Gå til innhold

Tråden for utgivelser fra Criterion, Artificial Eye, BFI, MoC, osv.

Hrundi V. Bakshi

Anbefalte innlegg

Jeg starter denne tråden, siden det det kunne være interessant og ha den for å dele nyheter, erfaringer, anmeldelser, osv. for både DVD og BD utgivelser fra disse selskapene.

De fleste som har en filmsmak som strekker seg litt lengere enn blockbusters og American Pie 27, vet hva disse distributørene står for. ;)

Criterion er det største og mest kjente av disse, men jeg vil også inkludere i alle fall Artificial Eye og Festival Series - og også andre utgivelser og distributører som gir ut anerkjente filmer og gode utgivelser (f.eks Optimum Releasing). Her er det bare og komme med tips!

Jeg regner med at en del her på filmforumet sitter på større samlinger fra disse distributørene, og de som vil kan gjerne liste opp hva de har, og evt. skrive mindre anmeldelser av utgivelser de selv velger - da først og fremst "tekniske" anmeldelser. Så som lyd og bildekvalitet, ekstramateriale, osv.

Her er linker til noen av selskapene;

The Criterion Collection

Fra siden til Criterion;

ABOUT CRITERION

OUR MISSION

Since 1984, the Criterion Collection, a continuing series of important classic and contemporary films, has been dedicated to gathering the greatest films from around the world and publishing them in editions that offer the highest technical quality and award-winning, original supplements. Over the years, as we moved from laserdisc to DVD, Blu-ray disc, and online streaming, we’ve seen a lot of things change, but one thing has remained constant: our commitment to publishing the defining moments of cinema for a wider and wider audience. The foundation of the collection is the work of such masters of cinema as Renoir, Godard, Kurosawa, Cocteau, Fellini, Bergman, Tarkovsky, Hitchcock, Fuller, Lean, Kubrick, Lang, Sturges, Dreyer, Eisenstein, Ozu, Sirk, Buñuel, Powell and Pressburger. Each film is presented uncut, in its original aspect ratio, as its maker intended it to be seen. Every time we start work on a film, we track down the best available film elements in the world, use state-of-the-art telecine equipment and a select few colorists capable of meeting our rigorous standards, then take time during the film-to-video digital transfer to create the most pristine possible image and sound. Whenever possible, we work with directors and cinematographers to ensure that the look of our releases does justice to their intentions. Our supplements enable viewers to appreciate Criterion films in context, through audio commentaries by filmmakers and scholars, restored director’s cuts, deleted scenes, documentaries, shooting scripts, early shorts, and storyboards. To date, more than 150 filmmakers have made our library of Director Approved DVDs, Blu-ray discs, and laserdiscs the most significant archive of contemporary filmmaking available to the home viewer.

Artificial Eye

Festival Series

Optimum Releasing

Criterion har begynt og gi ut Blu-ray utgivelser også, men disse er dessverre låst til region A (kanskje en av de beste grunnene for meg personlig og kjøpe en region A eller regionfri spiller...!).

Både Artificial Eye og Optimum har begynt og gi ut BD, mens Festival Series så langt bare er på DVD (det er nordiske/norske releaser fra disse).

EDIT; må tydeligvis dele opp førsteinnlegget på grunn av en eller annen dum bug på forumet...

Endret av Hrundi V. Bakshi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Optimum Releasing kommer i dag (28/9) med en del interessante BD titler;

41E1FpCTGFL._SL500_AA240_.jpg

The Elephant Man

418ERYAD6mL._SL500_AA240_.jpg

The Deer Hunter

41dZrxd9w1L._SL500_AA240_.jpg

Belle De Jour

41OD7OrY0rL._SL500_AA240_.jpg

Le Mepris

41lj-m%205tAL._SL500_AA240_.jpg

Ran

41HxrYaorEL._SL500_AA240_.jpg

Last Year In Marienbad

Det er vel litt kontrovers rundt The Deer Hunter utgivelsen har jeg fått med meg (lydproblemer), så hvis noen får denne så kan dere gjerne rapportere i denne tråden om det er fakta eller ei (og om dette evt. gjelder de andre titlene også).

Eureka Entertainment har også en serie de kaller Masters of Cinema, som gir ut mye interessant - også på BD.

Jeg har selv Mad Detective på BD fra de, og det er en veldig god utgivelse. Sunrise: A Song of Two Humans på BD er bestilt og på vei fra Play as we speak, og etter hva jeg hører så langt skal også denne være top notch (jeg kan komme tilbake med nærmere info når jeg får den og sett den!).

Ellers har jeg Vals Im Bashir (BD), Zatoichi (BD) og Werckmeister harmóniák (DVD) fra Artificial Eye, og alle disse er topp utgivelser hva gjelder lyd/bilde og til dels ekstramateriale.

Det jeg har av Festival Series utgivelser er;

-Dancer in the Dark

-Breaking the Waves

-Being John Malkovich

-Diarios de motocicleta

-Eternal Sunshine of the Spotless Mind

-À bout de souffle

Jeg har sittet litt på gjerdet når det gjelder Criterion utgivelser, siden jeg egentlig ville begynne og samle på de på BD... men jeg må som sagt få meg en A spiller først... :hrm:

Det jeg har på DVD er bl.a. Chasing Amy, Le samouraï og The Life and Death of Colonel Blimp.

På "skal ha" listen over Criterion utgivelser står bl.a. disse;

-Brazil (3 Disc boxed set)

-The Thief of Bagdad

-The Lady Vanishes

-Dazed & Confused

-Rififi

-Repulsion

-The Third Man

Får håpe det blir på BD...

Så, da er bare for andre her og komme med innlegg, info, tips, osv! :)

edit; la til mine Festival Series utgivelser

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke (men tviler på) om det er samme master som Criterion har brukt...

På Criterion sin står det

New, restored high-definition digital transfer, supervised and approved by director Alain Resnais
- det står det ikke noe om på Optimum sin.

Det er lagt inn en customer review hos amazon.co.uk i dag på den forøvrig;

By Paul Scott (CENTRAL COAST,, N.S.W. Australia)

This is released in Australia already, same packaging. and the quality is wonderful.

Very sharp and beautiful Black & White print. The quality is stunning.

original French tracks & English Subtitles

Highly Recommended

all REGIONS.A.B.C.

Jeg tar normalt customer reviews hos amazon, play, osv. med store teskjeer med salt dog...

Men, det har dukket opp 2 customer reviews for Ran utgivelsen til Optimum i dag også, og det er ikke positiv lesing!;

2.0 out of 5 stars Could have been really good, 28 Sep 2009

By Mrs. Julia Guerra (Hertfordshire,UK)

Just received this disk, hoping that it would be better than the really grainy Wellspring Masterworks DVD version. Unfortunately it isn't. From the opening titles with the hunting samurai sitting on their horses on the hill you can see lots of artefacts around their heads. It just looks like an upscaled DVD, which is a shame. It does look slightly less grainy then the DVD, but not enough to be worth buying it twice. It may be that the print wasn't that good, but it does look that Canal didn't want to spend the money on a full scale refurbishment (like the Bond blu-ray). I know that Criterion were going to do a release but they had rights problems. My Criterion issue of Kagemusha is so much better than the other one. Personally, if I had been able to view the Canal issue before buying I wouldn't have bothered. I cannot recommend this release, unless you do not have the original Criterion DVD (which is now out of print). I'm sorry Canal, but this should have been alot better, especially for a Kurosawa masterpiece.

1.0 out of 5 stars another blu-ray disaster, 28 Sep 2009

By joe gideon (london)

I already owned studiocanal's dvd of Ran - French import. There is zero difference in picture quality between the dvd and blu-ray. Frankly, the blu-ray is a disgrace. What are studiocanal thinking? Ran is probably one of the finest looking films of all time - regardless of how you rate it in Kurosawa's pantheon. Most people who invest in blu-ray do so because they want to see a film as it was intended to be seen - at its highest standard. To rehash a dvd and sell it as a blu-ray is basically ripping off your customers. But studios keep doing this... e.g. Sexy Beast (even in the wrong format...), Gladiator, first blu release of the Fifth element, etc, etc. We are being robbed blind. Unfortunately, this spells disaster for the future of blu-ray. I know many blu-ray owners who are fed up with being screwed. Sony needs to set an exacting standard by which all releases must be beholden. otherwise, people will just give up and stop buying blu discs.

Det er en BD release til i samme serie fra Optimum forøvrig;

51R5G1QfUHL._SL500_AA240_.jpg

The Lost Honour Of Katharina Blum

( Die verlorene Ehre der Katharina Blum oder: Wie Gewalt entstehen und wohin sie führen kann

Lenke til kommentar

Artificial Eye kommer med ett meget interessant bokssett 19. oktober;

51FEuVzK-JL._SL500_AA240_.jpg

The Michael Haneke Anthology (10 Film Collection)

Available together for the first time in one outstanding collection are 10 acclaimed works from director Miichael Haneke. Featuring Hidden, Time of the Wolf, The Piano Teacher, Funny Games (Original) Funny Games (US Remake) Code Unknown, The Seventh Continent, Benny's Video, 71 Fragments of a Chronology of Chance & for the first time on DVD in the UK is his most sought after adaptation of Franz Kafka's 'The Castle'

Listet til £52.98 hos amazon.co.uk for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Undertegnede kunne tenkt seg utgivelsene av Optimum på BD, veldig pene utgaver til samlingen. Det er mange regissører jeg gjerne skulle utforsket, spesielt høyt på lista ligger Tarkovsky, Bergman og Fellini. Men avventer så klart for å se om flere titler kommer på BD. Der ligger stopperen enn så lenge.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Kom plutselig på denne tråden som jeg opprettet i fjor...så da kan jeg prøve og gjenopplive den litt.

Det har kommet og kommer mye snadder på spesielt Blu-ray fra de forskjellige studioene siden sist.

Ett lite utvalg kommer her...

Criterion;

51zuRYNO2VL._SL500_SL135_.jpg51gPAOQSqJL._SL500_SL135_.jpg51xLA0Z2f6L._SL500_SL135_.jpg51VCDnwFedL._SL500_SL135_.jpg51BWGBPoGGL._SL500_SL135_.jpg41zzzoWXV3L._SL500_SL135_.jpg512S27ErXRL._SL500_SL135_.jpg

StudioCanal Collection;

415%2BEWQusVL._SL500_SL135_.jpg51i%2BhkQ07pL._SL500_SL135_.jpg61Vi5OYHTML._SL500_SL135_.jpg51RO0OO%2Bm9L._SL500_SL135_.jpg51kJ4wzjHlL._SL500_SL135_.jpg51VFtBklthL._SL500_SL135_.jpg518Pqxe4BLL._SL500_SL135_.jpg619sisxXJBL._SL160_AA115_.jpg

Masters of Cinema;

51tFJxl612L._SL500_SL135_.jpg5130CGcN4uL._SL500_SL135_.jpg51nSpIgxP5L._SL500_SL135_.jpg51G%2B4HzGm-L._SL160_AA115_.jpg61RtnIaFCnL._AA115_.jpg013-burmese-harp-bd-2d-packshot-72dpi-site.jpg

BFI;

51NDtMPNLNL._SL500_SL135_.jpg51GaxMFUXVL._SL500_SL135_.jpg51wctTbYhRL._SL500_SL135_.jpg51bHS4tCI3L._SL500_SL135_.jpg51gRoEWVm5L._SL500_SL135_.jpg51JDhzSd8iL._SL500_SL135_.jpg51Er7P4XL0L._SL500_SL135_.jpg

Lenke til kommentar

Vil tipse om at Platekompaniet på Oslo City har nokon av desse StudioCanal utgivingane til ein meget fin pris.

Eg kjøpte Ran for 79kr og 3 days of the Condor til 99kr.

Der var 2 eller 3 til. Angrar no veldig på at eg ikkje også plukka med meg desse. Gudane veit kva tid eg er i Oslo neste gong..

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...