Katana-Bob Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 (endret) Hei! Jeg har nettopp stupt inn i den spennende verden av overklokking av cpu, men jeg har ett stort problem: Hver gang jeg setter HT frekvensen litt for høyt, får jeg ikke en advarsel ved boot. I stedet får jeg en svart skjerm (alle viftene går, og lys på, men ingenting skjer), og eneste mulighet for å komme meg ut av det er å resette bios. Har ikke MSI K8n neo2 platinum innebygd advarsel/sikring engang? Slik at den klokker seg ned til default om boot gikk fullstendig skeis? Hvordan skrur jeg den på i så fall? Synes det var litt rart at den ikke hadde det, siden den var virkelig testfavoritt i 04/05. Du skjønner, det blir kjipt å skru av strøm, koble ut ledninger, skru opp kabinett, hente skrujern, skru ut nettverkskort (fordi den står i veien for jumper), skru ut lydkort (fordi det ikke er plass til hånden min pga. den), utføre resettingen, skru alt tilbake på plass, for å SÅ måtte installere drivere og nettverk på nytt, hver eneste gang jeg klokker litt for høyt. Gets old real quick... Specs: MSI K8N neo2 platinum 54 amd64 3500+ newcastle OCZ premium 1024mb -noen gode timings jeg ikke husker Endret 28. september 2009 av Katana-Bob Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 28. september 2009 Forfatter Del Skrevet 28. september 2009 En annen ting, hvis jeg må sette ned minnehastighet til 166mhz fra 200mhz (for at fsb skal kunne settes høyere), er det noe gevinst å hente på å overklokke cpu? Altså, er [email protected]/ram@166mhz bedre enn [email protected]/@200mhz Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Første spørsmålet er jeg ikke kompetent til å svare da jeg ikke har vært borti platformen (hverken athlonen eller hovekortet), men ram hastigheten kan jeg kansje guide deg litt videre på. Om overklokkingen går høyere lettere med ram på lavere frekvens kan det muligens gå å kjøre på samme divider (200mhz) og heller slakke på minne timingene. Om minnet kjører på CL4 4-4-12 f.eks, kan du sette disse til CL5 5-5-15. Et lite hoppp på 0.05 eller 0.1V på minne spenning kan også hjelpe for å få en stabil overklokk. Og kom akkurat på et lite triks jeg selv har brukt for den cmos jumperen; klipp av en vifte kontakt av ei kabinett eller cpu vifte som ligger å slenger, sett kontakten på cmos-jumperen og heng ledningene ut av kassa. Da er det bare å tvinne sammen rett par av lednigner for å resette Lenke til kommentar
Katana-Bob Skrevet 30. september 2009 Forfatter Del Skrevet 30. september 2009 Første spørsmålet er jeg ikke kompetent til å svare da jeg ikke har vært borti platformen (hverken athlonen eller hovekortet), men ram hastigheten kan jeg kansje guide deg litt videre på.Om overklokkingen går høyere lettere med ram på lavere frekvens kan det muligens gå å kjøre på samme divider (200mhz) og heller slakke på minne timingene. Om minnet kjører på CL4 4-4-12 f.eks, kan du sette disse til CL5 5-5-15. Et lite hoppp på 0.05 eller 0.1V på minne spenning kan også hjelpe for å få en stabil overklokk. Og kom akkurat på et lite triks jeg selv har brukt for den cmos jumperen; klipp av en vifte kontakt av ei kabinett eller cpu vifte som ligger å slenger, sett kontakten på cmos-jumperen og heng ledningene ut av kassa. Da er det bare å tvinne sammen rett par av lednigner for å resette Takk for svar! Jeg har kommet mye mer inni hele overklokkingsgreien nå, så nå holder jeg på å teste max for prosessoren min, m/forskjellige timings og volt. Jeg fikk forøvrig problemet mitt "løst" mitt ved å bruke clockgen, så nå klokker jeg fra windows. Må gjøre det samme med et annet program når jeg kommer til minneoverklokkingen. På den måten bare krasjer maskinen eller rebooter, så er alt tilbake til normalt, fordi bios er uforandret. Genialt program. Lenke til kommentar
Komadyret Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 (endret) Software klokking er kjekt ja. Men må likevel inn å sette bios av og til (øke volt og sette nye "sikre" instillinger) for å komme et steg eller to videre. Lykke til med klokkingen, og bare post mer på forumet om du har mer du lurer på Endret 30. september 2009 av Komadyret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå