Gå til innhold

Normalt å få med kvittering/kopi av kvittering ved bruktkjøp av fotoutstyr?

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om jeg skal kjøpe noe brukt fotoutstyr (blits og objektiv). Er det normalt at man får med kvittering/kopi av kvittering? Har spurt etter dette noen ganger, men har inntrykk av at svært få har det. Hvordan vurderer dere bruktkjøp? Tar dere kun utg.pkt. i oppgitt tilstand? Dersom man ikke har kvittering, er det jo vanskelig å fastlå alder. Er også vanskelig å vite om det er kjøpt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har alltid embalasje og kvitteringer selv. For alt over 5000 forventer jeg kvittering, men kan til nøds godta å kjøpe brukt uten kvittering om prisen er under 5000 og selger virker ærlig. Det finnes mye som er stjålet på bruktmarkdet og flere med uærlige hensikter.

Originalkvittering forenkler også livet med tanke på forsikring (verdigjenstand/reiseforsikring).

Lenke til kommentar
Hei

Lurer på om jeg skal kjøpe noe brukt fotoutstyr (blits og objektiv). Er det normalt at man får med kvittering/kopi av kvittering? Har spurt etter dette noen ganger, men har inntrykk av at svært få har det. Hvordan vurderer dere bruktkjøp? Tar dere kun utg.pkt. i oppgitt tilstand? Dersom man ikke har kvittering, er det jo vanskelig å fastlå alder. Er også vanskelig å vite om det er kjøpt..

Jeg har ALLTID solgt ting med kvittering.

Synes det virker tryggere både for den jeg selger til og for meg selv.

Tar alltid vare på kvitteringene på fotoutstyret. :)

Jeg hadde aldri kjøpt dyrt utstyr uten kvittering.

Andreas

Lenke til kommentar

Legger for egen del også alltid ved originalkvittering ved salg, samt salgskontrakt mellom selger (meg) og kjøper med pris, utstyrsbeskrivelse og serienummer.

Enig i forrige innlegg at dette er mer ryddig, samt originalkvittering gir også kjøper glede av eventuell reklamasjonsrett for fremtiden.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

For meg kommer det litt an på hva jeg kjøper. Et kamerahus ville jeg aldri kjøpt uten kvittering, da dette er noe man fort kan komme til å måtte reklamere på. Men objektiver er det som oftest langt bedre "holdbarhet" på (spesielt orginalobjektiver), så der kan det godt hende jeg tar sjansen hvis prisen er riktig. Dersom selger har gode referanser (foto.no) kan dette også hjelpe i tvilstilfeller.

Lenke til kommentar

Jeg har solgt alt mitt utstyr med kvitteringer, og Sigma 70-300 jeg kjøpte brukt av goffen hadde også kvitteringer. Det utstyret jeg solgte, var praktisk talt helt nytt, så det var for meg en selvfølge at kvitteringene skulle medfølge, men da jeg kjøpte Sigmaen kom den medfølgende kvitteringen som en gledelig overraskelse.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått med kvittering på noe av det jeg har kjøpt. Og har ikke brydd meg så mye om det heller.

Har hittil handlet: 17-55mm f2.8, 12-24mm f4 og 50mm f1.2 brukt, og har ikke hatt noen problemer, verken med forsikring, registrering av produkt på nikon.no eller noe annet.

Lenke til kommentar

På nyere ting av stor verdi (f.eks. et kamera som er rundt et år gammelt) ville jeg regnet det som en selvfølge at selger kan dokumentere gjenstandens opprinnelse og historie bla. ved hjelp av kjøpskivtteringer/faktura. Dette er viktig både for å være trygg på at selger faktisk er den virkelige eier, at man får det man betaler for og også i forhold til eventuelle garantier o.l. Jeg vil også være skeptisk dersom selger ikke kan legge ved det ekstrautstyret som man vet følger med, slik som kabler, ladere, gjerne også originalemballasje.

Hvis selger ikke kan framlegge noe av dette ville jeg i verste fall betrakte det som suspekt og i beste fall som om selger ikke har noe særlig god kontroll med eiendelene sine. I begge tilfeller ville jeg bli mindre interessert i å kjøpe av denne personen.

Jeg faktisk ser ingen grunn overhodet til at noen som ønsker å selge en relativt ny gjenstand ikke klarer å legge fram noe så enkelt som en kvittering fra kjøpet.

Når det gjelder eldre gjenstander og ting av mindre verdi må man evt. være villig til å senke kravene noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...