt i lære hadde jeg ca. 400 timer overtid, 6-7 uker med nattarbeid osv. Men dette er noe jeg har sett på som veldig nyttig for min egen del.. For det første får man opparbeidet seg masse kompetanse, noe annet er at man får en sinnsyk goodwill hos prosjektledere, formenn, verkstedsleder osv. Dette er veldig viktig den dagen man er ferdig med læretiden, og ønsker videre jobb.. På land får du være med på vedlikehold og testing av juletrær, intervensjonsverktøy, wellhead utstyr, inntrekkingsutstyr, tubing hangers og diverse running tools.. Du får plukke det i molekyler, montere det sammen igjen, trykkteste og funksjonsteste alt utstyret osv. Offshore er oppgavene veldig variert.. Man kan gå som wellhead operatør, og være med på å kjøre foringsrør mellom borefasene, man kan gå som en del av er kompletteringsteam, disse kjører juletreet, tubing hanger og veldig mye annet utstyr som gir muligheten for å ferdigstille brønnen for produksjon. I tie-in avdelingen blir man en del av et crew som jobber med å trekke inn rørkoblinger som frakter olje og gass fra produksjonsstedet og til produksjonsplattformen eller videre til land. Man kan også gå på jobber som involverer vedlikehold på produserende brønner, såkalte intervensjonsjobber.. Vi har også jobber der vi bytter ut kontrollmoduler og strupeventiler på juletrær som allerede står på havbunnen.. Det er et veldig spennende fagfelt, mye forskjellig utstyr og varierende arbeid.. Når jeg er offshore er jeg sinnsykt glad for at jeg valgte denne retningen fremfor for eksempel boring.. Det finnes per dags dato tre firma som tar inn lærlinger i havbunnsinstallasjoner, det er Vetco Gray i Stavanger, FMC technologies på Ågotnes utenfor Bergen, og Aker Solutions som også ligger på Ågotnes.. Av disse er FMC det største firmaet, med mest prosjekter, men også med høyest bemanning i offshore avdelingen. Dette resulterer i at de i dårligere tider slik som nå blir nødt til å nedbemanne etterhvert som de store pågående utbyggingene slutter. Aker Solutions ligger på en andreplass med ca. 1/3 av bemanningen, vi har nettop fått flere nye kontrakter så vi er per dags dato i en oppbemmaningsfase.. Vetco Gray kjenner jeg ikke så godt til, men har fått inntrykk av at det er et relativt lite firma i forhold til de andre to, med tilsvarende lite jobb og en relativt liten offshoreavdeling, dette gjør sitt til at nyansettelser er vanskeligere å forsvare. Per dags dato ser Aker ut til å være den sikreste med tanke på fremtidig jobb.. Men en ting du må være klar over er at karaktersnittet for å komme inn på brønnteknikk er ganske høyt, rundt 5.. Det er derfor viktig at du jobber målrettet fra dag 1 på mekanisk og har tilnærmet lik 0 fravær både på mekanisk og brønnteknikk.. Dette er noe firmaene legger enorm vekt på når de skal ta inn lærlinger.. Husk, de fleste firmaene er ute etter de beste! Mvh Fredrik Lenke til kommentar
ella8pw Skrevet 3. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2009 Okey; ) Tusen takk for innlegget ditt Men hvis jeg skal eventuelt gå brønneteknink i Bergens Maritime heller SOTS, trenger jeg bare TIP? Og brae nok karakterer? -zeX Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå