Gå til innhold

Bytte filserver - samme navn på ny

enden

Anbefalte innlegg

Litt misvisende tittel, så la meg forklare litt nærmere.

Jeg har et miljø der det står en filserver i dag, med fryktelig mange knytninger fra ulike applikasjoner og tjenester. En del av dem er enkle å endre, mens andre er hardkodede og omtrent umulig å ha med å gjøre. Denne skal bytte og jeg har da lekt litt med tanken på å sette opp en ny filserver med nytt navn, for så å lage en host som peker til den ny serveren med det gamle navnet. samtidig endrer jeg IP så disse matcher på gammel og ny server i det den gamle tas ut.

Dette burde fungere greit alene - det har jeg gjort før. Faktisk sist for fem minutter siden da jeg byttet ut en NAS-boks med en ny server. Det som gjør hele saken litt mer intrikat er at den gamle serveren også er DC og DNS. Tjenestene skal tas ned og eventuelt settes opp på ny server på sikt. Dette er heller ikke noe som burde skape problemer i teorien, mend et er greit å sjekke om noen andre har gjort lignende og hvilke problemer de kom borti.

Sånn generelt føler jeg også at dette er et litt skittent hack. Hva synes dere andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skille: Det er ikke snakk om renaming av en DC. Jeg demoter den gamle og tar den ut. Den nye skal ha nytt navn, men bare få en ekstra host/cname i DNS med den gamle serverens navn.

xcomiii: Demoting av DC har jeg kontroll på. Det med NetBIOS var et godt poeng - det må jeg sjekke ut først. Må bare bestemme meg for om dette skal gjøre eller om jeg skal bruke tiden på å få endret applikasjonene som er hardkodet. Kan bli spennende å finne de som har laget dem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...