Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om bøteregister - billettkontroll på buss

EsAa

Anbefalte innlegg

Hei!

Har seg slik at jeg fikk ble tatt i billettkontroll på bussen i dag med ugyldig billett. Jeg ble stressa og glemte å vise min andre billett, gjort er gjort og jeg for betale boten. Uansett så lurer jeg på om det blir registrert i bøteregiseret slik at militæret kan skjekke det siden?

På forhånd takker jeg for svar.

EsAa

EDIT: Dårlig formulering, beklager.

Endret av EsAa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Private selskaper kan ikke gi deg bøter eller mulkt. Det kan bare politiet, forliksrådet eller en rettssak.

Private kan ilegge "kontrollgebyr" og det kommer ikke på noen som helst form for offentlig rulleblad. Men den private aktøren kan føre eget register som "svartelister" deg fra deres tjenester eller tilbud.

Lenke til kommentar
denne gangen er det nok du som tar feil. ;)

Nei, det er du som tar feil.

En dom i en sivil rettssak gir deg ikke et kriminelt rulleblad.

F.eks hvis naboen min og jeg krangler så mye om tomtegrensene at vi til slutt havner i retten og en av oss taper i saken, så har en av oss en sivil dom mot seg i etterhånd, men intet rulleblad.

Hvis du følger din egen og krikkert's link vil du se det. Hvis du fremdeles er overbevist er jeg veldig interessert hvor i linken din du mener du har hold for at en sivil dom kommer på rullebladet ditt.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Bare for å gjenta what_no2000. Krikkert har rett. Sivilde dommer kommer ikke på rullebladet.

Jeg tror misforståelsen skyldes at en kan få betalingsanmerkning som følge en uteblivelsesdom i forliksrådet. Dette har ikke noe med rullebaldet å gjøre og er heller ikke relevant for trådstarter da han har tenkt å betale gebyret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...